Förbrukning vid pendling på literhojar?

Håller med, mätte upp 0,53l/mil efter en lugn tur med damen baktill.

Eftersom FZ-1 har motor från en 1000cc R-hoj fast inga kåpor som hjälper till med vinden så borde det ju gå att köra Rettan ännu billigare. Vad roligt att snikhojarna vars enda existensberättigande argument är att allt med dom är billigt i verkligheten inte går billigare än ett 180hästars avgrundsmonster. Naturligtvis så blir väl försäkring lite billigare, men ändå.

Det ar val en nedtrimmad variant?
Det tror jag gor ganska mycket...

FZ6-N, 0,45 lugn körning, 0,67 vid galen kamikazekörning
FZ1-S, 0,50 lugn körning landsväg, 0,86 lugn stadskörning.

Aprilia RSV1000R -02 med lite chipning och moddad luftburk: 0.7L/mil långkörning i 140 knyck, 0.9-1.2L/mil vid helveteskörning på krokväg/bana.

cbr900 97
0,6 liter pendelkörning
0,7 liter inspirerad körning
säkert mer på autobahn

954 -02

0,5 lugn körning
betydligt mer vid bombtempo

Min Blackbird drar 0.6 landsvägstempo, tittade på medelförbrukningen vid resa till gotland i somras.

Last edited:
Som bäst vid tankning 0,29 liter milen (dock extremt ekonomisk körning). Som sämst 0,65 (efter mycket banåka).

I genomsnitt drar den drygt 0,4 och då håller jag inte igen på gasen. Mycket ekonomisk och rätt så kul motor. Visst, jag har inte 150 hästar eller 1-liter sport men det räcker till om man nu inte skall ösa satan över 200. F800s gör 0-200 på under 13 sekunder om jag minns Motorrad rätt och blir inte ansträngd i 130 som min förra enstånka blev. Märkbart mer pulver än ER6an (kört båda) och väldigt billig i drift. (försäkring, service o bensin)

Den snålaste hojen jag haft (i liters-klassen) var en 955i Daytona. Den drog 0.5 vid inspirerad landsvägskörning, alltså ganska hård körning.

CBR 600f3-97 = 0.45 (normal fart) långkörning :tummenupp Trodde inte mina ögon när jag tankade fullt och sen räknade ut på x antal mil jag har kört!

Men då var hojen i toppskick med nästan ny drivpaket och däck m.m

Last edited:
Jag brukar ligga på ca 0,8. Men det är rätt inspirerad pendlarkörning, eftersom det är motorväg nästan hela vägen så är det bara roligt om det går fort... (Känns som att jag kommer få äta upp det där)

Jag brukar ligga på ca 0,8. Men det är rätt inspirerad pendlarkörning, eftersom det är motorväg nästan hela vägen så är det bara roligt om det går fort... (Känns som att jag kommer få äta upp det där)

Nej, du får inte äta upp det. Det är roligt att gasa på rakt fram på motorvägen :tummenupp

ZZR1100 -96, ca 0,75 vid pendling, största biten motorväg.

Förbrukning på lite olika hojar jag haft!
Yamaha RD 350 -85 (2-takt) ca 0,7 blandad.
Kawasaki KL 650 Tengai (den fula) ca 0,45 vid fullgaskörning på grusväg och aldrig mer!!!
KTM 640 SM. ???? Trippmätare funkade väldigt sällan eftersom den åt massor av hastighetsmätarwirear. Men det var ju ingen pendlarhoj direkt...
Yamaha R1 -99 Normalkörning har jag för mig att den ville ha ca 0,7.
Triumph 955NS Daytona -02 Under 0,5 landsväg, normalkörning 0,6 och som mest typ 0,75 vid bankörning. Sjukt snål hoj för att ha 148hk!
KTM 990 Superduke -07 Landsväg 120-130 drygt 0,6. Normalkörning 0,7-0,8 och bankörning drygt 1,0.

Förbrukningen spelar egentligen inte någon roll eftersom det går på "nöjeskontot" med det kunde ju vara kul att veta i alla fall.

Pffft...märks att det är lågsäsong när folk sitter och snackar soppaförbrukning och "pendling" på SH....:tråkad:rolleyes::confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT