förhindra motorras

Du har bytt oljan själv och INTE lämnat in den på märkesverkstad som krävs för att garantin ska gälla?!? Ta northbikes erbjudande,det kommer inte finnas kvar om du går vidare med ärendet tror jag...

Jag är tyvärr benägen att hålla med.....

Visst där finns ingen indikation på att bristande service är orsaken men som tillverkare är det lite svårt att ge garanti om man inte sköter servicen i enlighet med vad fabrikanten föreskriver....

Du har bytt oljan själv och INTE lämnat in den på märkesverkstad som krävs för att garantin ska gälla?!? Ta northbikes erbjudande,det kommer inte finnas kvar om du går vidare med ärendet tror jag...

dom "kawa/northbike" har ju rätt i ren princip.

men de är ju jäkligt fult.. de ska hålla även om inget oljebyte skett.
sånt här ska tillverkarna ställa upp med.
räcker med att en peron hör sånt här så skippar dom nästa köp på dessa firmor/märken. de blir en slant de oså.

Garantin hade väl redan gått ut? Att reklamera och utnyttja garantin är väl inte samma sak, eller är jag helt ute och cyklar nu?

Det jag har koll på är att få rätt mot någon som är "större" än en själv är både jobbigt och tidskrävande, brukar själv ge upp ganska snabbt.:gnissla
Anser din konsumentvägledare att du har rätt är det bara att stå på dig och inte acceptera några "halvägslösningar" utan att först diskuterat det med din konsumentvägledare.

dom "kawa/northbike" har ju rätt i ren princip.

men de är ju jäkligt fult.. de ska hålla även om inget oljebyte skett.
sånt här ska tillverkarna ställa upp med.
räcker med att en peron hör sånt här så skippar dom nästa köp på dessa firmor/märken. de blir en slant de oså.
Skulle inte kalla det fult snarare snällt med tanke på att dom inte behöver betala någonting.Sen är det ju ganska klantigt att inte lämna in den när man lagt ut så mycket pengar på en ny hoj.Och sen jag skulle vilja påstå att olje bytena är viktiga på en helt ny motor som körs in.med detta vill jag inte säga att han gjort fel när han servat utan att hade den servas som den skulle hade det varit lättare!

Last edited:
Om "någonting har lossnat" så ska är det ganska långsökt att komma och snacka om oljebyten.

Även om dom bjuder på delarna så vad kostar arbetet att ta lös motorn, disikera, byta ut allt utom växellådan och sedan montera ihop allt igen? 15-20kkr?

Antagligen lika mycket som en beggad motor från skroten och då slipper du ge mek-pengar till MC-hadlaren.

Så jag säger kör hårt mot dom och om du misslyckas köper du en motor från skroten och monterar in den själv.

Skulle inte kalla det fult snarare snällt med tanke på att dom inte behöver betala någonting.Sen är det ju ganska klantigt att inte lämna in den när man lagt ut så mycket pengar på en ny hoj.Och sen jag skulle vilja påstå att olje bytena är viktiga på en helt ny motor som körs in.med detta vill jag inte säga att han gjort fel när han servat utan att hade den servas som den skulle hade det varit lättare!

de är ju ett klart fall av fabriksfel. då är de fult..

Har svårt att tro att motorn märker skillnaden ifall oljan är bytt av en "fackman" eller motoryckelns ägare. Detta verkar för övrigt vara en trend i hela branchen. Om man inte lämnat in sitt fordon för triviala åtgärder och betalt som att de hade 3st konsulter (civilingenjörer) jobbandes på bågen i 1 timme så gäller ingen garanti.

Ifall du har kvitto på att du har införskaffat olja och filter (ifall det skulle bytas) och du har bytt olja enligt serviceboken så kan det vara bra att beskriva detta i ditt besvärande till ARN, samt skicka in kopior på kvitton.

Jag kan till viss del förstå firman/Kawasaki. Hade oljan inte bytts alls hade jag tyckt att det var märkligt att sakerna rasade och hade kollat upp det mycket noga. I detta fall har ju ägaren själv bytt oljan och då skulle jag dra öronen åt mig. Vilken erfarenhet av oljebyten har ägaren? Har denne fyllt på med rätt sorts olja? Har man fyllt på med rätt mängd? Har oljefilter, plugg mm monterats på korrekt sätt?

Felaktig olja eller fel mängd kan ju ställa till med en hel del, men det är ju lätt att kolla om man tar sig tiden och undersöker vad som orsakat skadorna. Men jag misstänker att man inte är så intresserad av detta utan lämnar det åt ägaren att bevisa att han/hon inte orsakat skadan. Tråkigt! Jag lider verkligen med dig!!!

finns ju inget i diagrammet som rasar en motor efter 829 mil, förutom möjligen handhavande fel vid oljebyte, oljebyte ska göras var 1200 mil eller varje år om jag läser rätt, motorn skulle väl inte ha en chans att rasa pga oljan även om du inte bytt olja en enda gång efter 120 mil.

Last edited:
Jag kan till viss del förstå firman/Kawasaki. Hade oljan inte bytts alls hade jag tyckt att det var märkligt att sakerna rasade och hade kollat upp det mycket noga. I detta fall har ju ägaren själv bytt oljan och då skulle jag dra öronen åt mig. Vilken erfarenhet av oljebyten har ägaren? Har denne fyllt på med rätt sorts olja? Har man fyllt på med rätt mängd? Har oljefilter, plugg mm monterats på korrekt sätt?

Felaktig olja eller fel mängd kan ju ställa till med en hel del, men det är ju lätt att kolla om man tar sig tiden och undersöker vad som orsakat skadorna. Men jag misstänker att man inte är så intresserad av detta utan lämnar det åt ägaren att bevisa att han/hon inte orsakat skadan. Tråkigt! Jag lider verkligen med dig!!!

i en annan tråd här på sporthoj så klankas de ner på en kille som inte kollat oljan på 200 mil och motorn skar, hojen var känd för att dricka olja fast den va ny.. han skulle kollat.. ska ägarn inte ens få kolla oljan då? måste han in för att fylla på för han suger.. vart drar vi strecket för vem som suger på och kolla o fylla på olja. vart säger garantierna/godwill stopp.. :huvet

men som sagt. skulle va kul o höra andra sidan oså samt en undersökning av motorn.

i en annan tråd här på sporthoj så klankas de ner på en kille som inte kollat oljan på 200 mil och motorn skar, hojen var känd för att dricka olja fast den va ny.. han skulle kollat.. ska ägarn inte ens få kolla oljan då? måste han in för att fylla på för han suger.. vart drar vi strecket för vem som suger på och kolla o fylla på olja. vart säger garantierna/godwill stopp.. :huvet

Du missförstår mig. Jag vill på intet sätt förringa ägarens kunskaper om hur man byter olja. Jag förstår däremot om en firma, som i detta fall eventuellt står inför stora utgifter, väljer att lägga över bevisbördan på mc-ägaren då denna utfört kritiska serviceåtgärder utanför firmans kontroll.

Det är enkelt att byta olja. Ägaren har förmodligen utfört arbetet fullt tillfredställande och använt korrekta produkter i korrekt mängd, men den osäkerhet som finns gör att man inte vill ta ansvaret. Att det sätt man handlar på kommer att uppfattas som prejudicerande måste ju också tas i beaktande.

Min personliga uppfatting är att man från Kawasakis sida borde vara intresserad av vad som orsakat omfattande motorskador på en såpass ny motorcykel att man gör en grundlig undersökning av orsaken. I detta fall är det föga troligt att ägaren orsakat skadan och därför bör även utgångspunkten vara densamma vid undersökningen.

Men går man fri om man lämna hojen för oljebyte till firman som råkar fylla på 1liter mindre olja i hojen och 200mil senare skär den ihop. Kommer firman att fortfarande påpeka att du borde ha kollat oljenivån? Är det fortfarande mitt ansvar om det blir fel, vad har man garanti för egentligen tycker att den har spelat ut sin försäljnings kraft.

Efter allt man hört här så verkar den inte vara ett skit värt. Lika bra att de sänker priserna på hojarna så får man själv fixa om det skulle hända något.

Och även om man har fyllt på en liter olja för lite eller biltemas billigaste olja eller vad som helst så ska inte någonting lossna och slå hål på blocket!

För att svara på lite frågor.

Jag anser mig ha fullt tillräcklig kunskap om motorer, mått enheter och verktyg för att byta olja. Jag har kört med olja som följer specifikationerna i instruktionsboken till punkt och pricka, exakt volym olja på centilitern.

Vid 600 mila servicen ingår inte ens ett oljebyte om man tittar i serviceschemat utan det är en bromskontroll (slangar, belägg mm), styrlager kontroll och inget mer. (på 3 säsonger så har jag bytt olja 2 ggr, hade köpt olja och filter för att byta efter säsongen, men hann inte)

Jag kontrollerade oljan ca 1 mil innan raset. Ingen indikation på vatten i oljan, nivån var korrekt och den såg allmänt bra ut.

Jag anser att detta är någon form av ursprungs fel då JAG som konsument inte kunnat påverka utgången av detta, verkstaden hävdar att en mekaniker som provkört cykeln skulle kunna höra tex missljud mm. Jag har aldrig stött på en mekaniker som provkör hojen efter service så pass om inte kunden påpekat missljud, Möjligen starta motorn kolla efter oljeläckage efter oljebyte men inte mer.

Last edited:
finns ju inget i diagrammet som rasar en motor efter 829 mil, förutom möjligen handhavande fel vid oljebyte, oljebyte ska göras var 1200 mil eller varje år om jag läser rätt, motorn skulle väl inte ha en chans att rasa pga oljan även om du inte bytt olja en enda gång efter 120 mil.

Hur lyckas man med det? Spiller ut hälften på golvet eller..

Jag anser mig ha fullt tillräcklig kunskap om motorer, mått enheter och verktyg för att byta olja. Jag har kört med olja som följer specifikationerna i instruktionsboken till punkt och pricka, exakt volym olja på centilitern.

Vid 600 mila servicen ingår inte ens ett oljebyte om man tittar i serviceschemat utan det är en bromskontroll (slangar, belägg mm), styrlager kontroll och inget mer. (på 3 säsonger så har jag bytt olja 2 ggr, hade köpt olja och filter för att byta efter säsongen, men hann inte)

Jag kontrollerade oljan ca 1 mil innan raset. Ingen indikation på vatten i oljan, nivån var korrekt och den såg allmänt bra ut.

Jag anser att detta är någon form av ursprungs fel då JAG som konsument inte kunnat påverka utgången av detta, verkstaden hävdar att en mekaniker som provkört cykeln skulle kunna höra tex missljud mm. Jag har aldrig stött på en mekaniker som provkör hojen efter service så pass om inte kunden påpekat missljud, Möjligen starta motorn kolla efter oljeläckage efter oljebyte men inte mer.

När jag gjorde 600mila service på min er6:a så var jag inställd på att oljebytet inte ingick i den servicen. Men dom berättade att det inte var någon mening med att serva en hojj utan att byta olja... Jag hade precis bytt olja och kört 40mil men det spelade mindre roll.. hellre än gång för mycket än för lite

Roligt att inte ens oljebyte ingick men ändå beskylls som felfaktorn... :brinnerup

Att mekanikern skulle hört missljud OM han provkört (den enda verkstaden som jag någonsin sett provköra en hoj efter service är Biscaya, annars verkar det väldigt ovanligt tyvärr) skulle nog innebära att du också hört dom innan motorn skar. Du hade ju ändå kört den över 800 mil och då har man lärt känna en MC rätt bra enligt mig. Minsta missljud får en att reagera.

Raset beror helt klart på en felmontering eller fel på någon komponent i motorn. Att Kawasaki inte tar detta på allvar är skamligt, att din verkstad inte inser fakta utan slingrar sig är retligt (för dom).

Tyvärr har ju Kawasaki och verkstaden rätt juridiskt (eller va f-n man ska kalla det) men det borde vara nyttigt med goodwill i detta fall du jag antar att du nu aldrig skulle köpa en Kawasaki igen.

När jag gjorde 600mila service på min er6:a så var jag inställd på att oljebytet inte ingick i den servicen. Men dom berättade att det inte var någon mening med att serva en hojj utan att byta olja... Jag hade precis bytt olja och kört 40mil men det spelade mindre roll.. hellre än gång för mycket än för lite

När det inte står föreskrivet i manualen att oljan ska bytas vid en service, kan man väl inte säga att det är ägarens fel att motorn rasat, och sedan säga att det beror på att ägaren inte har bytt olja mellan de föreskrivna oljebytena? :va

Vad är det du reklamerar?
Verkstaden har ju inte gjort något arbete på hojen som du kan du kan reklamera och garantin har gått ut, försäkringen täcker inte skadan.
Ta goodwillerbjudandet. Surt.. viss fan är det de.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back