Förgasarskrammel?

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Ja, delar som kan lossna/hamna snett där nere är väl flottören och nålventilen. Startproblem och smällar kan man få om flottörnivån inte är riktigt rätt pga. slitage eller att den inte löper lätt. Ökar problemen om hojen får stå längre än ett par dagar?

Hörge upp i förgasarna finns trottel med tillhörande nål och fjäder. Men dessa borde rimligtvis inte skramla när du knackar på flottörhuset.

ÄDIT: Verkar vara flatslidegasare på den där enligt spec. Min beskrivning baserade sig på vakuumgasare, men delarna finns i båda typer. Har hört att dessa kan skramla lite mer än vakuumvarianten, men det får någon mer bevandrad än jag bekräfta eller dementera. :)

Ädit 2: Hade visst rätt första gången. CV var det :p
 
Last edited:

dRUGdEALER

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Hallstahammar
Hoj
Hornet 600 -06
Ägt hojjen i 4 månader och inte varit några problem i somras men då har han inte stått mer än 2 veckor =) men måste säga att problemet kommit mer nu vid kallare grader även fast han står ganska varmt, tändstift ser bra ut och batteriet är nytt.
Nyss bytt till slipon från original (med kat) om de skulle göra nån inverkan?
Han är även skum på choken, där vill han inte starta alls.

När han är varm är det iaf inga problem.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det där är CV-förgasare inte flatslide. Och det som låter är nog fjädern.
Men du verkar ju ha lite problem med förgasarna om inte choken funkar så plocka av dom och riv isär.
 

dRUGdEALER

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Hallstahammar
Hoj
Hornet 600 -06
Choken funkar, men han blir sur direkt om jag försöker göra första starten med choken på.
När jag fått igång han ca 1/2 minut så kan jag leka med choken hur jag vill.

Edit: Skrammlet blev stumt när man gav gas så de va väl trotteln som #2 skrev tidigare.

Nu återstår ju bara kallstartproblemet, kan de vara flottören? sitter det en i varje förgasare? och måste jag riva allt eller går det att se om de är flottören genom att bara skruva bort koppen? Inte världens haj på cyklar =)
 
Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Flatslide klapprar och har sig. Det klappret förskönar bara ljudbilden :banana Kan inte hjälpa med nästa fråga om kallstarten. Har själv misslyckats med att få CV förgasare bra.

Men rengöra, se till att allt rör sig som det skall. Att packningarna är hela. Det där är väl en bra början ivf.

Någon sade till mig att hojarna skall ha choke för att starta. Startar de lätt utan den så är något lite feljusterat någonstans. Om det är sant eller inte överlåter jag till förgasarexperterna att bekräfta eller dementera.
 

dRUGdEALER

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2013
Ort
Hallstahammar
Hoj
Hornet 600 -06
Var och starta han tidigare idag och då gick han igång direkt med lite mer gas, så han blir mer svårstartad ju längre han står tror jag. Får väl se hur de går i vinter, kanske tar ner o gör rent då. Har ju Honda Service 3 hus bort om nåt skulle gå tok =) bara att rulla ner han då.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
En normal förgasare ska vara inställd så att man behöver choke för att få igång motorn när den är kall, sen stänger man av choken så fort motorn går av sig själv. Det sitter en flottör i botten på varje förgasare men de har inget med kallstarten att göra. Och skulle du ha fel på flottörerna så skulle hojen gå väldigt dåligt. Det kan däremot vara nåt pilotmunstycke eller tomgånsmunstycke som är igensatt och som gör att den går fett, då kan man få choke-liknande symptom.
Tyvärr är det väldigt svårt att hitta såna fel om man inte är expert. Så antingen lämnar du in hojen till nån som kan eller plockar du isär förgasarna och kollar ALLT. Det är rätt mycket jobb bara så du vet. Fast när man har gjort det ett stort antal gånger så river man en förgasarbrygga och sätter ihop allt igen på en timma.
 

Tjita1

Guest
Är det förgasare på en Honda från 2006? :va Facinerande, dom trodde jag dog ut nån gång runt 00 undantaget småmotorer..
 
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top