förbränningsprocess?

Gulsnabbtrajja skrev:
En Toyota Prius nästan. Omvandlar inte den överbliven rörelseenergi till el för att driva hybridmotorn, eller blandar jag ihop med nån Volvo conceptbel?

Jo, det stod lite om den och andra alternativa motorkonfigurationer i senaste Motor (motormännens medlemstidning).

Om man vill vara riktigt petig angående energi så är det väl så att vid varje reaktion som avger enegi, så har den totala massan minskat lite och det är därifrån som enegin kommer ifrån. Men vid kemiska reaktioner är det så otroligt lite att det inte räknas med.

Jag kan ha fel. Det är en teori jag har.

peter_n skrev:
Om man vill vara riktigt petig angående energi så är det väl så att vid varje reaktion som avger enegi, så har den totala massan minskat lite och det är därifrån som enegin kommer ifrån. Men vid kemiska reaktioner är det så otroligt lite att det inte räknas med.

Jag kan ha fel. Det är en teori jag har.
Det är oväsentligt resonemang om inte kärnreaktioner är inblandade (som inne i solen eller jordens mitt).

Swedie skrev:
Borde man inte göra så att bilens rörelseenergi blir till elektricitet som tar över bilens energiproduktion som skapar rörelseenergi med bensin? Då har vi ju helt plötsligt en väldigt billig bil att köra.

Det man borde göra är att bygga en motor som tar tillvara all värme som blir, tex skulle man kunna driva en liten ångmaskin som genererar en massa gratis el. Förstår inte varför ingen har gjort det..

mb skrev:
Det är oväsentligt resonemang om inte kärnreaktioner är inblandade (som inne i solen eller jordens mitt).

Jo jag sa inte att teorin var väsentlig.
Men jag kommer ihåg kemin och allt tjat om bindningsenergi. Det trodde jag aldrig på.
Vikt minskningen är ju oändligt liten. Men det är nog ändå därifrån energin kommer.

KawaChris skrev:
Det man borde göra är att bygga en motor som tar tillvara all värme som blir, tex skulle man kunna driva en liten ångmaskin som genererar en massa gratis el. Förstår inte varför ingen har gjort det..
Japp, ångmaskin känns verkligen som ett steg framåt i utvecklingen.. :)

peter_n skrev:
Jo jag sa inte att teorin var väsentlig.
Men jag kommer ihåg kemin och allt tjat om bindningsenergi. Det trodde jag aldrig på.
Vikt minskningen är ju oändligt liten. Men det är nog ändå därifrån energin kommer.
Bindningsenergi är egentligen ett felaktikt uttryck eftersom en kemisk bindning i sig inte innehåller energi. Men låt oss säga att en sockermolekyl bryts ner till koldioxid och vatten. Koldioxid och vatten är mer stabila föreningar än socker - därför frigörs energi vid övergången samtidigt som entropin ökar. Det har ingenting med viktminskning att göra. Släpp en bok från 1 m höjd och energi frigörs när den faller. Boken väger dock exakt lika mycket före och efter, den har bara intagit en termodynamiskt stabilare position (entropin har ökat).

Gulsnabbtrajja skrev:
Japp, ångmaskin känns verkligen som ett steg framåt i utvecklingen.. :)

För er som har lite svårt för nya koncept: jag menade naturligtvis en bensinmotor som driver hjulen och som också driver en ångmaskin med hjälp av värmen som det blir. På så sätt får man lite nytta av bensinmotorns värme.

mb skrev:

Det är det inte alls, det kallas massdeformation om jag inte missminner mig. Vid alla reaktioner som frigör energi så minskar massan i motsvarande grad, däremot märks det mer vid kärnreaktioner för att en större del energi frigörs proportionellt mot massan.

Det som frigör energi är att kemiska föreningar alltid strävar efter att binda sig i så kraftiga bindningar som möjligt, bindningar med så hög entalpi som möjligt alltså.

Som exempel: (siffror tagna ur ingenstans)

Om bensin har en total bindningsentalpi per gram på 7 Joule, och efter förbränning har restprodukterna en bindningentalpi på 17 J, så har 10J frigjorts per gram. Det är den här energin som omvandlas till rörelseenergi och värmeenergi mm.

I regel är det så att de flesta ämnen vill bindas i sitt grundtillstånd, Till exempel 2st N2O vill binda sig som 2st N2 och 1st O2. För att detta ska kunna ske måste först den ursprungliga bindningen brytas, detta görs genom att tillsätta en energimängd lika stor eller störra än N2O's bindningsentalpi. När man har gjort det kommer beståndsdelarna att vilja binda om sig med så starka bindningar som möjligt, och alltså frigöra energi.

Finns säkert några småfel i det jag skrivit, ni får gärna rätta till dem isf!

stoffer skrev:
Det är det inte alls, det kallas massdeformation om jag inte missminner mig. Vid alla reaktioner som frigör energi så minskar massan i motsvarande grad, däremot märks det mer vid kärnreaktioner för att en större del energi frigörs proportionellt mot massan.

Det som frigör energi är att kemiska föreningar alltid strävar efter att binda sig i så kraftiga bindningar som möjligt, bindningar med så hög entalpi som möjligt alltså.

Som exempel: (siffror tagna ur ingenstans)

Om bensin har en total bindningsentalpi per gram på 7 Joule, och efter förbränning har restprodukterna en bindningentalpi på 17 J, så har 10J frigjorts per gram. Det är den här energin som omvandlas till rörelseenergi och värmeenergi mm.

I regel är det så att de flesta ämnen vill bindas i sitt grundtillstånd, Till exempel 2st N2O vill binda sig som 2st N2 och 1st O2. För att detta ska kunna ske måste först den ursprungliga bindningen brytas, detta görs genom att tillsätta en energimängd lika stor eller störra än N2O's bindningsentalpi. När man har gjort det kommer beståndsdelarna att vilja binda om sig med så starka bindningar som möjligt, och alltså frigöra energi.

Finns säkert några småfel i det jag skrivit, ni får gärna rätta till dem isf!
Kemisk energi kan ju på sätt och vis jämföras med lägesenergi. Ska man tolka ditt inlägg som att massan minskar varje gång entropin ökar? Det låter underligt för ingen energi skapas väl från materia när vi bara låter den byta former?

Om vi låter en viss mängd elektrisk energi övergå till allt lägre energikvaliteter tills allting slutligen strålat iväg som lågkvalitativ värmeenergi - försvinner då massa i varje steg? Var exakt är det som massan försvinner och hur skulle man kunna räkna ut hur mycket massa som det är frågan om i så fall.

Var försvinner massan om vi låter en bok ramla i golvet?

Red: Jag säger inte att ni har fel, vill bara ha hjälp att förstå. Sen håller jag fast vid att det fortfarande är oväsentligt i sammanhanget.

Last edited:
Iden är rätt, den används i gaskombianläggningar. Kostnadsmässigt blir det förmodligen inte försvarbart att montera in något liknande i en bil.

KawaChris skrev:
För er som har lite svårt för nya koncept: jag menade naturligtvis en bensinmotor som driver hjulen och som också driver en ångmaskin med hjälp av värmen som det blir. På så sätt får man lite nytta av bensinmotorns värme.

sweborn skrev:
Edit: man skall inte glömma att en bilmotor har en hyfsat dålig verkningsgrad, så det mesta av energin förloras väl i motorn i form av värmeförluster.

Verkningsgraden ligger runt dryga 30%. Ungefär en tredjedel försvinner ut i värme i själva motorn (kylvatten, etc) och resten ut i avgaserna.

/J

Swedie skrev:
Borde man inte göra så att bilens rörelseenergi blir till elektricitet som tar över bilens energiproduktion som skapar rörelseenergi med bensin? Då har vi ju helt plötsligt en väldigt billig bil att köra.

Men då kommer man ju inte framåt?
Om man tar bort rörrelseenergin..

mb skrev:
Kemisk energi kan ju på sätt och vis jämföras med lägesenergi. Ska man tolka ditt inlägg som att massan minskar varje gång entropin ökar? Det låter underligt för ingen energi skapas väl från materia när vi bara låter den byta former?

Om vi låter en viss mängd elektrisk energi övergå till allt lägre energikvaliteter tills allting slutligen strålat iväg som lågkvalitativ värmeenergi - försvinner då massa i varje steg? Var exakt är det som massan försvinner och hur skulle man kunna räkna ut hur mycket massa som det är frågan om i så fall.

Var försvinner massan om vi låter en bok ramla i golvet?

Red: Jag säger inte att ni har fel, vill bara ha hjälp att förstå. Sen håller jag fast vid att det fortfarande är oväsentligt i sammanhanget.

Ursäkta, det kanske var lite otydligt det jag skrev. Man har visat att ju starkare en bindning är mellan två atomer, ju mer minskar massan hos de efter de har bundit sig till varandra. Om man vill veta hur mycket massan minskar kan man räkna ut det, men självklart går det att mäta på något sätt. Använd denna formel isf:

E=[Bindningsenergi i sluttillståndet] - [Bindningsenergi i starttillståndet] angett i Joule.
M=Hur mycket massan minskat (i kg)
C=Ljusets hastighet, 3*10^8 m/s duger att ha som siffra.

I sådana fall är massminskningen:
M = E/C^2 kg (Skillnaden i energi delat på ljushastigheten i kvadrat)

Man skulle kunna påstå att den är försvinnande liten, men dock högst verklig.

Samma sak gäller även i det omvända fallet. T.ex om vi ska "göra" lustgas från syrgas och kvävgas, då räknar vi på skillnaden mellan bindningsentalpin hos 2 kväve och 1 syrgas i grundtillstånd (O2 och N2) (Obs, du tar alltså hela värdet för en N2 bindning och halva för O2, eftersom det finns en kvävgasmolekyl(N2) i N2O och bara en halv Syrgasmolekyl).
Från detta subtraherar du bindningsentalpin för Lustgas.

Dela dett värde med C^2 så får du fram (i kg, om du angett entalpierna i J) hur mycket massan ökat.

Efterssom massan bara minskar vid ombindning och frigörning av kemisk(eller kärn)energi så händer inget med massan när man släpper en bok. Det ser man också genom att ingen energi frigörs från någon massa. Först lyfter du upp en bok och ger den lägesenergi, denna lagras inte kemiskt på något sätt i föreningen, eller på något annat sätt heller. När du släpper boken sker inte heller några förändringar i den kemiska sammansättningen eller bindningsstyrkan, alltså varken minskar eller ökar massan.

(Med reservation för fel, jag är trött :3freak )

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen