mb skrev:
Kemisk energi kan ju på sätt och vis jämföras med lägesenergi. Ska man tolka ditt inlägg som att massan minskar varje gång entropin ökar? Det låter underligt för ingen energi skapas väl från materia när vi bara låter den byta former?
Om vi låter en viss mängd elektrisk energi övergå till allt lägre energikvaliteter tills allting slutligen strålat iväg som lågkvalitativ värmeenergi - försvinner då massa i varje steg? Var exakt är det som massan försvinner och hur skulle man kunna räkna ut hur mycket massa som det är frågan om i så fall.
Var försvinner massan om vi låter en bok ramla i golvet?
Red: Jag säger inte att ni har fel, vill bara ha hjälp att förstå. Sen håller jag fast vid att det fortfarande är oväsentligt i sammanhanget.
Ursäkta, det kanske var lite otydligt det jag skrev. Man har visat att ju starkare en bindning är mellan två atomer, ju mer minskar massan hos de efter de har bundit sig till varandra. Om man vill veta hur mycket massan minskar kan man räkna ut det, men självklart går det att mäta på något sätt. Använd denna formel isf:
E=[Bindningsenergi i sluttillståndet] - [Bindningsenergi i starttillståndet] angett i Joule.
M=Hur mycket massan minskat (i kg)
C=Ljusets hastighet, 3*10^8 m/s duger att ha som siffra.
I sådana fall är massminskningen:
M = E/C^2 kg (Skillnaden i energi delat på ljushastigheten i kvadrat)
Man skulle kunna påstå att den är försvinnande liten, men dock högst verklig.
Samma sak gäller även i det omvända fallet. T.ex om vi ska "göra" lustgas från syrgas och kvävgas, då räknar vi på skillnaden mellan bindningsentalpin hos 2 kväve och 1 syrgas i grundtillstånd (O2 och N2) (Obs, du tar alltså hela värdet för en N2 bindning och halva för O2, eftersom det finns en kvävgasmolekyl(N2) i N2O och bara en halv Syrgasmolekyl).
Från detta subtraherar du bindningsentalpin för Lustgas.
Dela dett värde med C^2 så får du fram (i kg, om du angett entalpierna i J) hur mycket massan ökat.
Efterssom massan bara minskar vid ombindning och frigörning av kemisk(eller kärn)energi så händer inget med massan när man släpper en bok. Det ser man också genom att ingen energi frigörs från någon massa. Först lyfter du upp en bok och ger den lägesenergi, denna lagras inte kemiskt på något sätt i föreningen, eller på något annat sätt heller. När du släpper boken sker inte heller några förändringar i den kemiska sammansättningen eller bindningsstyrkan, alltså varken minskar eller ökar massan.
(Med reservation för fel, jag är trött

)