förhindra motorras

Vad är det du reklamerar?
Verkstaden har ju inte gjort något arbete på hojen som du kan du kan reklamera och garantin har gått ut, försäkringen täcker inte skadan.
Ta goodwillerbjudandet. Surt.. viss fan är det de.

Jag reklamerar motorcykeln då jag anser att det är ett ursprungsfel som inte jag som konsument har orsakat. Eftersom det är Northbike som sålt motorcykeln till mig så är det hos dem jag måste reklamera varan enligt konsumentköplagen oavsett om de i detta fall endast har levererat cykeln.

Jag reklamerar motorcykeln då jag anser att det är ett ursprungsfel som inte jag som konsument har orsakat. Eftersom det är Northbike som sålt motorcykeln till mig så är det hos dem jag måste reklamera varan enligt konsumentköplagen oavsett om de i detta fall endast har levererat cykeln.

Ja det är väl det garantin ska täcka, men det har gått mer än 2år och då kan du ju inte åberopa garantiåtagande. Hoppas jag har fel... och att det ordnar sig på bästa sätt för dig.

Ja det är väl det garantin ska täcka, men det har gått mer än 2år och då kan du ju inte åberopa garantiåtagande. Hoppas jag har fel... och att det ordnar sig på bästa sätt för dig.

Jo, du kan reklamera i upp till tre år, enligt Konsumentköplagen, men efter de första 6 månaderna ligger bevisbördan hos köparen att felet fanns när han köpte den. Går det att hävda och bevisa att felet fanns i motron när du köpte den så ska du få ersättning för det. Men det är ju inte lätt att bevisa sånt...

Kör hårt och lycka till!:crash

Garantin har gått ut o du har inte följt serviceplanen, som näringsidkare hade jag inte tagit den kostnaden.:ajjabajja

Påminn mig om jag skulle någon gång köpa något av dig att du har minimal goodwill. Enligt lag nej. Enligt en bra goodwill ja.

Hade det hänt där jag jobbar hade vi med ganska stor säkerhet bjutt till med lite till. Exempelvis delat på arbetet. Vi hade nog dock inte gjort det HELT gratis men det bedöms från fall till fall.
Om leverantören vägrar goodwill hade vi gjort jobbet gratis men kund betalt inköpspris på delarna exempelvis. Våra kunder är nöjda och återkommer...

Garantin har gått ut o du har inte följt serviceplanen, som näringsidkare hade jag inte tagit den kostnaden.:ajjabajja

Last edited:

Det är ju inte säljaren som ska ta reklamationen, han ska hjälpa kunden att få igenom rekalmationen till importör/fabrikant. Taskig inställning...:arsele

I verkligeheten fungerar det där väldigt olika. Vad gör man om fabrikant säger nej men man som mellanhand vill ha kvar kunder? Jo man biter i det sura äpplet i alla fall till stor del...

Det är ju inte säljaren som ska ta reklamationen, han ska hjälpa kunden att få igenom rekalmationen till importör/fabrikant. Taskig inställning...:arsele

I verkligeheten fungerar det där väldigt olika. Vad gör man om fabrikant säger nej men man som mellanhand vill ha kvar kunder? Jo man biter i det sura äpplet i alla fall till stor del...

Det tycker jag är rätt inställning:tummenupp. Till slut är det ju de nöjda kunderna som betalar våra löner, kanske inte på skatteverket...

Uppdatering

Nu har jag fått en liten felbeskrivning från verkstan.

" En vevstake har gått av och slagit sönder
kolv,cylinder,motorblock,balansaxel,vattenpump,oljepump.
Kolven har slagit i ventiler och krökt dessa.

I övrigt så finns det onormalt slitage på vissa lager, framförallt på
glidlager till balansaxel och även ramlager till vevaxeln."

Verkmästarn spekulerar i att något lager mist sin smörjning och orsakat skadan men han har inte sagt att något lager har skurit. Att det finns onormalt slitage är inte så konstigt eftersom motorn gick i 3500-4500 rpm när den rasade.

Är det någon som har ett bra förslag på hur man ska formulera sig för att "bevisa" att det inte har med "handhavande" fel att gör? Oljan byttes ca: 400 mil innan raset och det fanns som sagt inga tendenser till att den var dålig 2 mil innan raset!

Nu har jag fått en liten felbeskrivning från verkstan.

" En vevstake har gått av och slagit sönder
kolv,cylinder,motorblock,balansaxel,vattenpump,oljepump.
Kolven har slagit i ventiler och krökt dessa.

Oljan byttes ca: 400 mil innan raset och det fanns som sagt inga tendenser till att den var dålig 2 mil innan raset!

En vevstake går nästan bara av pga för lite smörjning i vevstakslagret.
På en orginalmotor med övervarvningsskydd så kan den nästan inte gå av pga överbelastning. Men men, det utesluter inte det.

Som sagt tror jag på oljebrist. Då är frågan, hur ser oljekanalerna ut till vevlagret, i vevaxel, i motorblock osv.???

Har vevstaken brustit rakt av eller har den böjt sig tills den brustit?

Lägg ner lite arbete på att hitta orsaken till vevstaksbrottet. Kan faktiskt vara materialfel också. Men då borde staken gått av vid något tillfälle när du gasat hårdare. Troligtvis.

Mats

Jag doktorerar för tillfället inom ämnet material vetenskap på KTH, men jag har inte personligen så mycket erfarenhet av olika typer av brott då det inte är mitt område.

Men om det skulle hjälpa; så med hjälp av bilder (detaljerade) på brottet eller liknande så kan jag med stor sannolikhet få något utlåtande om hur brottet skapats från någon som jobbar med brott i metaller på min avdelning.

Jag doktorerar för tillfället inom ämnet material vetenskap på KTH, men jag har inte personligen så mycket erfarenhet av olika typer av brott då det inte är mitt område.

Men om det skulle hjälpa; så med hjälp av bilder (detaljerade) på brottet eller liknande så kan jag med stor sannolikhet få något utlåtande om hur brottet skapats från någon som jobbar med brott i metaller på min avdelning.

Det låter klockrent. Jag kommer fara till sundsvall i morgon och kika på liket och tar med mig kameran. Jag kommer säkert lägga upp några bilder här i morgon kväll!

Det ska bli spännande att prata och diskutera skadan på plats och se hur det ser ut tillsammans med verkmästaren.

Åh....doktorerar och särskriver. Fantastisk kombination! :)

(Ta inte illa upp, jag menar det inte som ett påhopp!)

Jag skulle absolut ta deras erbjudnade, tycker det låter helt ok. Garantin har gått ut och konsumentverkets 6-mån regel (som hjälpt mig vid reklamation på bil bla) kan ju inte hller användas.

Har en polare som köpte en ZR7 som hade gått under 500mil. Den skar i stort sett direkt efter köpet. Handlaren förmedlade köpet från en privatperson och vägrade betala ett skit (detta var dock i Tyskland).

Handlaren hävdade att han kunde ha tokvarvat hojen och fått den att skära på vägen hem. Min vän snackade min sin advokat och han sa att det var lönlöst att bråka om det.

Så, ta deras erbjudande, tycker det verkar rätt schysst. Förvånansvärt att nya Kawor rasar så här förresten, de gamla brukar ju vara i stort sett oförstörbara.

Jag skulle absolut ta deras erbjudnade, tycker det låter helt ok. Garantin har gått ut och konsumentverkets 6-mån regel (som hjälpt mig vid reklamation på bil bla) kan ju inte hller användas.

Jag är tyvärr benägen att hålla med....

I den verkliga verkligheten har du säkerligen inte gjort något fel och orsakat motorraset utan det är en tilltäppt oljekanal eller ett materialfel i ett staklager. Fast att bevisa detta kan du nära nog glömma....

När du kommer att få se staken gissar jag på ett havererat vevlager till följd av oljesvält. Den enkla förklaringen är att du har tappat oljetrycket och såvida inte oljepumpen rasat (vilket är väldigt ovanligt) så är den mest logiska förklaringen att pumpen sugit luft= handhavandefel och du anses skyldig. Dessutom är du utanför garantitiden och har inte uppfyllt kraven för att garantiåtagandet skall gälla. Då är det generöst nog av importören att ge dig gratis reservdelar.

Jag har idag varit och kikat på motorn. INGET lager i hela motorn har skurit, kamdrivningen var hel. Alla oljekanaler var fria. Vevstaken hade gått rakt av, ingen tendens till blånad eller böjning. Nedre delen av vevstaken har gått runt gjort sallad av oljepump mm och slagit i balansaxeln och knäckt den. Den övre delen av vevstaken hade kommit ner i vevhuset och slagits in i en vatten kanal, kolven var naturligtvis rejält sönderslagen. Cylindrarna såg, förutom de uppenbara skadorna av den trasiga kolven, bra ut.

Kom med ett bra förslag på vad som har orsakat haveriet?!

Det finns en variant där en kolvring skär/nyper då kolven e i typ TDC eller på väg ner, och då dras vevstaken av och troligen vid svagaste tvärsnittet.
Men det bör visa skador av den i cylindern då och borde gå att se, för vevstaken når ju inte upp så långt å kan förstöra dära.

En variant till men ytterst tveksam som är lite av ovanstående med komplikation.
Att det är precis liknande fall men att man startar motorn i typ 20 minusgrader och metallen i staken blivit spröd så den "plingar av".
Men moderna seghärdade stål klarar en hel del kyla så de e långsökt.

De känns iaf bara som spekulationer detta.

Å kan du inte visa på bilder hur det ser ut tex på brottytor m.m. så kommer de fortfarande att bli spekulationer.

Jag ser att de finns för lite information i form av bilder att egentligen kunna uttala sig.

Inget....

829mil klarar en cykel av att gå oavsett hur hårt du misshandlar den och missköter servicen.....

Be att få allt material från Kawasaki och gör jobbet själv eller lämna iväg det till någon annan än aukt Kawasaki...

Dåligt fan av Kawasaki..de har ju haft problem med bl a vattenpumpar på er 6:an, och läckande packningar. Du kan inte påvisa slarv vid service:Vet en som fick någon garantiåtgärd utförd på sin Kawwa er 6, de missade en liten detalj när han fick hojen som han fick påtala för dem, inget allvarligt, de glömde bara slå i oljan i motorn...:rolleyes:

Jag har idag varit och kikat på motorn. INGET lager i hela motorn har skurit, kamdrivningen var hel. Alla oljekanaler var fria. Vevstaken hade gått rakt av, ingen tendens till blånad eller böjning. Nedre delen av vevstaken har gått runt gjort sallad av oljepump mm och slagit i balansaxeln och knäckt den. Den övre delen av vevstaken hade kommit ner i vevhuset och slagits in i en vatten kanal, kolven var naturligtvis rejält sönderslagen. Cylindrarna såg, förutom de uppenbara skadorna av den trasiga kolven, bra ut.

Kom med ett bra förslag på vad som har orsakat haveriet?!

Urusel kvalité just i din motor, tyvärr. ARN skulle jag vända mig till.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back