Förgasartömning? HJÄLP

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Sverige
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej:

Har en gammal kawa som jag hade tänkt tömma förgasarna på men jag vet inte hur man gör. Det enda som jag kan berätta om de är att de heter något med Keitaii ? finns en skruv längst nere på fuggaren och en slang som inte leder någon vart utan hänger vid sidan av fuggarna...

vad ska jag göra. måste jag tömma de eller kan jag bara fylla på bensin (98 oktan) och låta den vila i sitt varmgarage.
 
ledsen om man ställer dumma frågor men jag har otur när det gäller sådana saker. men är det ett måste att töma fuggarna
 
Jag har aldrig gjort det. Har inte heller haft några problem. Står ju bara still ca 5 månader.
 
aha jag e inte särskillt händig så lika bra att man håller sig borta från saker som man inte vet:tummenupp
 
vernesk skrev:
2568738 aha jag e inte särskillt händig så lika bra att man håller sig borta från saker som man inte vet:tummenupp

Förgasaren lär ju bli tom när man får soppatorsk. Varför inte bara stänga kranen till tanken eller tömma tanken för att sedan låta cykeln gå tills den dör.
 
den har ingen off, läge bara pri, res och on, vilket ska man ha det på föresten när den står stilla
 
vernesk skrev:
2568768 den har ingen off, läge bara pri, res och on, vilket ska man ha det på föresten när den står stilla

Res lär ju vara reserv och on då lär den ju vara på:D testa det tredje så är den antagligen av.

Jobbigt att göra mer än nödvändigt
 
vernesk skrev:
2568768 den har ingen off, läge bara pri, res och on, vilket ska man ha det på föresten när den står stilla


Då lär det ju vara elektronisk soppakran så när den är i läge on så stängs den när du vrider av tändningen.

Mr Helmut skrev:
2568776 Res lär ju vara reserv och on då lär den ju vara på:D testa det tredje så är den antagligen av.

Jobbigt att göra mer än nödvändigt


Nja, den tredje tror jag är nån sorts flödning som man använder när man fått soppatorsk eller liknande. om jag inte ljuger alltför mycket :D
 
Last edited:
Mr Helmut skrev:
2568749 Förgasaren lär ju bli tom när man får soppatorsk. Varför inte bara stänga kranen till tanken eller tömma tanken för att sedan låta cykeln gå tills den dör.

:fakta Det blir den INTE! Helt tom alltså.

Flottörhuset kommer fortfarande vara halvfullt.
 
Hej! Lämna den INTE i det tredje läget (PRI-läget) över vintern!
 
Kranen är vacuumstyrd och inte elektronisk. Är kranen i läge "on" är den öppen så länge motorn går.
Res är reserv och pri släpper igenom soppan även utan vacuum.

Edit: Det är inte "Keitaii" utan Keihin.
 
vernesk skrev:
2569242 Vilket läge ska jag ha den på under vintern? ON-PRI eller RES?
On





The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.
 
ser att du också har en kawa....är du nöjd med din ? Hur är de rent kvalitetsmässigt?
 
vernesk skrev:
2569242 Vilket läge ska jag ha den på under vintern? ON-PRI eller RES?

Du kan ha den på on eller res. Då är den nämligen av tills du startar motorn. Det finns antagligen en liten vakumslang från insug eller förgasare till kranen som öppnar den så fort motorn går runt.

Jag har råkat ut för att munstycken blivit igensatta av gammal soppa som kristalliserat. Det kan också bli någon gröt i förgasarna som luktar terpentin. Den får du garanterat inte igång cykeln på efter ett längre uppehåll.

Jag har gjort som det föreslås här i tråden att jag stängt av soppakranen och kört på tomgång till motorn stannat. Jag vet inte om det blir någon soppa kvar i flottörhuset då. Jag har ej haft problem att få igång den på våren i alla fall. I ditt fall kan du antingen ta bort vakumslangen till kranen och köra till motorn stannar eller dränera flottörhusen med den lilla skruven i botten. Det bästa vid förvaring i upp till ett halvår är nog också att se till att tanken är helt full. Då slipper man kondens och rostbildning i tanken.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top