Killen från verkstan ringde precis och sa att toppen var klar. Han hade dock behövt ta 0,15mm för den hade sjunkit mellan en oljekanal och förbränningsutrymmet. Frågan är om motsvarande skada kan finnas på cylindern?Regeln är att man planar så lite eller mycket att det blir jämnt.!
Troligen 0.1mm är just storleksordningen som krävs att bli av med all skevhet (om det finns) eller tryckledande fel "skarapor" om sådana finns. Kompressionsökningen kommer vara "obetydande" i en såpass långslaglängd-motor. (-Även om din nya stora nya kolv råkade redan vara en hög-komp kolv(?), 0.1mm kommer inte att spela nån roll. ..vissa topplocksmaterial kan också vika ytterligare 0.1mm då man efterdrar toppen -- förresten kan vara nåt för dig också att efterdra, till samma moment bult per bult, efter att kört varmt motorn en gång och låtit alun svalna... iom din cylindertoppen var inte "helt 100"..)
Ok vad bra då va de säkert den svackan som gjorde läckaget. Lägg ett rakt föremål över de misstänkta stället på cylindern så kan du se om du ser ljus , man ser lilla minsta grubba på de sättet speciellt om du gör de i ett mörkt rum med ficklampa bakom stållinjalen.
Ang kompförhållande så är 9,5:1 lågt kompförhållande du kan ta gå upp till 10,5:1 på 95okt med ditt borr utan spikning . Med 0,15mm planing så kan din ligga på ca 9,7:1 nu och de är väldigt lågt.
Det ser faktiskt ut som om bara färgen är nött, jag kan dock ej ta isär dessa plåtar då dom är nitade ihop. Men att beställa en ny packning kommer ta många veckor, kanske månader så jag skruvar ihop med den gamla packningen så får var man tid på sig att säga sitt innan jag provstartar.Risken för läckage med den packningen är hög så de är nog ingen mening chansa sätta dit den om de är kännbara skader revor veck.
Om de bara är den svarta ytan som är nött kan man återanvända packningarna 3-4ggr. Vid återmontering brukar man slipa bort beläggningen på plåtarna med putsduk och förtunning ,,plåtarna måste tas isär så varenda plåt är lös från varandra. På med Loctite spray mellan varenda plåt så har du en ny packning igen. De finns även en kopparbaserad packningsspray som ska funka bra.
När jag höll på med turbo på xr650r så återmont jag topp packningar med denna teknik och de läckte aldrig och de är många dragracingåkare som gör likadant då de skruvar isär ofta.
Det ser faktiskt ut som om bara färgen är nött, jag kan dock ej ta isär dessa plåtar då dom är nitade ihop. Men att beställa en ny packning kommer ta många veckor, kanske månader så jag skruvar ihop med den gamla packningen så får var man tid på sig att säga sitt innan jag provstartar.![]()
Risken för läckage med den packningen är hög så de är nog ingen mening chansa sätta dit den om de är kännbara skader revor veck.
Om de bara är den svarta ytan som är nött kan man återanvända packningarna 3-4ggr. Vid återmontering brukar man slipa bort beläggningen på plåtarna med putsduk och förtunning ,,plåtarna måste tas isär så varenda plåt är lös från varandra. På med Loctite spray mellan varenda plåt så har du en ny packning igen. De finns även en kopparbaserad packningsspray som ska funka bra.
När jag höll på med turbo på xr650r så återmont jag topp packningar med denna teknik och de läckte aldrig och de är många dragracingåkare som gör likadant då de skruvar isär ofta.
1. Vilken typ av "putsduk" brukar du använda?
2. Förtunning? Säger mig nada, Mekonomen också, dom försökte sälja på mig bromsrengöringsmedel.
Farsgubben fick saker och ting förklarade för mig. Precis efter att jag hade köpt thinner så fick jag mejl om att dom kunde skicka en ny packning från USA omgående, så jag la en beställning på det så kan jag tvätta ren den gamla packningen och ha till ett annat tillfälle.![]()
Jag startade på nytt idag. Rök inte ett skvatt på tomgång och jag kunde chocka också. Sen efter några minuter gav jag lite gas och vips började det ryka igen, även på tomgång.Sorry, missade detta. (Kanalerna ser ut stora som vattenkanaler.. men man ser ju att hon är luftkyld - så jag borde fattad..)
Med beskrivna packningsfelet måste du haft jak**ns blås till vevhuset då man gav gas!
Nu, efter att monterad och fått allt ihop ska du kunna öppna oljekorken och gasa med varm motor: och det ska inte alls blåsa mycket ut. (Något blås blir det, troligen, beroende också hurpass vakuum ventsystem man har för vevhuset). -provet kan man göra med förutsättning att korken ligger så att det inte blir något direkt oljestänk ut..
Jämfört med specifikationerna för originalkolven är den nya kolven inte en högkompskolv men original kom inte kompet över 8,7:1 och nu ska den vara på utlovade 9,5:1 även om jag inte har testat.
Jag säger vad jag tror, ringarna läcker. Topplocket är ju planat och ny topplockspackning har jag också och cylindern är rak så där ligger förhoppningsvis inte felet. Hade ventilstyrningarna läkt hade det väl inte puffat jättemycket ur oljeproppen?
japp den är rätt monterad.Mät upp och räkna ut, enda sättet att veta säkert.
Har du monterat fjädern till oljeringarna rätt?
...Hursom helst, det bör inte finnas/det blir inte något "betydande läckage" ut via vevhuset om
-du har monterad de nya kompringarna utan att bryta dem, in i en nyhonad cyl (trots .4mm för stor ring gap är läckagen inte så stor där genom)...
Trots att cylindern ser ut som den gör? Den är ju inte "nyhonad" i looken och har cyllen repor kan väl ringarna ha det samma.
Jaja packningen är bytt men jag orkar nog inte byta den en 3e gång om det förfarande inte funkar utan då gör jag som Boost och halva USA säger till mig och gör rent den med thinner och Svinto. Anledningen till detta är att packning inkl frakt och moms kostar 1400 kr och dessutom har en leveranstid på upp till 2 veckor.Din cyll såg rätt "perfekt" och nuhonad ut, trots de små reporna som uppenbarligen kommit pga smuts eller/och "torka" nåt vid tidigare montering. Med rätt kolv & ringarna (om de nu inte är "sönderfilade"), ingen förbiblåsning där.
Trådet blivit lite "rörig" men du frågade tidigare och gick några svar kring begagnad. topplockspackning: I sådana här motorer, packningen är en engångsvara även om det inte hade varit en läckage dvs något tätningsfel. -Men nu hade du skadad, gropig eller skev topp och det hade blåsts genom packningen till oljekanalen: den gamla packningen har nu t.om "brännts sönder": det saknas lite material från ytan vid läckage"kanalen" och resten blivit ockso illa. (Verkligen hoppas att du bytte packningen, annars är hela den här "analysen" bortkastad tid av alla).
![]() |
Shercos nya enduroprogram för 2025!
Igår kväll presenterades Sh... |
![]() |
Bilder Custom Bike Show
När alla bilder till report... |
![]() |
Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam
Nu står det klart att Marc ... |
![]() |
ISR Brakes sålt
För några år sedan bestämde... |
![]() |
Honda laddar fullt på eldrivna fordon
I samband med 2024 års Busi... |
![]() |
Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam
Marc Márquez ersätter Enea ... |
![]() |
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
![]() |
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
![]() |
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
![]() |
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |