För att svara på lite frågor.
Jag anser mig ha fullt tillräcklig kunskap om motorer, mått enheter och verktyg för att byta olja. Jag har kört med olja som följer specifikationerna i instruktionsboken till punkt och pricka, exakt volym olja på centilitern.
Vid 600 mila servicen ingår inte ens ett oljebyte om man tittar i serviceschemat utan det är en bromskontroll (slangar, belägg mm), styrlager kontroll och inget mer. (på 3 säsonger så har jag bytt olja 2 ggr, hade köpt olja och filter för att byta efter säsongen, men hann inte)
Jag kontrollerade oljan ca 1 mil innan raset. Ingen indikation på vatten i oljan, nivån var korrekt och den såg allmänt bra ut.
Jag anser att detta är någon form av ursprungs fel då JAG som konsument inte kunnat påverka utgången av detta, verkstaden hävdar att en mekaniker som provkört cykeln skulle kunna höra tex missljud mm. Jag har aldrig stött på en mekaniker som provkör hojen efter service så pass om inte kunden påpekat missljud, Möjligen starta motorn kolla efter oljeläckage efter oljebyte men inte mer.