förbjuda sporthojar

H4 skrev:
Titta istället på supermotarderna, och allt annat som manar till lek även om dessa hojar inte är rr hojar.

Nej, sant. Man hur många är den som kört ihjäl sig på motarder? Det är åter lägre farter än SuperSport-hojar!
 
Last edited:
Mognad...

är väl egentligen vad det hela handlar om.

Generaliserar man så har de flesta runt 25 nått en viss mognad och insett att de inte vill skada sig själv eller någon annan för den delen. Innan dess är det lätt att vara odödlig... I de åldrarna börjar väl även den sociala statusen ändra sig och ord såsom ansvar växer fram mer och mer.

Teknisk utbildning må vara bra och bör stå på varje schema MEN en omogen förare tar bara med sig kunskaperna ut och idiot-kör (testar gränserna bla bla) på allmän väg ändå. Det är skit samma hur bra tekniskt du kan köra om du ändå är ute och idiot-kör med höga risker.

Så för min del så är det helt ok med åldersgräns på sporthojar på ALLMÄN väg. Bana borde givetvis vara ett undantag.
 
Strongliquid skrev:
Och så kommer den eviga frågan som soppatorsk efter en skogsväg...

Vad är en sporthoj då?
Hk/Kg, kubik, Hk, vikt, årsmodell?
:va

finns trådar och det är väll upp till var och en.... avgör själv

Sporthojar är inte farliga det är föraren, jo men kanske något borde göras. Eller så låtar man dom bara köra, det är ju ens eget liv så länge man inte har någon mer bakpå eller skadar annan.
 
Mr Helmut skrev:

Det är angivet i VVs skrivelse:
Med supersporthoj menas:
Utformade och konstruerade som kopior av roadracing-MC. Kännetecken är ett lätthanterligt fordon, acceleration, höga toppfarter och högeffektiva bromssystem.

Lustigt är att man däri finner en RD350 och en Honda RC01 (CB750K)...
Förmodligen är RC01 felskrivet. Man kan ju annars undra lite hur de klassar in hojar. :)
 
TukTuk skrev:
Teknisk utbildning må vara bra och bör stå på varje schema MEN en omogen förare tar bara med sig kunskaperna ut och idiot-kör (testar gränserna bla bla) på allmän väg ändå. Det är skit samma hur bra tekniskt du kan köra om du ändå är ute och idiot-kör med höga risker.

Så för min del så är det helt ok med åldersgräns på sporthojar på ALLMÄN väg. Bana borde givetvis vara ett undantag.

Vi har ju redan fått höjd åldersgräns. Var ska det sluta? 55+?

Visst beror en del på omogenhet, men de många olyckor kan ändå knytas till teknisk inkompetens. Klassiskt när mindre rutinerade förare ska gasa och ngt oförutsett händer så bara "fryser" dom ett par tiondelar. Det räcker för att det ska gå åt helvete. Man hör ofta "det gick bara rakt fram"
Genom att öva under säkra förhållanden skapar du en marginal och rutin på att köra på gränsen som ger dig helt andra reflexer. Istället för att bara "frysa" när ngt oförutsett händer (kurvan nyper dosering ändras oväntat möte grus etc) så agerar man. Den rutinen kan bara skapas genom att köra fort/på gränsen.

Sen är väl alla som köper sporthoj lite omogna. Man har ju bestämt sig för att bryta mot lagrn redan när man rullar ut moppen ur affären.
Inga fler förbud och restriktioner.
Dock gärna högre krav på utbildningen
 
XRV-Henning skrev:
Det är angivet i VVs skrivelse:
Med supersporthoj menas:
Utformade och konstruerade som kopior av roadracing-MC. Kännetecken är ett lätthanterligt fordon, acceleration, höga toppfarter och högeffektiva bromssystem.

Lustigt är att man däri finner en RD350 och en Honda RC01 (CB750K)...
Förmodligen är RC01 felskrivet. Man kan ju annars undra lite hur de klassar in hojar. :)


Hur matchar t.ex. RGV250 in i en sådan beskrivning? Ser att du själv har en. Farten är ju självklart lägre än en literhoj men acc, lätthanterlighet och effektiva bromsar bjuder ju på fina 70 vägar och hamnar då i en fin statistik hög om man kör omkull.

Sen går det ju använda en motard på samma sätt. Husa 650 jämfört med rgv, farten saknas ju bara men på 70 väg finns ju allt.

RD350 är ju inte direkt smidigare än en rgv. Definitionerna bör väl ses över i sådana lägen innan dom kan göra någon lagstadgning om sporthojsförbud.

Själv är jag 20, resonerar enligt vissa därefter men har haft och provat 10 hojar på 4 mc kort år utan en enda vurpa. Inget knäskrap heller visserligen.

Om bankörning hade varit lite billigare och hade getts i samband med körkortsutbildning så hade jag varit en av dom som inte tvekat på att hoppa på. Sen har man ljudbegränsningar som styr lite också. Avgassystem som måste vara original för att klara 95db förbipasserande. Finns lite effektsystem och ljuddämpare som klarar sådant. Varför inte mäta istället för att porta direkt? Jag hade ingen lust att byta avgassystem och betala dom pengarna för att senare åka ca 15 mil för att köra på bana och sen åka hem igen.

Skulle priserna sänkas så lockar det antagligen till fler personer och då kommer ju intäkterna in i alla fall.
 
H4 skrev:
Mycket bra sagt. Men varför lägger de ner tid på oss?
För att oss tjänar dom inte pengar på.

Jag skulle förövrigt rösta ja till en sån lag. Ska man nödvändigtvis köra en kåpräser innan man e 25 så kan man väl hålla sig till banan.
 
Plåtniklas skrev:
Skitbra förslag. Snorvalpar har inget på rejsmaskiner att göra. :tummenupp

Ja juste, förbjud Matti Tepsa att köra hoj!! Han är en snorvalp under 25 som inte vet vad det handlar om!! Är det verkligen så du menar?

Det handlar väl snarare om hur många år man kört hoj, än hur gammal man är?

Jag sätter mig hellre bakom Kalle 23 som kört på 2 hjul sedan han var 15 än Jimmy 27 som precis fått A-kort och köpt sig en k5:a.
 
BlueNote skrev:
Det handlar väl snarare om hur många år man kört hoj, än hur gammal man är?

Både ja och nej. Med åldern kommer ofta en lugnare attityd och mindre benägenhet att ta risker!

Vad det gäller Matti Tepsa kör väl han oftast på inhägnat område. Han är väl egentligen mer akrobat än motorcyklist?
 
XRV-Henning skrev:
Både ja och nej. Med åldern kommer ofta en lugnare attityd och mindre benägenhet att ta risker!

Vad det gäller Matti Tepsa kör väl han oftast på inhägnat område. Han är väl egentligen mer akrobat än motorcyklist?

Äsh.. vill inte prata med dig :D
Hört att du fortfarande kör till jobbet me hoj? Det är väl en risk när du inte har vinterdäck?! :yoparty :gnissla
 
BlueNote skrev:
Äsh.. vill inte prata med dig :D
Hört att du fortfarande kör till jobbet me hoj? Det är väl en risk när du inte har vinterdäck?! :yoparty :gnissla

Nä, i somras hade jag crossdäck, nu allround...
Lite bakvänt kanske! :D

Det är skönt att köra hoj nu. :)
 
a_xc skrev:
läste precis att de nu vill förbjuda alla under 25 år att köra sporthoj.
Ulrica Mässing tycker visst det är en alldeles utmärkt idé.
Läste idag artikeln i sydsvenskan. i artikeln står det även direkta felaktigheter som att antalet döda motorcyklister ökar för vart år?
vart FAN har dem fått de ifrån?
vad jag vet så har iallafall antal döda sporthojsåkare minskat flera år i rad trots att vi blivit fler och fler.
Tänk på hur ni Röstar nästa gång, snart är allt förbjudet. :tomten
 
back in black skrev:
Man hör ofta "det gick bara rakt fram"
Genom att öva under säkra förhållanden skapar du en marginal och rutin på att köra på gränsen som ger dig helt andra reflexer. Istället för att bara "frysa" när ngt oförutsett händer (kurvan nyper dosering ändras oväntat möte grus etc) så agerar man. Den rutinen kan bara skapas genom att köra fort/på gränsen.

Sant. Grejen är ju den att de som kör på gränsen och råkar gå över den under osäkra förhållanden ofta dör. Många blir väldigt ledsna när en ung människa dör, konsekvenserna är liksom mycket större än en siffra i statistiken. Bättre att skaffa sig rutinen på en hoj som inte går lika fort. Därför håller jag med Oljekyld om att man borde börja på en pruttigare hoj. Ev med åldersgräns för 1000cc för de flesta är faktiskt vildare när dom är 20 än 25.
 
enhjuling skrev:
Har du nåt bra förslag?

Hellre höger än vänster med deras biltull-miljöavgifts-dravel och andra idiotiska påhitt.
Jag ratar korkade förbud som idiotförklarar människor. Snart kan du leva hela ditt liv helt utan att tänka själv en enda gång. Allt ska vara så säkert och förberett.

Ta bara som gångelisternas :tungan företräde i trafiken. Folk puttar ut barnvagnar bakom häckar och puckon traskar rakt ut i vägen utan att ens titta åt rätt håll! Nu har poletten trillat ned, det kanske inte var så smart, och för att då inte tappa ansiktet så tar dom bort flera övergångsställen i stan (GBG). Ni har säkert själva upptäckt att de har skrapat bort markeringarna och satt upp små fina orangea skyltar. Förklaring är: Folk måste se sig om när övergångsstället är borttaget och passerar därmed säkrare!

Ärligt talat! Höjden av dumhet! :huvet

lite off topic där....sorry
 
h01hmt skrev:
det blir bra det. så får vi ner försäkringarna för oss som kör med kontroll
23 för tung hoj tycker jag. Dagens 20-21 åringar är som 14åringar....kaxiga,mammakära, bortskämda, allmänt lea och känslokalla

tack för den du, jag kan säga att kag kör fan imej mycket säkrare än många 40 åringar

vvs skrev:
Tänk på hur ni Röstar nästa gång, snart är allt förbjudet. :tomten

vad ska man då rösta på?
finns ju inga bra alternativ?
 
XRV-Henning skrev:
Antalet motorcyklister i trafik
1990: 100 000
2000: 170 000
2004: 235 000
Ökning MC i trafik 2000-2004: 38%

Antalet dödade
2000: 38
2004: 60
Ökning dödade 2000-2004: 60%

okej om vi säger så här, baserat på ovanstående 2004 års statestik, hur stor chans i procent är det dö varje år om man åker mc? jag är kass i matte ok??
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top