Förgasarinställningar!

Joockey

Med lem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
Honda NSR 125 R -91
Tjenare. Plockade av min förgasare och rengjorde den för att tag sedan. Då skruvade jag loss luftskruv och tomgångsskruv. Och nu går hojen kass. När den var kall låg tomgången på ca 1700 varv. Men sedan när jag hade kört en bil låg det på ca 4000 rpm. Sedan när man gasar upp till ca 6000 rpm så börjar den varva upp av sig själv! När man gasar går varvtalet ner mycket långsamt också!

Någon som vet hur jag ska ställa in förgasaren? en drar nog lite tjuvluft, ska kolla imorgon. Men hur ska jag ställa in den sedan. Har hört att man kan skruva in luftskruven så att tomgången blir så hög som möjligt och sedan sänka det på tomgångsskruven. Funkar detta?

Joockey skrev:
2411501 Tjenare. Plockade av min förgasare och rengjorde den för att tag sedan. Då skruvade jag loss luftskruv och tomgångsskruv. Och nu går hojen kass. När den var kall låg tomgången på ca 1700 varv. Men sedan när jag hade kört en bil låg det på ca 4000 rpm. Sedan när man gasar upp till ca 6000 rpm så börjar den varva upp av sig själv! När man gasar går varvtalet ner mycket långsamt också!

Någon som vet hur jag ska ställa in förgasaren? en drar nog lite tjuvluft, ska kolla imorgon. Men hur ska jag ställa in den sedan. Har hört att man kan skruva in luftskruven så att tomgången blir så hög som möjligt och sedan sänka det på tomgångsskruven. Funkar detta?
Är den kraftlös? För det är ju ett tecken på att den drar tjuvluft i så fall.

Joockey skrev:
2412107 Nepp, myckelt kraft! Ingen skillnad mot innan jag pillade med förgasaren. :va

här kommer en snabbguide:

Sen skruvar du in luftskruven tills den är helt inskruvad och det tar emot (Gör detta försiktigt) skruva därefter ut den tre varv

Starta moppen och skruva ner tomgången så den motorn nästan dör
men gör det inte

Sen skruvar du sakta ut luftskruven tills den varvar så mycket som möjligt
medans du gör detta kan du behöva varva lite då och då genom att vrida på tomgångsskruven

När du uppnår det högsta varvet ska du skruva in luftskruven 1/4 varv
Nu kan du slå av motorn

Nu ska vi finjustera tomgången och "Cruising rpm"

Starta motorn igen, kolla varvräknarn och gasa till lite och kolla vad varvet lägger sig på nu.

Om den går ner under tomgångsvarvet som du hade när du startade motorn och sedan går upp så måste du minska blandningen, skruva in luft skruven ett 1/2 varv och prova sedan att gasa till en gång, om inget händer, skruva ett halft varv till (du kan skruva ett 1/4 varv åt gången om du vill det)

om varvet "hänger sig" innan den går ner till tomgång så har du för svag blandning
skruva då ut luft skruven 1/2 eller 1/4 varv..

Som du sa kolla så den inte har drar någon tjuvluft mellan förgasaren och insuget.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul