Lugn skrev:Utveckla garna lite. For- och nackdelar mm. Har sjalv en liknande kansla efter att ha bott har ett tag, men jag har svart att argumentera for den saken. Systemet ar krangligt, men om man gor ratt sa fungerar varden ganska bra. Iaf for mig hittills.
Skulle kunna utveckla det hur långt som helst men kärnan utgörs av min syn på arbete. Arbete är för mig ingen rättighet utan något man får anstränga sig för att skaffa. Givetvis skall det när man så lyckas då också verkligen löna sig. Detta är motorn i den demokratiska ekonomin. Något man i USA i långt större utsträckning tar fasta på medan man Sverige, förblindad av en frenetisk social trygghetsambition, försätter den mekanismen ur spel (eller åtminstone kraftigt marginaliserar).
Konsekvenserna av min syn på arbete innebär generellt sätt lägre skatter och högre löner men följaktligen då också lägre bidrag och kravlösa sociala transfereringar. Kontentan är att man i större utsträckning själv tar ansvar för sin ekonomi. Jag tror att en majoritet skulle få det bättre genom att på detta sätt själva kunna påverka sin framtid då jag är övertygad om att de allra flesta människor verkligen vill göra rätt för sig. Men jag inser samtidigt att de som av någon anledning inte gör det följaktligen inte kommer få så mycket gratis. Och ja... det skapar ett samhälle med större ekonomiska skillnader.
Det bör finnas sociala system som ger folk en andra chans men om man väljer att leva på ett sådant utan motprestation och följaktligen låter andra betala för en så handlar det för mig snarare om mat för dagen och tak över huvudet än dagens gigantiska svenska socialförsäkringssystem (där var fjärde krona som spenderas i detta land kommer från socialförsäkringen
).Till något av det som USA saknar är bla lättare möjligheter att kunna finansiera sina högskolestudier. Det skulle kunna fungera bättre även om det idag ändå finns flera sätt att göra det på. Vidare så skall det finnas ett vårdsystem som tar hand om barn tills dessa att de är myndiga. Någon som jag förvisso tror finns men jag vet inte hur väl utvecklat det är.
/Olzki
Last edited: