Förgasare???

Generator är på och den laddar som den ska...Ett nytt problem "dök" upp givetvis..
Är ute och åker så hänger sig plötsligt gasen på 3000-3500varv när man frikopplar..Det är precis som om vajern kommer i kläm någonstans men vi har tittat och vi kan inte se vart det kan vara fel någonstans,trottlarna går tillbaka som dom ska när den står still..
Fattar inte vad det är den,vi har RS förgasare på med singel vajer men det har inte krånglat innan.. Behöver man köra med dubbel vajer? Gas/retur?? Hoppas någon är inne idag som kan veta något om detta??
 
Dubbel vajer är att föredra då det kan rädda liv vid gashäng... ;)
Men du kan lösa problemet genom att spraya 5-56 eller nått liknande på trottlarna så ska du se att dom glider ner fint igen :)
 
Har köpt ett helt kit från motospeed men problemet nu är att jag har ingenstans att sätta nya gasrullen för nu sitter det ett gasrullehus för singel vajer och tar jag bort den så har jag ingen on/off lr ljuset..Körde just med häng på vajern i 3500 varv (inte kul)
5-56? Vart sprutar jag på det? Vid gashandtaget ner i vajer då?
Är det inte så att det kom dubbelvajer som standard på senare år? Kan man då inte byta ut den jag har mot en nyare?
 
Spraya direkt på trottlarna från insuget sen gasar du några gånger så dom smörjs ordentligt ( obs!!! ha inte motorn igång ) så slipper du problemet med att trottlarna sugs fast i förgasaren när du är ute och kör :)

//Patric
 
Ja okej men tack för tipset,men jag märkte idag när vi kolla vajern att skyddshöljet runt vajern har blivit uppskavd på 2 ställen, så jag tror att det är någon böjd vajer som har kommit ikläm och fått sig några smällar..
 
Min tolkning "the long version"

MC-åkare med RS-förgasare utan returvajer sållas pga det naturliga urvalet. = Risken att när man gasar fullt om man har "enkelwire" så fastnar trottlarna i öppetläge (fullgas), Därför att de två returfjädrarna som sitter org. inte alltid orkar dra ner trottlarna (den går att justera fjädrarna, men då orkar man inte köra mä dom istället).
Svårighet med returen med enkelwire e ju oxå om wiren trängen pga den vinklas på ett dåligt sätt, och om "kardeler" fransar sig.

I värsta fall kan bli ett vårdpaket alt. knacka på dörren till Sankte Per, om gasjäveln hänger sig.
 
Nu fattar vi vad han menade,ja jag har dubbelvajern här ska bara masa mig ner och ta av tanken och sätta dit den som det heter =)
Ja den hänger sig nu kanske inte när man kör i stads området men när man kör på större vägar,
 
  • Gilla
Reaktioner: Jii
Nu fattar vi vad han menade,ja jag har dubbelvajern här ska bara masa mig ner och ta av tanken och sätta dit den som det heter =)
Ja den hänger sig nu kanske inte när man kör i stads området men när man kör på större vägar,


Om du inte förstod Anders så montera bort RS:arna till du monterat dubbelvajer!
Är ett måste! Utan att gå på djupet med hur dom tekniskt fungerar mot vanliga vakuumgasare så är risken för riktigt gashäng bara en tidsfråga!

Är ganska enkelt att fixa utan specialrullen. Kolla om du inte redan har två vajerinfästningar i din befintliga gasrulle. Är så på äldre Sukor iaf. Isf bara att ta upp ett hål i huset och ordna med en infästning. Ingar problem med dubbelrullen och original ljusregalge heller för den delen.

/U
 
Om du inte förstod Anders så montera bort RS:arna till du monterat dubbelvajer!
Är ett måste! Utan att gå på djupet med hur dom tekniskt fungerar mot vanliga vakuumgasare så är risken för riktigt gashäng bara en tidsfråga!

Är ganska enkelt att fixa utan specialrullen. Kolla om du inte redan har två vajerinfästningar i din befintliga gasrulle. Är så på äldre Sukor iaf. Isf bara att ta upp ett hål i huset och ordna med en infästning. Ingar problem med dubbelrullen och original ljusregalge heller för den delen.

/U

yepp kan bara hålla med, kör med keihin 41:or, retur hängde sig 1 gång pga klantighet från mig när ja montera tanken, fel 1 mm,,,,var ingen angenäm upplevelse,,,,släppte gasen o den bara drog vidare....
 
Ja hojen kommer vi inte att köra med innan dubbelvajern sitter på.. Ska ner och skruva av tanken och se hur det ser ut,,Ett "ormbo" av kablar....
 
Dubbelvajern är på nu,men samma sak händer fortfarande..Kan det vara så att om insugsgummit är i dåligt skick,kan då den suga in luft och driva på endå????
 
Dubbelvajern är på nu,men samma sak händer fortfarande..Kan det vara så att om insugsgummit är i dåligt skick,kan då den suga in luft och driva på endå????
Testa att spruta startgas runt insugsgummina, ändras varvet då så läcker gummina. Testa både tomgång och konstant varv på högre varv. På tomgång är det inte säkert att motorn orkar suga in luft i sprickorna.
 
Det ska vi göra,för det inträffar när man gasar upp den på varven..Tack för tipset ska testa det imon..
 
Insugningsgummin suger in tjuv luft..Jagar nya gummin 2 personer säger att jag kan köra med gummin från 91-92,en annan säger att dom är förstora,då undrar vi vilket gummi jag ska ha på? För om 91-92 passar,då borde jag väl kunna sätta på gummin till Rs 40 (91-92)??
 
Det är inte optimalt att köra med ett par gummin från Rs 40 men det funkar väl nog bättre än dom som sitter på nu..silkon + någon gummi bandage runt surrat insuningsgummina
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top