Förare av långtradare friad för att hindra trafiken

Ja, jo...
Skulle vilja se det godset jag kör ut till Coop butikerna:D

Det som MÅNGA inte förstår är att NI är så jäkla beroende utav oss så det är inte sant!
Jag går gärna ut och strejkar med resten utav Sveriges lastbilschaffisar i någon vecka.

Vore kul att se hur länge det tog innan ni kommer krypande och ber oss att börja köra igen.
Så att graden av beroende är i direkt proportion till graden av svinbeteende?

Så att graden av beroende är i direkt proportion till graden av svinbeteende?

Det är nog så att bristen på intelligens måste uppvägas på nå´t sätt. Det är därför alla lastbilschaffisar lider av en påtvingad hybris.

Hade du stört dig lika mycket om en personbil gjort samma manöver?

Tror inte det. Däremot hade jag blivit lika irriterad om en yrkesförare i personbil påstått det som Fraden gjorde, att de är så oumbärliga att vi inte ens förstår det.

Väcker sån jävla avsmak hos mig.

Ja, jo...
Skulle vilja se det godset jag kör ut till Coop butikerna:D

Det som MÅNGA inte förstår är att NI är så jäkla beroende utav oss så det är inte sant!
Jag går gärna ut och strejkar med resten utav Sveriges lastbilschaffisar i någon vecka.

Vore kul att se hur länge det tog innan ni kommer krypande och ber oss att börja köra igen.

Påstår inte att allt gods kan framktas på annat sätt än på väg men mycket kan det, åtminstone större delen av befraktningsvägen. Torde därtill vara mer miljövänligt att ha frakterna på järnväg. En bra lösning för miljön, och trafikanterna.

Men visst, strejka du om det roar dig.:)

Påstår inte att allt gods kan framktas på annat sätt än på väg men mycket kan det, åtminstone större delen av befraktningsvägen. Torde därtill vara mer miljövänligt att ha frakterna på järnväg. En bra lösning för miljön, och trafikanterna.

Men visst, strejka du om det roar dig.:)

Nu vet jag inte om du har stor erfarenhet av järnväg genom yrke eller på något annat sätt. Det har jag.

Vi får i princip allt vårat gods via järnväg och maken till skit får man leta efter. Man vet aldrig vart det är och det tar 5(fem) dagar från att det anländer till gränsen innan det lata förbannade SJ orkar dra fram vagnen till oss. En lastbil som lastas med samma material i Tjeckien samma dag är framme 7 dagar snabbare än järnvägen.

Det är kvalitet de! Eran kära mjölk hade hunnit surna innan det kom fram till coop i Kalix. Äggen hade hunnit bli kyllingar ;)

/ Jens

Nej men Convoy med Kris Kristoffersson aka Rubber Duck. :yoparty

Rubber Duck är cool.:banana Han skulle aldrig jävlas onödigtvis med sina medtrafikanter.

Nu vet jag inte om du har stor erfarenhet av järnväg genom yrke eller på något annat sätt. Det har jag.

Vi får i princip allt vårat gods via järnväg och maken till skit får man leta efter. Man vet aldrig vart det är och det tar 5(fem) dagar från att det anländer till gränsen innan det lata förbannade SJ orkar dra fram vagnen till oss. En lastbil som lastas med samma material i Tjeckien samma dag är framme 7 dagar snabbare än järnvägen.

Det är kvalitet de! Eran kära mjölk hade hunnit surna innan det kom fram till coop i Kalix. Äggen hade hunnit bli kyllingar ;)

/ Jens

Det torde vara välkänt att SJ är idioter. Det är dock ingen anledning att döma ut järnvägstransporter som koncept. Sen kanske det hade varit bra om coop i Kalix fick mjölk och ägg som producerats i närområdet och inte från sydeuropa, så att långa transporter i möjligaste mån undviks.

Last edited:
Rubber Duck är cool.:banana Han skulle aldrig jävlas onödigtvis med sina medtrafikanter.

Det torde vara välkänt att SJ är idioter. Det är dock ingen anledning att döma ut järnvägstransporter som koncept. Sen kanske det hade varit bra om coop i Kalix fick mjölk och ägg som producerats i närområdet och inte från sydeuropa, så att långa transporter i möjligaste mån undviks.

Det är i många fall konstaterat att närproducerade produkter inte är klimatsmartare än de som vuxit upp i länder där inte växthusen behöver värmas osv... Inte i alla, men i många.

/ Jens

Det är i många fall konstaterat att närproducerade produkter inte är klimatsmartare än de som vuxit upp i länder där inte växthusen behöver värmas osv... Inte i alla, men i många.

/ Jens

Nähänä.:)

Vad är egentligen ditt problem här? Bestrider du att det skulle vara en miljövinst om en större andel av transporterna gick på järnväg istället för väg?

Nähänä.:)

Vad är egentligen ditt problem här? Bestrider du att det skulle vara en miljövinst om en större andel av transporterna gick på järnväg istället för väg?

Mitt problem är ju inte ett problem eftersom de flesta transporterna går den väg den gör idag.

Innan det ska vrålas hest om att järnväg ska ta över, så får man (sj och de politikerna jag inte röstade fram) se till att det funkar. Innan dess är det inget alternativ...

Sen angående närproducerat osv. så är det en spännande läsning att räkna ihop skiten odlat i norra Afrika eller i uppvärmt växthus i Teckomatorp. Summa summarum är tomatjävlarna från Afrika bättre ur koldioxidsynpunkt när vi skär ner dom till sallad... Här är lösningen att man inte äter saker som inte klimatet tillåter en att odla..

Gick vi lite (på SH-manér) offtopic nu? :confused:

/ Jens

/ Jens

Bakom er bromsas det upp ännu mer och de enda som vinner på detta är lastbilschaffisarnas ego. Att köra lastbil och personbil är två helt olika saker. Sluta agera polis eller "bättre".

Men jag håller med om att IBLAND är det bilar som prompt ska köra snabba filen och pressa sig in först. Men det är inte så ofta och det flyter oftast på.

Sämre är det med dom som ligger i långsamma filen som ska köra extra sakta för att "samla fältet" och allt det bidrar till är oxå en dominoeffekt som håller sig ibland kilometrar.

Bättre är att alla håller en jämn fart och inte bromsar hela tiden.

Det att vissa bilar kör extra sakta förbi en läggare el grävare är för att dom själv jobbat på väg.
Stå ute på en 50 el 70väg o jobba m bilar susande runt öronen.
Det är jävligt pressande o man är rätt slut på kvällen.
Man går typ på helspänn.
Det hade varit en ren samhällsvinst att ha en polispatrull vid varje större vägbygge så folk hade sansat sig.
Va e de som gör att folk är så satans uppstirrade att dom riskerar att köra ihjäl ngn.

Sen har vi alla jevla gångare.
Senast i igår var jag på Byggmax för att lasta:
Håller en sisådär 10-15 km/T o kommer runt hörnan.
Kommer en gubbjävel som korsar min färdväg,han ser mig men fortsätter ändå rätt fram.Jag låtsas inte se honom o nitar precis framför.
Pensionären blir top tunnor rasande o gapar som en stucken gris.
Ännu en som har så jävla brått att han med berått mod riskerar bli överkörd för att tjäna ngr sekunder.

Övanpå det har vi alla fucking trailerdragare (Oftast körd av en sydkraftsarbetare)som ligger o träcker om andra lastbilar för hans jävla polsktankade lastbil går 3 km fortare.:mad:
Ge dom utländska chaufförerna körföud i sverige då dom ofta inte har pengar på sig att betala sina böter med.
Som det är nu skrattar dom åt oss o Tusse batong har gett upp mot dom jevla missfostren.

Att utnyttja en del av vägen som är avsedd att köra på kan väl inte betraktas som att smita förbi andra. I så fall är ju alla omkörningar att betrakta som försök att smita förbi andra. De som sitter i högerfilen har ju valt det själva.

Nja. Visserligen är väl inte ditt påstående helt felaktigt men just vid vägarbeten så flyter det bättre om folk ordnar in sig i filen så fort som möjligt. Försöker man upprätthålla två filer fram till vägarbetet så kommer det att stocka upp sig mer och orsaka längre köer än om man på ett planerat och kontrollerat sätt ordnar in sig.
När man försöker dra ihop två köer till en i sista stund har det en tendens att resultera i en del osäkerhet och lite panikartade åtgärder vilket ökar risken för sammanstötningar och långa stopp.

Öh, om alla kör som man ska - dvs. hela vägen fram till där det blir enfiligt så finns det ju ingenstans att "klämma sig in längst fram". Man behöver inte ha doktorshatt för att fatta det. Väl framme så funkar blixtlås väldigt bra i Stockholm i alla fall. Borde inte skilja mot Skåne.

Sant i sak men det blir lätt lite panikartat och oplanerat när man gör det i sista stund. Det leder till att det tar längre tid att få ihop två köer till en och det ger ännu längre köer bakom då det går långsammare än det skulle behöva göra.

Och ja. Blixtlåsprincipen funkar ganska bra i Stockholm. Det är ju i dom trakterna jag kör mest då jag bor i Uppsala. Hur det ser ut i Skåne vågar jag inte uttala mig om. Men det är fortfarande en nackdel när folk vill klämma ihop köerna i sista stund.

Har du aldrig tänkt på vad som händer EFTER du har kört förbi bygget och agerat trafikpolis i vänsterfilen???

Nu har du TVÅ fulla filer både den vänstra som du gjorde på helt egen hand och den högra, nu ska alla från vänsterfilen in i den högra, inte 4-5 bilar utan 40-50 bilar.
Javisst du gjorde att DU kom förbi snabbare men alla bakom dig kommer att komma förbi långsammare eftersom det finns inte 5-600 meter ledig väg. Vänsterfilen stannar pga folk som tänker som du att dom borde ha anslutit sig tidigare och inte släpper förbi med trängsel och irritation som följd.

Handen på hjärtat hur snabbare kommer dom förbi egentligen dom få som trängs, 30 sek, 60 sek???

Om man försöker hålla två filer in i det sista så blir det lite panikartat när man måste klämma ihop filerna och det inte finns någon annanstans att ta vägen. Det ökar risken för krockar och skapar en allmän osäkerhet då många börjar agera utan framförhållning och planering vilket gör att det faktiskt flyter avsevärt sämre än när man försöker ordna till ledet en bit innan vägarbetet och det fortfarande finns lite tid att planera hur man ska ta sig in i kön.

Last edited:
Mitt problem är ju inte ett problem eftersom de flesta transporterna går den väg den gör idag.

Innan det ska vrålas hest om att järnväg ska ta över, så får man (sj och de politikerna jag inte röstade fram) se till att det funkar. Innan dess är det inget alternativ...

Sen angående närproducerat osv. så är det en spännande läsning att räkna ihop skiten odlat i norra Afrika eller i uppvärmt växthus i Teckomatorp. Summa summarum är tomatjävlarna från Afrika bättre ur koldioxidsynpunkt när vi skär ner dom till sallad... Här är lösningen att man inte äter saker som inte klimatet tillåter en att odla..

Gick vi lite (på SH-manér) offtopic nu? :confused:

/ Jens

/ Jens

Det är naturligtvis helt riktigt att det inte går att köra alla transporter på tåg, liksom att tågtrafiken inte är fullkomlig i dagens Sverige. Jag har ju heller inte påstått varken det ena eller det andra. Däremot borde det vara uppenbart att det skulle vara positivt för alla - utom möjligen åkerinäringen - om mer gods gick på järnväg och mindre på väg, givet då att inte befraktaren fuckar upp transporten. Man behöver inte vara vänsterstolle för att inse detta.:) Detta är min enda poäng, i det inledande inlägget tillspetsad med tanken att det därtill skulle leda till mindre lastbilar att reta sig på i trafiken, vilket skulle gynna mitt hälsotillstånd i form av lägre blodtryck.:)

Tror inte det. Däremot hade jag blivit lika irriterad om en yrkesförare i personbil påstått det som Fraden gjorde, att de är så oumbärliga att vi inte ens förstår det.

Väcker sån jävla avsmak hos mig.

Oj vilken nivå av intelligens vi har här då.

Utan lastbilar så skulle hela jävla Sverige stanna upp. Inga butiker skulle få sina leveranser, inga sjukhus skulle få sina sjukhusgrejer, ingen skulle få mat, inga mackar skulle få bränsle. Ja, du förstår nog.

Så jag håller med, du förstår nog inte hur beroende du är utav lastbilar.

• Gilla
Reaktioner: Loy

Utan lastbilar så skulle hela jävla Sverige stanna upp. Inga butiker skulle få sina leveranser, inga sjukhus skulle få sina sjukhusgrejer, ingen skulle få mat, inga mackar skulle få bränsle. Ja, du förstår nog.

Det är klart vi är. Men dom som framför dito transportredskap behöver inte leka polis på vägen för det

Jag har tidigare kört lastbil på ett åkeri. Jag "trängde mig" före (använde hela vänsterfilen) med lastbil med. Ser inget problem med det..

/ Jens

Varför skulle vi inte begripa att vi är beroende av lastbilar? Det är ju ingen kvantfysik direkt att inse det. Men är vi inte beroende utav i stort sett ALLA yrkesgrupper?

Men eftersom ni är lika beroende av oss konsumenter så borde det ge mig rätten att bromsa upp er när ni kör som svin och kastar er ut i vänsterfilen vid omkörning av en annan lastbil, endast för att komma en halvminut före till färjan?

Ödmjukhet är en dygd.

Själv tycker jag att det bästa är om man på körskolor och i kampanj uppmanar förare att hålla bägge filerna fulla ända fram till förträngningen istället. Så att blixtlåsprincip sker på ett definierat ställe, dvs invid hindret. Då utnyttjas gaturummet mest effektivt och köslutet hamnar inte så långt bak. Dessutom berövar man då alla kaxpellar möjligheten att köra om hela kön för att sedan (med spelad förvåning över att filen tog slut) tränga sin in först i kön.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph