Kvalité på olika hojmärken?

  • Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date

überkill

Guest
Hej

jag undrar lite om vilka märken som har bäst kvalitet vad gäller detaljkvalité, motor, växellådor, ram mm. Givetvis sliter man ju olika på materialet men vilka sporthojar har bäst totalkvalité?

Syftar på era erfarenheter från år 2000 och framåt. Hur har era och era vänners hojar presterat?
 
Om Sandstream låter bli denna tråd helt och hållet ska jag skicka en personlig gåva till honom.
Sandstream, eftersom du garanterat läser denna mening föreslår jag att du PM:ar din adress till mig om du tror du kan hålla fingrarna i styr!

/ Johan
 
En kvalitetsindelning efter märke ger bara en lös riktvisning. Den största påverkan har skötseln av motorcykeln. Åtminstone om du jämför de japanska märkena.

Mer intressant vore vilka modeller som har en bra pålitlighet. Kvalitén inom samma modell borde vara ganska så konstant.

/a
 
Så det skulle inte skilja mellan japs? Har du inte sett videorna fr. bl a USA där GSXR 1000:s ram spricker totalt och killen far i marken? Eller e det klippet ett påhitt bara för att lura försäkringsbolag?
 
Fakkverk skrev:
2564448 Om Sandstream låter bli denna tråd helt och hållet ska jag skicka en personlig gåva till honom.
Sandstream, eftersom du garanterat läser denna mening föreslår jag att du PM:ar din adress till mig om du tror du kan hålla fingrarna i styr!

/ Johan
Det kommer att bli billigt för dig :)
 
überkill skrev:
2564505 Så det skulle inte skilja mellan japs? Har du inte sett videorna fr. bl a USA där GSXR 1000:s ram spricker totalt och killen far i marken? Eller e det klippet ett påhitt bara för att lura försäkringsbolag?


Jag skulle tro att det skiljer mer mellan olika tillverkningsserier och modeller än mellan dom olika märkena.
Alla japanska märken har hög kvalitet, dom flesta säljs ju i mycket stora volymer, klart det blir fel ibland ibland men att säga att ett märke skulle va sämre är nog svårt...

Edit: oj oj oj, /ozto skrev detta
 
Yamaha i allmänhet och r6-05 i synnerhet är ju kännd för sin urusla kvalitet i allt från motor och låda till sidostöd...






























































































nädå:pannkyss
 
überkill skrev:
2564505 Så det skulle inte skilja mellan japs? Har du inte sett videorna fr. bl a USA där GSXR 1000:s ram spricker totalt och killen far i marken? Eller e det klippet ett påhitt bara för att lura försäkringsbolag?

Visst är det så. Men du frågade vilka _märken_ som var bra kvalité. Jag är långt ifrån beredd att säga suzuki i allmänhet har låg kvalité.

Det är förståss väldigt allvarligt det du nämner. Sedan huruvida påfrestningen som krävs på ramen för att detta ska inträffa, skulle vara inom gränserna för normalt handhavande, är fortfarande oklart.

/a
 
Det är generellt sätt riktigt hög kvalitet på alla japanska hojar. Jag märker faktiskt ingen klar skillnad varken vad det gäller att äga, köra eller meka med dom olika. Nån enstaka modell kan ha något genomgående fel ibland men det är sällan...
 
Till Matte:

ja jag skiter väl i vad jag har för hoj. Det är inte det viktiga här utan alla märken över lag. Men sen om ni kan bristerna på just min hoj så vassegoda o bräk fram dem för först då blir tråden intressant för mig!

**Ja det med GSXR var allvarligt men vad tror ni killen har gjort som en så pass extrem sporthoj inte bör klara?
 
überkill skrev:
2564549
**Ja det med GSXR var allvarligt men vad tror ni killen har gjort som en så pass extrem sporthoj inte bör klara?

Råkat stämpla fotbromsen av rädsla för att tippa över när han har hojjen uppe i en tolva?

Ren spekulation...

/a
 
Bara känslan när man tar i grejerna så tycker jag Honda känns som ett par snäpp bättre. Suzuki och Yamaha i andra ändan. Det gäller dock främst fram till 03. Efter 04 känns det som samtliga ligger på ungefär samma nivå.

Enda märke som tydligt avviker från mönstret är KTM. Jag är nu inne på min 3:e nya KTM och maken till skitkvalitet får man leta efter. Jag har passerat 2 st 660 innan jag köpte rejshojen och den överstiger de andra by far, ändå så har jag råkat ut för oljeläckage och liknande. På båda 660 så var det grejer som trillade av stup i kvarten, oljeläckage både här och där, kopplingen muckade ur osv. På den första så gick samtliga lampor sönder och ena blinkersen trillade av och la sig mot avgassystem (duktigt med smält plast...) på min första tur som varade i 2 mil. Tur att jag var förberedd så jag kunde garva åt skiten.
 
Honda är väl det som är mest känt för att ha bäst kvalité.brukar stå så i tidningen biiiiiiiiikeeeeeeee :tråkad
 
Honda är stridsvagnar! faktiskt riktigt robusta. Dock har 3 polare till mig samt mig själv haft elproblem med just cbr.

Yamaha har fårr oförtjänt dålig kritik. Gamla retorna har mjuka ramar men resten är grymt bra måste Jag säga. att lådorna fått ruttet rykte har med en barnsjukdom på 2:an -98 att göra men sen är dom skitbra med.

Kawa har Jag inte ägt någon men vad Jag hört och förstått (utan att ha belägg) är lite sådär kvalitetsmässigt...

Suzuki (som Jag kör nu) Känns faktiskt som Jag tror om kawa bortsätt att motorn är helt underbar!
 
Aprilia rsv mille 01-03 allt funkar klockers så länge man inte kör utan olja :pannkyss (98-00 kan ha lite dålig koppling dock)

Cbr600f 92-98 funkar klockers förutom kamkedjespänaren...


Fyll upp med flera hojar :) , det är de två jag kommer på som jag inte har hört många fel alls på.




R1,R6 har lite kännsliga lådor med det beror nog mycket på bakhjulskörning av såna som inte kan lägga i växlarna korrekt.

GSX750R lite små strul ibland...har haft en polare som har haft några...någon har strulat med att den har helt plötsligt dött m.m, när han bara startar den den igen så går den.. 2 andra han har haft har ej strulat på de visset... dålig bränsle pump..kanske... GSX750R 05 vet jag en till som har haft funkar bra när den går men den dör ibland den också... skumt...säkert något små fel(trist på en ny hoj)

GSX1000R funkar bra i allt vad jag har hört... 05-> gick några ramar av, men kan ej säga hur alvarlig det är.

ZX9R 94-98 Några skavanker på kvaliten på motorn kommer ej ihåg vad..

ZX10R funkar klockers i låda m.m, fälgar byt på garanti eftersom vissa gick sönder på de tidiga exen.

RSV1000R 04-> Sving bytt på garanti,vissa kabel kontakter är dåligt gjorda = smälter, bakbromsens kopplingar är för dåligt tilltagen på vissa ställen garanti ärende.
 
aLcATRAZ skrev:
2564563 Råkat stämpla fotbromsen av rädsla för att tippa över när han har hojjen uppe i en tolva?

Ren spekulation...

/a

Det ska vilken modern sporthoj som helst klara, tror mer på fabrikationsfel...

Hoppas Suzuki tar sitt ansvar och undersöker det noga.
 
Jag tycker att skillnaderna mellan de japanska märkena var större för 10-15 år sedan. Honda och Suzuki var i mina ögon bättre ihopskruvade och använde bättre material än Yamaha och Kawasaki. Nu tycker jag att de är likvärdiga.

Min nuvarande ZX-12R är ljusår från min gammla GPZ i kvalitetskänsla.
 
JT skrev:
2565349 Jag tycker att skillnaderna mellan de japanska märkena var större för 10-15 år sedan. Honda och Suzuki var i mina ögon bättre ihopskruvade och använde bättre material än Yamaha och Kawasaki. Nu tycker jag att de är likvärdiga.

Min nuvarande ZX-12R är ljusår från min gammla GPZ i kvalitetskänsla.


Sant... Har själv haft en gpz...ingen bra kvalite alls tyvär, sen köpte jag en cbr600f och den funkade fin finnt samma med millen. Det är som natt o dag.

Nu är nog mest kvaliten lika på alla hojar, vissa har brister i vissa saker o andra i andra saker m.m men i helhet så är det nog slit slag.
 
überkill skrev:
2564438 Hej

jag undrar lite om vilka märken som har bäst kvalitet vad gäller detaljkvalité, motor, växellådor, ram mm. Givetvis sliter man ju olika på materialet men vilka sporthojar har bäst totalkvalité?

Syftar på era erfarenheter från år 2000 och framåt. Hur har era och era vänners hojar presterat?

Tror det beror mycket på varifrån materialet kommer och givetvis var det sätts ihop - de har ju en kvalitetsgranskning som delarna ska passera.

Har hört mest positivt om Honda från "vanligt" folk men även från meckare på handlarverkstäder. Myt eller ej vem vet...

Trots det så tycker jag nog att kawan kändes i helhet robustare än hondan jag har nu.
 
Alla kommer att favorisera sitt märke. Vilket är ganska tråkigt
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top