Förbrukning vid pendling på literhojar?

Jag pendlar på min K6 när vädret tillåter, 0.65 i skapligt tempo (230 - 240) till jobbet och lite lägre fart men på inspirerade vägar. 0.85 i PMC tempo och ren dampkörning, hojen är helt orginal i maskin och pipa.
R1 verkar mycket törstigare när jag surrar med kompisar, men det är som sagt inte soppan som kostar, däck och service är det som kostar...

Fredrik:tummenupp

förbrukning vid pendling....

Brukar åka TRX850 tillfrån jobb då vädret är någorlunda humant....varje tur-retur genererar 14,5 mil ( vanliga 70-90 vägar ) på mätaren och hastigheten brukar vara lite halvinspirerad "strax över" om man säger.......idag tankade jag och fick i 13,2 liter på 29 mil varav 7 i farter uppåt 200 då jag var väldans trött och vaknade sent en morgon.....

R1'a - har varit nere på 0.48 vid laglig körning mellan 100-120km/h.
Vid farter kring 200km/h så brukar den ligga kring 0.7-0.8 liter/mil.

Min Mille-R -00 sörplar i sig 0,7 helt orginal, min GSXR1100 drar dock bara 0,5 i samma tempo.

Och vilken har du roligaste åkningen på...? :tummenupp
Betänk att du kommer att tillbringa nästan 10% av din vakna tid på detta fordon. Det blir mycket skoj om du väljer rätt hoj !!! :D

Håll i er... BMW R1150R. Fick låna den för alprepan (kommer film inom kort). 41 mil på 14 liter!! Blandat motorväg (Autobahn 130 km/h) och kurvtouring i ca 80 km/h. 0.34 l/mil, inte överdrivet. Helt sjukt. Skakade och kollade ifall jag kunde få i mer då jag var övertygad om att det var nån luftficka eller nått men icke.

Så, literhoj på 0,34...dock ingen sporthoj men.. :fakta

rent logiskt så förlorar en literhoj i bränsleekonomi mot en hoj med mindre motor....

De gånger jag har varit på långstyrningar tillsammans med folk som kör 600, så få då de i mer i tanken då man stannar på macken. Varje gång och alltid. Samma gäller snöskoter, mindre motor=tanka mer. Detta gäller såklart om man kör i samma tempo, annars vet jag inte..

Någon som har haft möjlighet att kunna jämföra mellan fuggar/insprut på samma hojmodell? Tex R1 eller 929 kontra 954 osv.
Jag personligen tror inte att sprut är effektivare men det vore inte fel att bli bevisad motsatsen:D

Ingen direkt jämförelse, men insprutning har den fördelen att den stänger av helt vid ren motorbroms och det är lättare att programmera den att gå snålt (om man kör original eller med flit ställer blandingen magert), än vad det är att ställa in förgasare. Fördelen med förgasare är väl annars att det går att skruva på hemma i verkstan utan avancerad elektronik och dator. Som hemmamekare väljer jag förgasare, men i andra avseenden är insprutning att föredra.

Duccen går inte värst snålt...men man brukar få i en 10 liter på ~14-15 mil, så den snittar 0,7, blandad körning.

pendlar dagligen med en er6f, brukar köra lite drygt 30 mil på en tank som fylls upp med 12-13 liter soppa när lampan lyser, kör dock aldrig i farter som riskerar mitt körkort.

Och vilken har du roligaste åkningen på...? :tummenupp
Betänk att du kommer att tillbringa nästan 10% av din vakna tid på detta fordon. Det blir mycket skoj om du väljer rätt hoj !!! :D
Aprullan bjuder helt klart på bättre köregenskaper jämfört med min gamla GSXR1100-90, den känns som ett broräcke med gångjärn på mitten och svänger lika bra som en Finlandsfärja.

Dock har bägge hojarna sin charm, Gixxern passar bra att långtoura på medans Aprullan kräver mer inspirerad körstil.

Fazer1000

Snittar på ca 0,7-075 vid pendling, rekord på långfärd jämn halvhög fart 0,42.
Plattslitna däck kostar absolut mest, jag räknar med femman per mil.

Om man ska snacka ekonomisk körning så kan det ju också vara av intresse att man sliter däck 2-4 ggr mer i 120 än i 70 km/h ...

Skillnaden mellan 70 och 120 handlar alltså om 2-4 kr mer i däckkostnad per mil. Detta innebär alltså att den högre farten orsakar större kostnad i däckslitage än i ökad bränsleförbrukning.

.

Oj det var intressant, kan det vara så? Jag tycker min hoj käkar däck..., bytte igår igen.
Förbrukningen däremot ligger omkring 0.4 l/mil.

Har en Aprilia Falco sl1000, V-twin. Den är omöjlig att få under 0,7l/mil och ligger oftast runt 0,8 eller mer. Lite surt när man va på mc-semester i Norge förra sommaren och tjejens SV650 drog hälften så mycket som min hoj, literpriset på bensin låg på 15kr.

Jag hade åkt billigare om jag hade tagit bilen istället..... Fast det hade ju inte varit riktigt samma grej.

Oj det var intressant, kan det vara så? Jag tycker min hoj käkar däck..., bytte igår igen.
Förbrukningen däremot ligger omkring 0.4 l/mil.

Nu går jag i.o.f.s. lite off topic men jag svarar ändå på detta eftersom tråden även handlar om driftskostander i stort.

Ett nytt framdäck kostar omkring 1 800 kr, ett bakdäck ca 2 500. (Det finns många olika hojar och däck men jag räknar detta som ett snitt för någorlunda moderna hojar.)

Hur många mil får man ur ett däck? På min Thunderace så får jag ur ca 1 000 mil på ett framdäck och 600 på ett bakdäck. Det blir alltså en milkostnad på ca 1,80 kr + 4,16 kr = 6 kr. Samtidigt drar cykeln ca halvlitern. Det betyder alltså att däckslitaget kostar lika mycket som soppan.

Däckslitaget är dock starkt kopplat till hastigheten. En fördubbling av hastigheten innebär långt mer än en fördubbling av slitaget. I normala fall slits bakdäcket betydligt mycket fortare än ett framdäck - samtidigt som bakdäcket ofta innehåller betydligt mycket mer däcksmaterial - och anledningen är ju att bakdäcket konstant spinner några procent mot underlaget. Om en cykel färdas i 100 km/h så rullar bakdäcket ofta i 102-105 km/h. (Beroende på däck och underlag) Ökar man farten så ökar luftmotståndet och det i sin tur gör att bakhjulet kommer att spinna ännu mer procentuellt sett = ökat slitage = ökade kostnader.

Hade en gång en polare som hade legat i 200 km/h i 6-7 mil i sträck. Hans bakdäck (som var av hög kvalitet) var med andra ord skapligt varmt. Han svängde sen in på en grusväg och spann till lite i ca 40 meter. Efter det såg bakdäcket ut som om man använt ett rivjärn på det ... Det blev en mycket kostsam resa det ...

De gånger jag har varit på långstyrningar tillsammans med folk som kör 600, så få då de i mer i tanken då man stannar på macken. Varje gång och alltid. Samma gäller snöskoter, mindre motor=tanka mer. Detta gäller såklart om man kör i samma tempo, annars vet jag inte..

Det är klart. Det kan påverka en del hur dom lagt vridet också. En rad-4 600 har ju ganska lite vrid på lågra varv så då ligger dom säkert på en lägre växel och därmed högre varvtal vilket ger en högre genomlupen cylindervolym på samma sträcka och då ökar givetvis bränsleförbrukningen.

Att min 850 går så snålt på långstyrning beror antagligen på att den har bra vrid redan på låga varv så jag ligger nästan hela tiden på högsta växeln med ganska låga varvtal när jag tuffar på långkörning och då blir bränsleförbrukningen lägre.

FZ1-N 0.54 vid lugn körning.

Håller med, mätte upp 0,53l/mil efter en lugn tur med damen baktill.

Eftersom FZ-1 har motor från en 1000cc R-hoj fast inga kåpor som hjälper till med vinden så borde det ju gå att köra Rettan ännu billigare. Vad roligt att snikhojarna vars enda existensberättigande argument är att allt med dom är billigt i verkligheten inte går billigare än ett 180hästars avgrundsmonster. Naturligtvis så blir väl försäkring lite billigare, men ändå.

Ta en extrasväng på roliga vägar o betala med nöjespengar så har du pendlat gratis! Min Gixxer 1000 -03 med pc3 mm kör jag på ca 0.8 ( men då inte i 120 )

En sak jag tycker är att alla 2-t dra cp mycket mer.
R-6,an är inte heller snål.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...