Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Säker på det?ABS.
Det är det enda som är lagkrav sedan 2016 och som det finns varningslampa för ifall det inte fungerar.
Men ABS är inte mer krångel på hoj än på bil. Dvs inget som slits eller går sönder med åldern…
Mvh
No commentsNej, jag togglar på GSA-n huvudsakligen mellan två körlägen; ROAD och ENDURO PRO. Ena på asfalt, den andra på grus. Man kan som sagt finjustera nivåerna men det struntar jag i.
På min andra hoj finns bara en äldre sorts ABS (från 2007). Funkar skapligt men ljusår från den moderna hojen.
Varför jag vet att/hur de funkar är för att jag övar bromsning ganska mycket varje år. Och från alla möjliga farter från 30 till kanske 160-170. På asfalt/flygfält. Inte konstigare än så.
På grus blir det oftare…
Mvh

Säker på det?
Det är en sak vilken säkerhetsutrustning som måste finnas.
Det är en annan sak att säkerhetsutrustning som finns måste sitta kvar och fungera. Minns rabaldret om att massor av fordon riskerade körförbud när GSM läggs ner (men fick undantag).
Sen inser jag att i princip samtliga säkerhetssystem (utom ABS) bara är funktioner i ECUn. Men dock.![]()
Jäkligt smart faktiskt, bra valEfter att ha testat BMW:s (nåja, är väl Bosch) kurv-ABS på bana blev jag så övertygad att jag gjorde en mjukvaruppdatering för att få detta på min egen hoj. Väldigt imponerande.

Jävla tur är väl detVad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…
Mvh
Kan se det framför mig när besiktningsmannen varvar upp hojen, drar en fet fuck you burnout och flyger iväg som ett skållat troll på bakan för att tippa över och gå i backen som en fladdrande trasdocka medan man själv sitter och konstaterar att det blir nog inge mc åkande den här säsongen
Inte med den ny besiktade hojen iaf 
Vad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…
Mvh
Haha hävdarJäkligt smart faktiskt, bra valSjälv har jag mest hojar utan system och det kommer bita mig i arslet förr eller senare, redan lyckats med konststycket att låsa framhjulet på blött i en bit över hundra och för att citera podcasten så gjorde turen mig till hjälte, en jävligt klumpig och hjärndöd hjälte i det fallet
![]()
Haha tänk när man var ung!!Men Miggen du måste ju träna på hojen också!Jäkligt smart faktiskt, bra valSjälv har jag mest hojar utan system och det kommer bita mig i arslet förr eller senare, redan lyckats med konststycket att låsa framhjulet på blött i en bit över hundra och för att citera podcasten så gjorde turen mig till hjälte, en jävligt klumpig och hjärndöd hjälte i det fallet
![]()

Märks att de där två har gott om hoj erfarenhetLyssna på fler av avsnitten. Oavsett ämne i rubriken brukar de spåra ur och till och med när ämnet är H-D Sportster kan man få lära sig något tekniskt.
Gubben i blått med vitt skägg är en såndär individ man direkt får gediget intryck av, en jäkla massa kunskap i den gubben Jag vet faktiskt inte exakt vad som hände just den där mörka, sena höstkvällenHaha hävdar
Haha tänk när man var ung!!Men Miggen du måste ju träna på hojen också!![]()
Det var delvis blöt väg efter regn, mörkt och rak landsväg, miggen övade bromsning, drog in kopplingen och klämde in bromsen när mätaren var på hiskeliga 130
Drog nog till med minst 80% av "maximalt" tryck, på tok för mycket såklart men cirka 60 och 70% hade gått bra innan dess
Kände att hojen började typ lägga sig ner, alltså tippa åt sidan, trots att miggen åkte rakt fram
Tanken slår till att släpp bromsen för helvete, vilket miggen gör, i det ögonblicket "ställer" hojen sig upp och drar miggens axel ur led
Åskådare hade nog trott att det var nån stuntförare som lekte allan ballan superman när det egentligen rörde sig om en miggen som panikartat försökte klamra sig fast på liv eller död 
Men visst hade det varit betydligt bättre med lite ABS knastrande och konstaterande av att "jaha det där blev lite för mycket" istället för ovanstående cirkus

"Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi varningsanordningen för elektroniska antilåssystem för bromsar (ABS), antisladdsystem (ESP. ESC etc), krockskyddssystem (SRS)/krockkuddar och elektrisk servostyrning (EPS). Samt felindikatorn för motorelektronik på vissa fordon."Vad jag vet så är det bara ABS som är säkerhetssystem och som måste fungera. Traction control och wheelie control och allt annat tror jag inte att de testar på bilprovningen…
Mvh
"Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi varningsanordningen för elektroniska antilåssystem för bromsar (ABS), antisladdsystem (ESP. ESC etc), krockskyddssystem (SRS)/krockkuddar och elektrisk servostyrning (EPS). Samt felindikatorn för motorelektronik på vissa fordon."
Från bilprovningen som trogna sitt namn är väldigt bilcentriska. Men min tolkning är att om något lyser rött så får man bakläxa.

Ja men du vet. Om något i ECUn ger upp så lovar jag att det lyser en lampa.Det är min tolkning också, men för hojar är det ABS. ”Varningsanordningen” är alltså kontrollampan.
Mvh
Prexis.Lyssnar på P1 morgon och enligt Jörgen Persson på Tragikvärket beror det minskade antalet döda motorcyklister på ABS!
Japp, statistik visar det så då måste det vara sant.
Hittar inte inslaget men ett gammalt från 2013 visar att Jörgen nu äntligen fått rätt!
"ABS halverar risken för att omkomma och där vi jobbar vi intensivt och har haft stora framgångar."
![]()
P1 Morgon
Här hör du de senaste nyheterna, men vi nöjer oss inte där: Vi tar nyheterna djupare.www.sverigesradio.se
![]()
Trafikverket vill förhindra motorcykelolyckor med ABS - P4 Väst
Fyra motorcykelolyckor med dödlig utgång i Sverige inom en vecka och två av dem i Västsverige. Jörgen Persson på Trafikverket säger att just Trafikverket ...www.sverigesradio.se
Men....då får man ju gå tillbaka till förgasare och brytarspetsar.Ja men du vet. Om något i ECUn ger upp så lovar jag att det lyser en lampa.
Döda motorcyklister inkluderar alla döda tjuvar, knarkare o fyllos som aldrig haft eller ens försökt ta mc-körkort. Man kan då säga att motorcykelägare bidrar till att få ner kriminaliteten.Prexis.
Statistiken brukar visa att det dör ungefär lika många fotgängare som motorcyklister i trafiken varje år.
Av det kan man ju då dra två slutsatser. Den första är att det ju då betyder att det är lika farligt att gå som att bomba sporthoj.
Det andra då att det inte verkar hjälpa ett dugg med hjälm, de gående har ju ingen och dör ändå inte i större mängd.
Eller så drar man slutsatsen att a) för få dör för att bruset ska komma ner i siffrorna och b) man behöver veta mer (t.ex. antal körda mc-mil ett givet år, antal nytagna körkort etc etc) för att kunna dra slutsatser. Företag intresserade av att vinstmaximera är jätteintresserde av att samla in massor av data. Myndigheter med nollvision not so much (plus att deras statistik blir omöjlig när n går mot noll...).
Beklagar ranten, har jobbat en del med storskalig statistik och är inte så imponerad av tjänstemän som drar slutsatser av siffror som mest är brus...
Idiotens moder är ständigt gravid.Tycker elektroniska hjälpmedel kan vara bra men i slutet av dagen så sitter väl det bästa hjälpmedlet innanför pannbenet.
Neh. En datamaskin som bara ska pytsa i soppa i lämplig mängd och fyra av tändningen behöver bara några få enkla sensorer och beräkningskraft som en miniräknare.Men....då får man ju gå tillbaka till förgasare och brytarspetsar.
Mitt val blir ganska enkelt där.
|
|
Nya MV Agusta Brutale 800
MV Agusta Brutale har länge... |
|
|
YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT
Inför 2026 uppdateras maski... |
|
|
Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor
Ducati presenterar, i samar... |
|
|
Nu startar mässan i Milano
Nu åker vi på redaktionen n... |
|
|
EU:s fartgräns för MC stoppad
SMC, FIM och FEMA har lycka... |
|
|
Femte generationen Monster är här
Legendariska Ducati Monster... |
|
|
Påvens BMW R18 utauktionerad
Den 3 september 2025, under... |
|
|
GGN 2025, värsta hittills !
Conny Bohlin, VD för Nordic... |
|
|
Bildsvep – GGN 2025
På plats i depån på årets G... |
|
|
Wunderlich vindavvisande väskor
Pressrelease om nyhet från ... |