förbränningsprocess?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tja gubbs.
ska ha tenta om två timmar och tänkte kolla om ni vill hjälpa mig lite.
Här är en av frågorna och mina svar. Har jag helt åt h-vete fel eller?
(Kurs: Glpbala miljöfrågor på högskolenivå)

Fråga: Energi är oförstörbar enligt termodynamikens första huvudsats. Vad är det då som förstörs när bensin används i en bil som kör?

Svar: Kemisk energi omvandlas till rörelseenergi. Det som förstörs är bindningarna i molekylerna. -Då utvinns energi.

A:Vad är det i fallet med bilen som blir kvar energimässigt?
Svar: Rörelseenergi

B: Ge några fler exempel på samma fenomen, men innefattande andra energiformer:
Svar: Vindkraft omvandlar rörelseenergi till elektricitet.

yonsson skrev:

Rörelseenergi, lägesenergi?
Räknas värme som energi eller är det rörelseenergi?

Vilda gissningar från min sida. :)

Alttså värmeenergin omvandlas väl till rörelseenergi vif förbränningen eftersom den rör sig framåt :va

Men det blir ju värme kvar ändå iofs. så svaret borde väl vara rörelseenergi och värmeenergi :va

yonsson skrev:
Alttså värmeenergin omvandlas väl till rörelseenergi vif förbränningen eftersom den rör sig framåt :va

Men det blir ju värme kvar ändå iofs. så svaret borde väl vara rörelseenergi och värmeenergi :va

Och lägesenergi, såvida inte bilen håller sig på ett helt plant underlag. Eller...?

yonsson skrev:

Kemisk energi omvandlas till Värme och rörelseenergi.

Tristan skrev:
Och lägesenergi, såvida inte bilen håller sig på ett helt plant underlag. Eller...?

Om bilen kör/rullar i en nerförsbacke omvandlas lägessenergi till rörelseenergi. Därför skulle jag vilja påstå att det är den redan "framtagna" RÖRELSEENERGIN från motorn som omvandlas till lägesenergi om bilen kör uppför en backe.

Borde man inte göra så att bilens rörelseenergi blir till elektricitet som tar över bilens energiproduktion som skapar rörelseenergi med bensin? Då har vi ju helt plötsligt en väldigt billig bil att köra.

okej. tack. Det med molekylerna stämmer va?
Och ju längre molekyler som bryts ner ju mer energi får man ut? :va
Därför får man mer energi av bensin än av metanol t ex. eftersom bensin har längre kedja...?

Swedie skrev:
Borde man inte göra så att bilens rörelseenergi blir till elektricitet som tar över bilens energiproduktion som skapar rörelseenergi med bensin? Då har vi ju helt plötsligt en väldigt billig bil att köra.

Hade det fungerat hade bilen ändå inte haft något motstånd och vi hade lika gärna kunnat springa igång våra bilar (som inte har något motstånd och därför rullar i all oändlighet) och sen bromsa när vi kommit dit vi ville.

yonsson skrev:
Tja gubbs.
ska ha tenta om två timmar och tänkte kolla om ni vill hjälpa mig lite.
Här är en av frågorna och mina svar. Har jag helt åt h-vete fel eller?
(Kurs: Glpbala miljöfrågor på högskolenivå)

Fråga: Energi är oförstörbar enligt termodynamikens första huvudsats. Vad är det då som förstörs när bensin används i en bil som kör?

Svar: Kemisk energi omvandlas till rörelseenergi. Det som förstörs är bindningarna i molekylerna. -Då utvinns energi.

B: Ge några fler exempel på samma fenomen, men innefattande andra energiformer:
Svar: Vindkraft omvandlar rörelseenergi till elektricitet.

Rörelseenergin är ju konstant, förutsatt att bilen inte accelererar eller bromsar. Lägesenergin likaså om man bortser från upp- och nedförsbackar. Så de energiflödena är nog av begränsad storlek. Friktion kan man nog kalla "förstörelsen" för, lagerfriktion, däcksfriktion, luftfriktion osv. Och friktion ger ju värme....

En cykel omvandlar kemisk energi (mat) till värme :-)

En kropp omvandlar kemisk energi till värme, så att man håller sin kroppstemperatur.

Edit: man skall inte glömma att en bilmotor har en hyfsat dålig verkningsgrad, så det mesta av energin förloras väl i motorn i form av värmeförluster.

Last edited:
yonsson skrev:
Och ju längre molekyler som bryts ner ju mer energi får man ut? :vaDärför får man mer energi av bensin än av metanol t ex. eftersom bensin har längre kedja...?

Det tror jag inte alls på. Energi"uttaget" beror på vilken omvandling som sker...skillnade i bindningsenergi mellan ursprungligt och "skapat" ämne eller nåt.

Tyvärr var det ju ett tag sen man läste kemi :(

yonsson skrev:
Vad är det då som förstörs när bensin används i en bil som kör?
Det är kvaliteten på energin som förbrukas, den s.k. exergin - förmågan att utföra arbete.

tack mb!
Jag visste att det var något jag hade glömt.

Edit:
Nån som kan förklara begreppet ekologisk skuld?

Tristan skrev:

Ett föremål har alltid lägesenergi(potentiell energi) oavsett var det befinner sig, det beror helt enkelt på var man sätter nollan.

yonsson skrev:
Edit:
Nån som kan förklara begreppet ekologisk skuld?
Ekologisk skuld är kanske först och främst ett politiskt begrepp som bygger på det faktum att industriländerna lägger beslag på de fattigare ländernas naturresurser (används flitigt av bl.a. miljöförbundet jordens vänner).

Swedie skrev:
En Toyota Prius nästan. Omvandlar inte den överbliven rörelseenergi till el för att driva hybridmotorn, eller blandar jag ihop med nån Volvo conceptbel?

Än sålänge har jag fått förvånadsvärt bra svar måste jag säga! Tack så sjukt mycket.

Fråga 3 Naturresurser kan beskrivas som lager, fonder och flöden
A Beskriv skillnaderna och ge exempel
B Beskriv de miljöeffekter som är förknippade med utnyttjande av respektive resurs

Svar:
A: Lager: Förnyas inte, kan alltså ta slut, ex: olja
Fonder: Måste förvaltas för att ge avkastning. Ex: sol, vatten, mark
Flöden: Tar inte slut. Kan användas konstant. ex: solljus.

B: Lager: EX Olja: man tömmer det naturliga lagret och bidrar till växthuseffekten.

Fonder: Mer skonsamt än att använda sig av lager. Det gäller dock att man är eftertänksam och taktisk.

Flöden: Kan utnyttjas utan negativa effekter på naturen.. :va

Helt rätt eller helt fel? Nån som vet?

yonsson skrev:
Helt rätt eller helt fel? Nån som vet?
Ska man vara petig så finns i princip två inflöden av resurser till biosfären: solljus och värme från berggrunden (tidvattenkrafterna blir en tredje om man ska vara riktigt petig). Dessa behöver inte förvaltas eftersom de från vårt perspektiv sett är konstanta. Det som oftast avses med flöden är solenergin och de system som solljuset direkt driver, t.ex. strömmarna av vatten och vind. Därmed är inte sagt att nyttjandet är helt utan miljöbelastning. Vattenkraften slår ut biologisk mångfald i strömmande vatten eftersom den innebär vandringshinder för fisk och rubbar de naturliga flödescyklerna. Regleringen av sjöar slår ut bottenfuna och annat liv i litoralzonen osv. På samma sätt kräver tillverkning av solfångare och solceller brytning av malmer, transport, maskiner m.m. m.m. Till skillnad från en fond så kan dock inte själva resursen försvinna hur som helst. Det är inte jämförbart med ett skogssystem, som direkt ger lägre avkastning om det missköts.

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen