Förare av långtradare friad för att hindra trafiken

Det borde vara av intresse för alla i kön att bilflödet genom förträngningen är så hög som möjligt. Vad som sker innan förträngningen är väl ganska ointressant? medelbilflödet över området kring förträngningen begränsas ju till samma som bilflödet genom förträngningen.

Om blixtlåset sker precis innan förträngningen tror jag att flödet blir sämre, på grund av att en del bilar tvingas sakta ned kraftigt/stanna vid filbyte i trånga filer. Ifall bilar stannar just innan förträngningen borde flödet genom förträngningen bli sämre än om filbytet sker en bit innan förträngningen, för då kan ju bilar passera i en annan fil ifall filbytet inte går så smidigt.

Last edited:
Ja, jo...
Skulle vilja se det godset jag kör ut till Coop butikerna:D

Det som MÅNGA inte förstår är att NI är så jäkla beroende utav oss så det är inte sant!
Jag går gärna ut och strejkar med resten utav Sveriges lastbilschaffisar i någon vecka.

Vore kul att se hur länge det tog innan ni kommer krypande och ber oss att börja köra igen.

Det är säkert sant, men det betyder ju inte att ni kan bete er som tjackhoror för det.
Det är väl knappast Lastbilschaffisarna som grupp som skall angripas, det är väl nötter som kör lastbil som inte fattar en så enkel grej som blixtlåsprincipen som skall tas i örat.

Svårt ? det borde inte vara det.

Det borde vara av intresse för alla i kön att bilflödet genom förträngningen är så hög som möjligt. Vad som sker innan förträngningen är väl ganska ointressant? medelbilflödet över området kring förträngningen begränsas ju till samma som bilflödet genom förträngningen.

Om blixtlåset sker precis innan förträngningen tror jag att flödet blir sämre, på grund av att en del bilar tvingas sakta ned kraftigt/stanna vid filbyte i trånga filer. Ifall bilar stannar just innan förträngningen borde flödet genom förträngningen bli sämre än om filbytet sker en bit innan förträngningen, för då kan ju bilar passera i en annan fil ifall filbytet inte går så smidigt.

Precis så är det.
Om alla väntar in i det sista med att ordna in två filer till en vid vägbygget så kommer det att leda till att inte alla hinner ordna in sig i ledet utan onödiga stopp då det inte finns någonstans att ta vägen. Det leder till ett lägre trafikflöde genom förträngningen och följdaktligen längre köer. Gör man alla filbyten med lite framförhållning så kan man ordna in sig kontrollerat så snart det finns en lucka och då kommer det att flyta relativt obehindrat.

Köproblemen förvärras ganska kraftigt av dom som vill försöka tränga sig i köerna i samband med vägarbeten och liknande men dom vill inte acceptera att dom är ett problem i trafiken.

Precis så är det.
Om alla väntar in i det sista med att ordna in två filer till en vid vägbygget så kommer det att leda till att inte alla hinner ordna in sig i ledet utan onödiga stopp då det inte finns någonstans att ta vägen. Det leder till ett lägre trafikflöde genom förträngningen och följdaktligen längre köer. Gör man alla filbyten med lite framförhållning så kan man ordna in sig kontrollerat så snart det finns en lucka och då kommer det att flyta relativt obehindrat.

Köproblemen förvärras ganska kraftigt av dom som vill försöka tränga sig i köerna i samband med vägarbeten och liknande men dom vill inte acceptera att dom är ett problem i trafiken.

Jag tror ni undervärderar gemene mans kapacitet som bilförare, skulle inte folk klara av blixtlås när de ser hindret närma sig så skulle det ju kuka ur på varenda motorvägspåfart. Vad gäller tanken att flödet förbättras genom förträngningen om alla bilar i god tid samlas i en fil inför ett vägarbete så är ju detta en tankevurpa även om min teori om ett bättre flöde med två lika långt fyllda fyllda filer fram till hindret avslutat med blixtlås skulle vara ett felaktigt antagande: hastigheten ska ju ändå ned vid vägarbeten, inte sällan från 110-120 till 30-50.

Att alla lägger sig i kö högerfilen inför vägarbeten och blottar en kilometerlång fil till vänster är lite bonnigt anser jag. Svenskt småstadsgodtroget, dålig verkningsgrad på trafikarbetet och underutnyttjande av gaturummet, kön blir dubbelt så lång som vid utnyttjande av båda filerna varmed kön riskerar att tom täppa igen avfarter före vägarbetet varigenom förbipassage på alternativa vägar berövas de kvicktänkta.

Last edited:
Jag håller med så in i helsike. Skulle jag märka några såna där idiotfasoner så blir det tüskt kompressorhorn. Det är ju samma skit som folk som inte kan köra i rondell heller, förmodligen samma människor.

Jag tar det igen:
Det är när folk tycker att det är odefinierat var man ska svänga in och börjar vela, blinka och tveka osv. som det blir totalt skit i trafiken. Håller på att få psykbryt varje gång på de, oftast kvinnor men några här i tråden, som till slut nästan står stilla, tvekandes, och med ett par hundra meter till skylten.

Man ska fylla båda filerna och nyttja blixtlåsprincipen framme vid skylten. Att det skulle gå bättre genom att lämna vänsterfilen öde låter helt bisarrt. Jag börjar snart tycka att om man inte 1) bor i Stockholm och 2) kör under 5 mil E4, med stora vägarbeten, om dagen så borde man inte få uttala sig utan lyssna på de som vet. Basta.

Att alla lägger sig i kö högerfilen inför vägarbeten och blottar en kilometerlång fil till vänster är lite bonnigt anser jag. Svenskt småstadsgodtroget, dålig verkningsgrad på trafikarbetet och underutnyttjande av gaturummet, kön blir i urartade fall dubbelt så lång som vid utnyttjande av båda filerna varmed kön riskerar att tom täppa igen avfarter före vägarbetet varigenom förbipassage på alternativa vägar berövas de kvicktänkta.

Ja, exakt som han i artikeln resonerade!

citat:
"Det var den 1 september i fjol som Sven–Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg la sig i vänsterfilen innan det stora vägarbetet på E6, där två körfält blev ett, så att andra inte kunde passera kön i högerfältet.
– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte tränga sig förbi hela kön. Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett. Då flyter trafiken bättre, säger Sven–Åke Sörensen. "

Har min herre knarkat? Det är för helvete inte så blixtlås fungerar...

Tanken är att de där 2-700 meterna före ska hastigheten tas ner och avståndet öka så att varannan bil framme vid skylten där 2 filer blir en kan snyggt och säkert "glida in".
Nu är en del förare så urbota retarderade att de ska fylla upp högerfilen direkt för "Det är ju lika bra, då är jag på rätt plats redan" för att sedan svära i bilen när det rullar förbi i den tillsynes tomma vänsterfilen. Typiskt jävla bror-duktig beteende som inte har någon som helst positiv effekt i trafiken, bara ökar köbildningen.
Att sedermera lägga sig och korka igen som någon typ av låtsassnut är rent förkastligt. Han skulle haft 800 i böter.
Blixtlås sker där filerna går ihop och inget annat. Förihelvete...
"Jag anser... " Ja redan där föll det ju.

Det funkar i Sthlm har jag sett, antagligen för att folk annars aldrig skulle komma någon vart så har de lärt sig trafikvett för ökat trafikflyt från början. I många andra städer när sådant här dyker upp är det precis som jag beskrev ovan, fullständig katastrof :näsblod

Antar att du samtidigt aldrig lane-splittar med hojen? :gnissla

Last edited:
Jag kör inte i Skåne. Jag kör mellan Örebro - Stockholm, och där fungerar det inte. I alla fall inte mellan Västerås och Enköping på söndagarna.

nej men du är ju en av de som kör som ett fucko, kan det vara så att det inte fungerar för att du beter dig som du gör ? :va

och tro mig, jag har kört både i stockholm och skåne, skåne är helt sjukt om man jämför. Där är båda bilar o lastbilar som s-kör mellan båda filerna för att ingen skall komma mellan samtidigt som de "håller" sin plats i kön.

Jag kan bara säga att är man så jävla korkad så man inte fattar hur man kör bil eller lastbil, så skall man inte göra det.
Blixtlås är inte svårt såvida inte folk tar sig rättigheter som de inte har.
Att blockera båda filerna är inte en rättighet du har, altså ge fan i det.
Det enda du gör då är att du förlänger vägarbetet med 500-1000 meter. och skapar kaos när vissa bilar kommer förbi, helt i onödan dessutom.

nej men du är ju en av de som kör som ett fucko, kan det vara så att det inte fungerar för att du beter dig som du gör ? :va

och tro mig, jag har kört både i stockholm och skåne, skåne är helt sjukt om man jämför. Där är båda bilar o lastbilar som s-kör mellan båda filerna för att ingen skall komma mellan samtidigt som de "håller" sin plats i kön.

Jag kan bara säga att är man så jävla korkad så man inte fattar hur man kör bil eller lastbil, så skall man inte göra det.
Blixtlås är inte svårt såvida inte folk tar sig rättigheter som de inte har.
Att blockera båda filerna är inte en rättighet du har, altså ge fan i det.
Det enda du gör då är att du förlänger vägarbetet med 500-1000 meter. och skapar kaos när vissa bilar kommer förbi, helt i onödan dessutom.
Kör dagligen E4 o E6 här nere.
O det är övervägande utländska lastbilar som ställer till det.
Så det är bs att detta enbart skulle va ett problem här nere.
Men även en del svenska chaffisar har hjärnsläpp.
Vad tänker man med när man går ut i omkörningsfil i uppförsbacke m en långtradare.....

Det kanske fungerar bättre på tisdagar?

Ja, det gör det faktiskt. Det är just bara på Söndagar som folk "pluggar igen" vägarna.
Boven i dramat är Hummelsta.

Nää men då är det väl bäst att du och 99% utav Sveriges bilister håller sig hemma då:D

Last edited:

Du och många andra glömmer en viktig detalj i den här frågan. Som ngn var inne på tidigare så arbetar det människor på vägen där vägarbetet är! Människor som har en familj som de vill komma hem till på kvällen/morgonen. Oftast är dessa människor helt oskyddade när bilisterna väl kommit upp i höjd med själva arbetet. Där ska man fan inte köra fort! Fattar inte att polisen inte är bättre på att bevaka detta. Alltid bara snack om vad som är bäst för bilisterna. Jag jobbar själv med vägabeten i Sthlm och här har folk väldigt svårt att förstå detta. För att vi ska ngn chans att upprätthålla ngn slags arbetsmiljö måste vi ofta på 4 filiga vägavsnitt stänga av 3 filer även om arbetet bara sker i högerfilen. Detta orsakar ju såklart mer köer men det är tack vare att alla bilister och lastbilschaffisar har så jävla svårt att hålla sig från gasen när de passerar!

Så mitt inlägg i debatten är kör blixtlåsprincip framme vid själva vägarbete.. det bromsar upp trafiken mest på rätt ställe och håll sedan låg hastighet genom vägbygget!

Ja, det gör det faktiskt. Det är just bara på Söndagar som folk "pluggar igen" vägarna.
Boven i dramat är Hummelsta.

Nää men då är det väl bäst att du och 99% utav Sveriges bilister håller sig hemma då:D

Du menar de 99% som faktiskt kan hantera blixtlås principen ?

hur fan knäpper ni brallorna ? ni kan ju inte alla använda knappar... :va

Jag håller med flera tidigare talare i tråden, man byter fil framme vid hindret, om hindret är en skylt eller fysiskt hinder eller heldragen linje.

Det här "bror duktig-syndromet" som slår till i svenssons huvud förstår jag mig inte på. Byta till den högra filen två kilometer innan vägbygget och sedan surt sitta och titta på de som susar förbi. Bah. Idiotiskt.

Den här imaginära gränsen som man måste hinna byta till högerfilen innan, var går den? 200m, 700m, en kilometer? Nä utnyttja den asfalt som finns till förfogande, jag susar gärna förbi med både bil, lastbil och hoj. :tungan

Edit: Ja låga hastigheter vid vägarbeten ska man fan respektera! Står själv ibland med kranbilen på vägar och jobbar, en del kör fan fortare på ren jävelskap känns det som. Skulle man trilla ner från flaket eller snubbla så är det klippt...

Last edited:
Vad tänker man med när man går ut i omkörningsfil i uppförsbacke m en långtradare.....

Nu spekulerar jag bara:
Det KAN vara för att han vill om ett tyngre lastat framförvarande fordon.
Eller så kanske han aldrig tidigare sett ett mitträcke och vill kolla lite närmare på detsamma.

Jag tror ni undervärderar gemene mans kapacitet som bilförare, skulle inte folk klara av blixtlås när de ser hindret närma sig så skulle det ju kuka ur på varenda motorvägspåfart. Vad gäller tanken att flödet förbättras genom förträngningen om alla bilar i god tid samlas i en fil inför ett vägarbete så är ju detta en tankevurpa även om min teori om ett bättre flöde med två lika långt fyllda fyllda filer fram till hindret avslutat med blixtlås skulle vara ett felaktigt antagande: hastigheten ska ju ändå ned vid vägarbeten, inte sällan från 110-120 till 30-50.

Att alla lägger sig i kö högerfilen inför vägarbeten och blottar en kilometerlång fil till vänster är lite bonnigt anser jag. Svenskt småstadsgodtroget, dålig verkningsgrad på trafikarbetet och underutnyttjande av gaturummet, kön blir dubbelt så lång som vid utnyttjande av båda filerna varmed kön riskerar att tom täppa igen avfarter före vägarbetet varigenom förbipassage på alternativa vägar berövas de kvicktänkta.

Ja. Ingen ytterlighet är ju optimal.
Att skapa en enda flera kilometer lång kö är ju inte optimalt. Att vänta till absolut sista stund för att sedan klämma ihop sig när det inte finns någonstans att ta vägen är det inte heller. Båda varianterna skapar proppar men på olika ställen. Den första varianten kan ju som du säger skapa proppar som sätter igen avfarter tidigare. Den senare varianten skapar osäkerhet och dålig planering vilket gör att folk tvingas stanna när två filer blir en för att dom inte har någonstans att ta vägen och det inte finns någon lucka att gå in i.
Min övertygelse är att det flyter bäst om man börjar planera att gå ihop till en fil när varningsskylten dyker upp och inte ligger kvar in i det sista. Då har alla ordnat till sig så att inga hamnar i situationen att det plötsligt inte finns någonstans att ta vägen.
Bränner man då på i den tomma filen så kommer man att behöva tränga sig in längre fram och skapar genom det stopp i den andra filen helt i onödan. När 300 bilar på kö måste starta och stoppa för att någon ska klämma sig in längst fram så skapar det ohyggliga dragspelseffekter längre bak i kön. Det är en av anledningarna till att istället för att farten går ner vid sådana ställen så blir det istället tvärstopp för att efter en stund sätta fart igen. Och det ökar risken för påkörningsolyckor om det kommer någon som inte är så uppmärksam på att det plötsligt står helt still på motorvägen.

Ja. Ingen ytterlighet är ju optimal.
Att skapa en enda flera kilometer lång kö är ju inte optimalt. Att vänta till absolut sista stund för att sedan klämma ihop sig när det inte finns någonstans att ta vägen är det inte heller. Båda varianterna skapar proppar men på olika ställen. Den första varianten kan ju som du säger skapa proppar som sätter igen avfarter tidigare. Den senare varianten skapar osäkerhet och dålig planering vilket gör att folk tvingas stanna när två filer blir en för att dom inte har någonstans att ta vägen och det inte finns någon lucka att gå in i.
Min övertygelse är att det flyter bäst om man börjar planera att gå ihop till en fil när varningsskylten dyker upp och inte ligger kvar in i det sista. Då har alla ordnat till sig så att inga hamnar i situationen att det plötsligt inte finns någonstans att ta vägen.
Bränner man då på i den tomma filen så kommer man att behöva tränga sig in längre fram och skapar genom det stopp i den andra filen helt i onödan. När 300 bilar på kö måste starta och stoppa för att någon ska klämma sig in längst fram så skapar det ohyggliga dragspelseffekter längre bak i kön. Det är en av anledningarna till att istället för att farten går ner vid sådana ställen så blir det istället tvärstopp för att efter en stund sätta fart igen. Och det ökar risken för påkörningsolyckor om det kommer någon som inte är så uppmärksam på att det plötsligt står helt still på motorvägen.

Att gå in i högerfil långt före hindret fungerar bara om det är lite trafik, om det är mycket trafik ska man ge fan i det. Bla. eftersom man skapar en lång lucka i vänsterfilen = folk gasar på och har högre hastighet vid hindret = mindre tid att tillämpa blixtlås (eller ingen), och för att högerfilen/vänsterfilen får mycket större hastighetsskillnad.

Alla problemen du nämner orsakas av kärringarna som inte vågar ligga kvar i vänsterfilen till hindret. Ok inte alla, resten orsakas av kärringarna i högerfil som inte förstår att dom ska samarbeta med vänsterfilen för att blixtlåset ska rulla på.

Hursomhelst är det blixtlåsprincipen som gäller och den kräver samarbete.. funkar klockrent i sthlm tills nån jävla skåning ligger i högerfil och vägrar släppa in en :D :mad:

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul