förhindra motorras

Jag med mitt relativt otränade öga så ser jag då inget som du skulle kunna ha gjort för att förorsaka detta.

Kolven ser ju i princip ut som att den slitits isär och sedan blivit sönderslagen av veven som sedan knäckts. Hur såg kolvbulten ut? Inget som tyder på att den skurit i kolven och på så sätt kanske förorsakat detta som fortpelle föreslog? Det ser ju faktiskt ut som att staken kan ha gått först. Men som han sa, då tycker man ju att det borde vara större skador i cylindern.

Visst slitage på lagren syns ju men inget som kan ha förorsakat detta, utan det har snarare skett när den rasade.

Jag sätter nog mina pengar på materialfel, men det kan ju vara lättare sagt än gjort att få rätt i slutändan.
 
Last edited:
Eftersom bägge brottytorna har gått emot blocket så är de ganska "slipade"
Jag hoppas att det går att se något.

Jodå, det gick att se! Jag tycker att det är skitdåligt att du inte får en ny motor!

När min Suzuki GS 1000G var 12 år och hade gått över 4000 mil ( iofs väldigt lite på de åren men...) så gick ett drev i vinkelväxeln till kardanen av. När jag tagit isär blev jag väldigt fundersam på hur det kunde gå av så om det inte var materialfel från början. Kontaktade Suzuki och de ville se på delarna. De höll med mig och deras utgångsbud var att bjuda på allt material om jag gjorde jobbet. Jag tog detta med glädje! Tolv år och över 4000 mil! Kunde till och med tjata mig till en komplett packningssats till hela motorn som extra bonus. Å jag är fan inte tjatig. I ditt fall så skulle ju en ny motor inte vara ett dugg mer goodwill än detta. Montera i den själv! Hoppas det löser sig på ett bra sätt.
 
att veven gått rakt av efter 800mil å inget annat verkar mysko låter för mig som att det är fabrikationsfel

är ingen expert men stå på dig, att den pajar efter 800mil är inte acceptabelt vare sig serviceboken är stämplad eller ej
 
De e frågan om det kan vara materialfel eller tillverkningsfel med en sprickanvisning som sedan propagerat (vuxit) skapligt snabbt å sedan leder till brott på grund av den belastning staken utsetts för.
Vevstaken är ju en del som är utsatt för mycket höga påfrestningar, drag, tryck, vibrationer m.m. vilket gör att OM det finns fel i strukturen som gör att de finns sprickor i ytan eller imperfektioner inne i staken kan göra att de växer under belastningsväxlingarna till deffekten blivit så stor att de återstående arean inte orkar hålla utan brister.

MEN! Man ser att kolven e delad precis som om den skulle ha fastnat å kolvbulten tillsammans med staked dragit av kolven.
Men så ser cylindern inte ut som om det har fastnat någon kolvring, men frågan e OM den kan nypa tillfälligt å sedan släppa utan direkta märken.

Något av ovanstående å ev. i kombination är mitt antagande.
 
men frågan e OM den kan nypa tillfälligt å sedan släppa utan direkta märken.

Min RD nöp på en cylle med bakhjulslåsning utan skador på annat än kolven så jag svarar ja på den frågan.

Gick runt nästan som vanligt när han kallnat.

Henrik
 
Tore kolla om du kan hitta fler som råkat ut för samma. Er6 forum i USA osv.
Kolla om det finns en recall hittar man ofta på USA forum ,här i sverige så är det svårare att få veta vad hojar utnyttjat garantin/recall för.

mvh Tina
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top