Förgasartrubbel...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men då har du gjort allt rätt och allt står säkert rätt till! :)

-om hojen funkar bra, drar bra, äter inte olja och det enda du är rädd för är blåset till vevhuset "strunta det".
Som skrivit med en-cylindrig (eller paralleltwin) motor kan det vara knepigt att observera: Man borde bygga en adapter till proppen + "längre" och "större" slang, för att med hand kunna känna "nettomängden" ut..
Då man mäter och observerar: varm motor och tomgång. Och såklart man borde ha erfarenhet eller annan lik hoj att jämföra med.. - lite "fön" ut blir det alltid men svårt för mig att förklara vad som börjar tyda på fel..

Vevhuskompet //blåsvädret// pulserna ska knappt kännas på en stånka trots 800c. De ska bara ytterst lätt pulsera på tomg och gasar du upp ska de bli + - 0 blåsväder de blir typ helt vindstilla i oljepåfyllningshålet. De ska inte vara lilla minsta motstånd att gänga tillbaka oljelocket.
De måste vara något fel på vevhusventilationen typ vikt slang eller liknade.
Du kan med fördel göra mer vevhusvent genom att borra hål i en av ventiljusteringslocken och sätta dit en slangnippel på ca 14mm + en slang som du drar uppöver under tanken. Sätt även dit ett filter i slutet på slangen. De hjälper en hel del + att du har kvar org vevhusvent.

Du kan inte testa komptrycket om motorn har autodecompen kvar för då blir de bara max 5 bars tryck på mätaren. Om atodecompen är borttagen nu med annan kam går de bra.

Det är svårt att dra någon slutsats när ni två kommenterar för det är alltid helt olika svar och ingen kommenterar den andres inlägg :va:hihi

Ska kolla vevhusvent, har för mig att den slangen är kopplad till luftfiltret men jag har ett litet filter någonstans som kan vara till den istället.

Jag är ju som ni säkert förstår lite trött på det här så jag ringde Bike idag och frågade vad dom skulle ha för att felsöka det. "Du har en jättefin cykel (han hade inte sätt den) men vi tar bara emot hojar som är köpta hos Bike under våren och sommaren. Du får vänta tills september eller oktober Jesper, går det bra?" Fuck you, tänker aldrig mer sätta en fot på Bike om jag inte verkligen behöver.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kan ha löst det, jag har iaf lokaliserat problemet! :tummenupp Det har någonting med topplockspackningen att göra sen om det är packningen i sig eller ytorna på topplock/cylinder vet jag inte. Hur som helst så efter drog jag två cylinderbultar, dom satt rätt löst, uppskattningsvis runt 25-30Nm och dom ska dras till 40Nm. Jag märkte när jag tog loss locket sist att dessa två satt lösare än de andra så jag tänkte att jag skulle pröva och efterdra dom trots att den inte ska behövas när man använder "flerplåtspackning". Lät hojen gå i 8 minuter på lite olika varvtal och den rök inte någonting om än lite pyttelite när jag drog på lite rejälare. :banana

Ska inte ropa hej ännu men ska ta mig en provtur lite om en stund tänkte jag, hoppas inte jag kör ihjäl mig bara. :död
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har märkt att Ese svarar tvärtom mig :D I detta underliga fall är de bra med helt olika input ta del av alla tänkbara svar för detta är en svår nöt att knäcka.

Jag har faktiskt varit med om ett liknade problem du har på en KtM 640 som borrades till 675cc. Den tryckte ut olja överallt trots större vevhusvent. Ägaren och jag slet vårat hår och tokbytte packningar o dyligt. Mitt i all förvirring och skruvning slutade den dra/trycka ut olja. Vi kom snart på vad de va den hade enkelt fått låg oljenivå. Den funkade perfekt på minsta möjliga oljenivå som fortfarande va inom strecken.
Den kördes så i flera tusen mil utan problem. Man kan misstänka att vevhuset inte evakuerade alla olja via utg hål,,de brukar sitta en reedventil på många enstånkor som endast släpper ut olja långt ner i vevbhuset. Den motorn måste ha sugit in för mycket olja pga kubikökningen på någ sätt. Hade vi rivit den skulle man endera borrat upp evakueringshålet ur vevhuset eller plastat igen inkommande hål någon mm.
En motor som går med för mycket olja i vevhuset tappar dessutom enormt med effekt, de kan lätt stjäla 10hk om den bygger för mycket olja i vevhuset.

Du måste refresha mitt minne. Har du kört detta stora borr förut utan detta problem eller har någ annan kört så här stort borr på denna motortyp utan obygge av vevhusvent eller vevhusoljeflöde?
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Bra om det löste sig. Allt brukar ha en vettig förklaring då man orkar gräva.
Dock nu det trista (repeterar med samma sak som nämnde tidigare): om läckaget var genom/förbi topplockspackningen, är det tyvärr troligt att den nya och förre detta fina packningen tagit nu någon skada, och aldrig kan bli helt tätt. Oavsett hur mycket du drar bultarna. (Alltså problemet är att det kanske saknas lite material på packningsytan eller "mitt i baff" - och i kammaren är trycket som högst i storleksordningen 60-70 bar, kanske..)
Hur som än, funkar hojen utan problem: kör! (Värre vore om det var vattenkyld)

Om läckaget blev även om du hade dragit toppen rätt i början, tyder det att fortfarande det finns skevhet eller fel i någon av ytorna. Läckage via topplockspackningen: då blir/känns bultarna "inte helt dragna" efter att man kört varmt och det läckt lite.

Efter att du klarat till hösten eller "nästa steg av trimningen", innan nästa montering: gör som jag instruerade med både cyll och topp -slipa med 600 ell. 800 våtslipspapper & rak fönsterglas under. Vid monteringen, om det är små fel eller andra osäkerheter: spraya tunn lager permatex eller liknande head gasket spray på både sidorna innan du monterar. Dra i moment, låt gå till varm, svalna ner och efterdra: Blir lika tätt som en monoblock (=motor utan lös topplock).
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har märkt att Ese svarar tvärtom mig :D I detta underliga fall är de bra med helt olika input ta del av alla tänkbara svar för detta är en svår nöt att knäcka.

Jag har faktiskt varit med om ett liknade problem du har på en KtM 640 som borrades till 675cc. Den tryckte ut olja överallt trots större vevhusvent. Ägaren och jag slet vårat hår och tokbytte packningar o dyligt. Mitt i all förvirring och skruvning slutade den dra/trycka ut olja. Vi kom snart på vad de va den hade enkelt fått låg oljenivå. Den funkade perfekt på minsta möjliga oljenivå som fortfarande va inom strecken.
Den kördes så i flera tusen mil utan problem. Man kan misstänka att vevhuset inte evakuerade alla olja via utg hål,,de brukar sitta en reedventil på många enstånkor som endast släpper ut olja långt ner i vevbhuset. Den motorn måste ha sugit in för mycket olja pga kubikökningen på någ sätt. Hade vi rivit den skulle man endera borrat upp evakueringshålet ur vevhuset eller plastat igen inkommande hål någon mm.
En motor som går med för mycket olja i vevhuset tappar dessutom enormt med effekt, de kan lätt stjäla 10hk om den bygger för mycket olja i vevhuset.

Du måste refresha mitt minne. Har du kört detta stora borr förut utan detta problem eller har någ annan kört så här stort borr på denna motortyp utan obygge av vevhusvent eller vevhusoljeflöde?
Haha, jo fast det är inte alltid så lätt att veta vem man ska gå efter, speciellt vad det gäller topplockspackningar. Du säger topplockspackning i stålplåt kan användas 4 gånger och Ese säger att jag måste byta varje gång. ...Yeah right...:va

Jag har inte gjort det men det finns i runda slängar mellan 75 och 100 DR650 med denna ombyggnation och ingen har mig veterligen gjort något åt vevhusvent eller vevhusoljeflöde.

Bra om det löste sig. Allt brukar ha en vettig förklaring då man orkar gräva.
Dock nu det trista (repeterar med samma sak som nämnde tidigare): om läckaget var genom/förbi topplockspackningen, är det tyvärr troligt att den nya och förre detta fina packningen tagit nu någon skada, och aldrig kan bli helt tätt. Oavsett hur mycket du drar bultarna. (Alltså problemet är att det kanske saknas lite material på packningsytan eller "mitt i baff" - och i kammaren är trycket som högst i storleksordningen 60-70 bar, kanske..)
Hur som än, funkar hojen utan problem: kör! (Värre vore om det var vattenkyld)

Om läckaget blev även om du hade dragit toppen rätt i början, tyder det att fortfarande det finns skevhet eller fel i någon av ytorna. Läckage via topplockspackningen: då blir/känns bultarna "inte helt dragna" efter att man kört varmt och det läckt lite.

Efter att du klarat till hösten eller "nästa steg av trimningen", innan nästa montering: gör som jag instruerade med både cyll och topp -slipa med 600 ell. 800 våtslipspapper & rak fönsterglas under. Vid monteringen, om det är små fel eller andra osäkerheter: spraya tunn lager permatex eller liknande head gasket spray på både sidorna innan du monterar. Dra i moment, låt gå till varm, svalna ner och efterdra: Blir lika tätt som en monoblock (=motor utan lös topplock).

Ska kolla på detta till hösten! Blev dock 25 problemfria mil idag på premiären, eller ja, höll på att tappa varenda liten skruv av alla vibrationer, ska ta låsning på allt imorgon :hihi
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
Jag faktiskt inte tror våra råd inte varit så motstridiga. -Dock, jag står fast vid att en modern topplockspackning i en 4T bensinmotor (som typiskt inte är av mjukt stål - som det kan vara t.ex i tungt övermatade, lite större dieslar.) ÄR NORMALT en engångsvara. Den enda topp-packningen som inom min kunskapshorisont kan någorlunda säkert återanvändas (bara få gånger) är ren kopparpackning (kopparplåt) - dock måste glödgas mellan varje bruk. -dvs. följ manualen här, allt annat blir en chansning. :)
(Andra packningar och tätringar förutom topplocks är helt annan sak.. där är det skicket som avgör)


Beträffande in/ut blås med en enstånka. Iom inte eksakt vet/visste var proppen sitter måste ta höjd att eliminera eventuella "felet": skulle påfyllningsproppen sitta i området "nära under enda kolven" då kan det säkert bli lite störande luftvibration vid hålet som förvirrar det hela, iaf för en förstagångs-observerare.
Men vi är i bra överens, något starkt blås ska det inte ut; och proppen ska kunna monteras då motorn är i gång. (Notera också att då du lastar motorn, t.ex kör i bänk med max vrid: då blir det alltid förbiblåsning och vevhuset börjar få "lätt övertryck"..)

Hur som helst, grattis för en lyckad projekt!! :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter ju kanon att den funka nu men jag rek ändå ta en titt på vevhusventen hur stor dim hålet ut ur motor är. Många äldre stora enstånkor jag skruvat i har haft för liten slangnippel ut ur motorn så jag har satt in extra vevhusvent uppe i ventilkåpan. På en 800 stånka skulle jag vilja ha motsvarande 18mm hål ut ur motor för att vara säker på att den inte får jobba mot luftövertryck och tappa effekt. Många stånkor har bara 8-12mm hål i sina nipplar och då måste motorn trycka ut och suga in luft genom detta trånga hål och de stressar packboxar och stjäl effekt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
De låter ju kanon att den funka nu men jag rek ändå ta en titt på vevhusventen hur stor dim hålet ut ur motor är. Många äldre stora enstånkor jag skruvat i har haft för liten slangnippel ut ur motorn så jag har satt in extra vevhusvent uppe i ventilkåpan. På en 800 stånka skulle jag vilja ha motsvarande 18mm hål ut ur motor för att vara säker på att den inte får jobba mot luftövertryck och tappa effekt. Många stånkor har bara 8-12mm hål i sina nipplar och då måste motorn trycka ut och suga in luft genom detta trånga hål och de stressar packboxar och stjäl effekt.
Slangarna är 11-12mm invändigt så hålet ut kan inte vara större än 10mm. Jag får nog borra hål i ventilkåporna (eller menar du någonstans på locket för topplocket?).

Min_motor.jpg

Hoppas jag kan köra medans detta åtgärdas...?
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag ska cnc-fräsa ett sådant lock tänkte jag så slipper jag borra och ha mig i gjutgods. Om det andra hålet är 10mm så bör det nya vara minst 8mm inte sant? Så om jag gör det 10mm också så har jag lite marginal. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ventilkåpan har väl löstagbara ventillock där man kommer åt att justera ventiler. Borra hål i en av dem och nita fast eller gänga fast en rörstump/nippel. Sätt dit så grov nippel som möjligt men de duger med ca 14mm inv hål i nippeln för då slemmar inte slangen igen så lätt av oljan och den ventilerar bättre.
Dra slangen en bra bit typ minst 200mm uppöver ramen under tank som du avslutar med ett filter. Filtret/slangen måste sitta högre än ventillocket så de kan rinna tillbaka olja. Jag brukar sätta dit ett gammalt oljefilter från någon hoj men de finns köpa färdiga vevhusfilter. Du kan även klippa sönder ett gammalt skum luftfilter och strapsa fast i slangen.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top