Förgasarkonvertera Ducati S2R -04 motor.

Skäggapan

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2014
Hoj
1996, Ducati 916
Är det något mer att tänka på vid konvertering än bränslet?
Eller är det bara att skruva dit förgasare och köra?
Någon här som gjort detta?

Inte en S4R men däremot en ST2:a.

Den konverterades till förgasare, med Ignitec-box, svänghjul från en 600:a och tändpickuper och tändspolar.
Alla fästen och genomgångar för kabel finns i motorblocket och generatorkåpa. vill minnas att det även finns på 4 ventilarna.
Du behöver eventuellt en pump till tanken som matar förgasarna likt 2 ventilarna beroende på förgasarsorten.

Allt brukar gå med lite vilja och envetenhet, men du behöver minst flytta över TPS:en till förgasararrangemanget om du skall använda original ECU för att ECU:n ska veta trottelöppning för att kunna styra tändning om du inte vill konvertera till tänd-pickuper och programerbar box ala' Ignitec som finns till 2 ventilarna.
Det borde gå om du får tag i ett svänghjul med centrum som passar vevaxeln och är avsett för pickuperna. Är dock skeptisk till att avancemanget till förtändning på höga varv räcker till.
Sedan behöver du också fixa styrning till kylfläkten om du inte använder original ecu.

Har säkert glömt något men i stora drag så....

Tackar för svar! Jag är lite av en rookie vad det gäller att meka hoj, men ser fram emot att lära mig. Det är alltså en luftkyld 2-ventilare, 800 S2R, inte S4R. Jag har köpt ett par mikuni 38:or med spjällhus, de som satt på de tidiga monstren. Jag har dock ej fått dem i brevlådan ännu. Jag håller på med ett Café bygge. Men om jag flyttar trottelgivaren till det spjällhuset kan jag då köra med orginal ECU:n? Spännade det här.. :)

Ser att jag vände på siffrorna , okej en S2R.
Kan ha glömt något vitalt men i teorin så borde det gå men du kommer att ha ett för högt bränsletryck med originalpumpen (3,5 bar)
Det är inte alltid lätt att få till en vettig bestyckning av förgasarna.
Enklast är att köra insprut och mappa riktigt.

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck