Förgasare???

VildVittran

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Suzuki GSX 1100 R
Har en Suzuki 1100 gsxr. Nu undrar jag om ngn kan ha en aning om vad det är som spökar?? Mina förgasare rs 38:or lever ett eget liv, de spottas, fräser och den baktänder... Hjälp!!!!

Mja, de känns som de saknas oppgifter för å kunna avgöra va som kan vara fel.
När uppträder de hela? Tomgång, lågfart i stan på låg eller hög växel, på motorväg låg eller hög växel...
Vad händer om du drar på lite å sedan motorbromsar?

En liiiiiten fundering, om du har separata luftfilter. Ta bort dom å kolla in på trottlarna å kolla så dom e hela. Inga sprickor eller delar som saknas.

Mja, de känns som de saknas oppgifter för å kunna avgöra va som kan vara fel.
När uppträder de hela? Tomgång, lågfart i stan på låg eller hög växel, på motorväg låg eller hög växel...
Vad händer om du drar på lite å sedan motorbromsar?

En liiiiiten fundering, om du har separata luftfilter. Ta bort dom å kolla in på trottlarna å kolla så dom e hela. Inga sprickor eller delar som saknas.

alutrottlar eller bakelit? Rengjorda? Bytt packningar/O-ringar? Lågfartsnålarna hela? Bytt soppa/dränerat sen vintern?

MEN, först ska du montera NYA tändstift. Pga olykliga omständigheter kan ett/flera tändstift "slå igen". Trots gnista så fungerar dom inte som dom ska. Bara att byta.

Justera ventiler och kolla kompet. Är inte det i ordning kan man bli vansinnig på grund av onödig felsökning.

Mats

Som sagt du får nog speca lite utförligare. Hur började det? Har du haft hojen ett tag och den har fungerat normalt tidigare och ingen har rört något sedan sist den fungerade ok?

Har du tagit över hojen i det skick den är nu eller nästan så är en nollställning på plats eller rättare sagt en regelrätt service med inriktning på förgasarna om det nu är dom som är problemet. Att ett par RS låter en del är ju annars helt normalt och tillhör liksom charmen med dom:tummenupp

/U

Vi köpte mcn i det skicket som den är i,den hade stått stills i 3 år efter en motorgenomgång,köptes förra året. Vi vet inte om förgasarna har fått en genomgång. Det hela uppträder när vi åker på landsväg hög och låg fart och på alla växlar.Det "roliga" är att när vi åker 2 så är mer märkbart än när man kör själv,den drar i väg upp till ja 5000 r efter det så går den riktigt orent. Kollade trottlarna igår och där va inga sprickor,vet dock inte om det är alu eller bakelit.
Kan stratorn ha (generatorn) hänga ihop med det här? Jag tror att den laddar riktigt dåligt för batteriet laddas inte.. Och att förgasarna låter lite vet vi men inte att dom låter så,det lät på ett sätt som jag inte kan förklara..
Så kan detta problemet hänga ihop med en dålig generator???

Jag vet inte så mycket om förgasarna och hur skicket är i dom , men är det någon vet en bra verkstad med inriktning på just förgasare i Kungsbacka/Göteborgs omr kan ni väl höra av er..

Last edited:
Vi köpte mcn i det skicket som den är i,den hade stått stills i 3 år efter en motorgenomgång,köptes förra året. Vi vet inte om förgasarna har fått en genomgång. Det hela uppträder när vi åker på landsväg hög och låg fart och på alla växlar.Det "roliga" är att när vi åker 2 så är mer märkbart än när man kör själv,den drar i väg upp till ja 5000 r efter det så går den riktigt orent. Kollade trottlarna igår och där va inga sprickor,vet dock inte om det är alu eller bakelit.
Kan stratorn ha (generatorn) hänga ihop med det här? Jag tror att den laddar riktigt dåligt för batteriet laddas inte.. Och att förgasarna låter lite vet vi men inte att dom låter så,det lät på ett sätt som jag inte kan förklara..
Så kan detta problemet hänga ihop med en dålig generator???

Kass laddning = dålig spänning till tändspolarna, kan mycket väl orsaka grov misständnig speciellt vid högre varv då de får tända ofta i snabb följd.

värt att kolla iaf, går den bättre första 10min om du laddat batteriet under natten?

Ja det är precis det den gör,för vi hade laddat batteriet igår över natten och åkte ner till varberg,det tog 2 mil innan den skulle börja "trilskas"

Men när man kör den själv så kan det ta flera dagar innan den uppträder så här som jag har försökt förklara..

Tack för det! Det ska vi göra..
Kan detta problemet hänga ihop med att kanske stratorn och regulatorn inte laddar batteriet under tiden man kör? Ska gå ner och kolla styrkan på batteriet när tändningen är på och motorn...
Hur mycket ska det ladda?

Okej tack för det! Kan man se om trottlarna är i Alu eller bakelit? 1 trottel har lite slitage lr belägg,är det allvarligt ?

Okej tack för det! Kan man se om trottlarna är i Alu eller bakelit? 1 trottel har lite slitage lr belägg,är det allvarligt ?

Bakelit är ju en plast
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakelit
Kolla speciellt fördelar-rotorn, de e skapligt nära ytstruktur förutom färgen.

Och strukturen är mörkgrå/blyertsgrå på dessa trottlar och blank, slät, fin, yta.
Dessa är känsliga för vibrationer och har en benägenhet att spricka och de far in delar i motorn.
Jag är osäker på exakt årmodell då de byttes ut till alu.

Alu. är belagd med en coating något mörkare med liknande struktur som ytan i en teflonstekpanna.
Man kan se fräsbearbetningsstruktur på ytan om man kollar riktigt noga på ytan.
Dessa brukar de bli slitage när de ligger å klapprar så coatingen släpper, de ser man om man kollar in bakifrån vid luftinsläppet. Vrid försiktigt på gasen så trotteln öppnar sig så kan de finnas en "slitagebild" där blank alunimium syns, om förgasarna använts många mil. Men de e ingen fara, tuta å köra, på RS har ja inte hört att någon alu-trottel spruckit.

De är svårt å förklara utan att man har bild på de två olika trottlarna...:näsblod

Okej ska ner och se omjag kan skicka iväg ett foto senare..
Va nere och kollade med voltmätare om den laddar något och det gör den inte.. 12.65v med tändningen på,startade hojen och den gick ner utan att ladda...

Okej ska ner och se omjag kan skicka iväg ett foto senare..
Va nere och kollade med voltmätare om den laddar något och det gör den inte.. 12.65v med tändningen på,startade hojen och den gick ner utan att ladda...

De går å typ kolla så här att mäta över batteriets poler då motorn e avslagen, då får du batterispänningen, så ser du när du trycker på starten att de går ner en aning, för att sedan gå upp ÖVER den spänning du hade då motorn var avslagen. OM de inte blir förhöjd spänning så är de nått som e fel. Liiite ska spänningen fluktuera får tomgång å man gasar på lite.
Men de kasnke e så här du testat?

Hoppas de går bra iaf :tummenupp

Ja det va faktiskt så vi testade förrut och den laddade ingenting,den gick ner från 12.65 till runt 11v,och den spänningen är endå låg innan jag startade upp den.. Och med tanke på att hojen är en 88-a så köpte vi en fungerande beg från en Mc skrot

Vet inte om min regulator fungerar heller,i den som sitter på

Last edited:
Ja det va faktiskt så vi testade förrut och den laddade ingenting,den gick ner från 12.65 till runt 11v,och den spänningen är endå låg innan jag startade upp den.. Och med tanke på att hojen är en 88-a så köpte vi en fungerande beg från en Mc skrot

Vet inte om min regulator fungerar heller,i den som sitter på

Om de e en hel beg-generator du köpt så sitter regleringen inbyggd i enheten, så de e bara å skruva dit å koppla in den, kolla igen om den beggade laddar.
Så de ingen lös regulator som sitter på nån konsol på ramen, på dessa R-modeller.

Okej ja jag kollade med dom om den laddade och det gjorde den,men ska ju givetvis kolla det senare också,har inga alu trottlar det är bakelit..
Generatorn kommer nu till nästa vecka,och har tid på verkstad nästa vecka också..Perfekt !!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back