Förare av långtradare friad för att hindra trafiken

Det är ju rätt vanligt att folk hindrar övrig trafik, jag gissar att de gillar att få känna viss makt. Vad jag minns så är det en grundregel i trafiken att man inte får hindra övrig trafik. Det naturliga i det här fallet borde ju vara att blixtlåset tillämpas där två filer blir en, inte vid skylten.

Ärligt talat förstår jag inte varför man lägger sig i yttre filen. Är det för att underlägga filbyte? Ibland ser man två långtradare i bredd som kryper fram längst fram i kön.

Ärligt talat förstår jag inte varför man lägger sig i yttre filen.

Det kan jag svara på!
Jag och mina kollegor gör själv på detta sättet.
Det flyter på mycket bättre i trafiken om vi går ut på detta sättet vid vägbyggen.

Det som stoppar upp trafiken är alla personbilar som kör förbi, och sedan ska in längre fram i den långsamtgående kön. Då bromsas ju kön upp, och alla blir stillastående. Och då tar det ju ännu längre tid innan man är framme.

Ja, exakt som han i artikeln resonerade!

citat:
"Det var den 1 september i fjol som Sven–Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg la sig i vänsterfilen innan det stora vägarbetet på E6, där två körfält blev ett, så att andra inte kunde passera kön i högerfältet.
– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte tränga sig förbi hela kön. Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett. Då flyter trafiken bättre, säger Sven–Åke Sörensen. "

Det kan jag svara på!
Det flyter på mycket bättre i trafiken om vi går ut på detta sättet vid vägbyggen.

Det som stoppar upp trafiken är alla personbilar som kör förbi, och sedan ska in längre fram i den långsamtgående kön. Då bromsas ju kön upp, och alla blir stillastående. Och då tar det ju ännu längre tid innan man är framme.

Ja, exakt som han i artikeln resonerade!

citat:
"Det var den 1 september i fjol som Sven–Åke Sörensen från Påarp utanför Helsingborg la sig i vänsterfilen innan det stora vägarbetet på E6, där två körfält blev ett, så att andra inte kunde passera kön i högerfältet.
– Jag bevakade bara min plats i kön, eftersom andra bilister inte följde blixtlåsprincipen utan försökte tränga sig förbi hela kön. Jag anser att blixtlåsprincipen ska tillämpas vid skylten, inte ända framme där två körfält blir ett. Då flyter trafiken bättre, säger Sven–Åke Sörensen. "

Bra! :tummenupp

Tacka vet ja autobahn, där (i alla fall det jag har upplevt) ligger inga långdradare och blockerar vägarna i ytterfilerna. (Bra med förklaringen ovan dock :tummenupp)

Har dock viss förståelse för lastbilarna, däremot har jag det inte för bilsniglar som envisas med att ligga i ytterfilen och puttra fram :brinnerup

Det kan jag svara på!
Det flyter på mycket bättre i trafiken om vi går ut på detta sättet vid vägbyggen...."

Det fungerar bara tills du eller dina kolegor går igenom bygget, efter er är det fullt i båda körfälten och det uppstår samma problematik, men det skiter ni i!!!:tummenupp

Att leka polis och gå ut o stoppa folk som enligt er gör fel är vidrigt ur trafiksäkerhets synpunkt! Så nästa gång när du kör på bakhjulet ska andra försöka stoppa dig (helst genom att blockera din framfart med bil) för att det inte är säkert för andra trafikanter eller så ska alla köra i bredd på 110, 90 och 70 vägen och aktivt hindra omkörningar med alla medel möjliga eftersom det inte är tillåtet att köra snabbare, gud förbjude att någon skulle kanske komma fram snabbare än du.

Jag tycker att vi överlåter trafikövervakning till polis och alla ni andra trafikpoliswannabe kan ta bussen och låta oss andra samsas i trafiken.

Jag tycker att vi överlåter trafikövervakning till polis och alla ni andra trafikpoliswannabe kan ta bussen och låta oss andra samsas i trafiken.
Fast är det att samsas att ligga kvar i ytterfilen och försöka köra om alla andra bilar som faktiskt lägger sig i tur och ordning? För mig verkar det mer vara "Jag ska fram, de andra kan vänta!", vilket väl är motsatsen till samsas och det som irriterar folk?

Du skulle knappast acceptera att man gjorde så i andra köer.

Flödet blir bäst om all ligger kvar i sin fil ända fram till sammanslagningen, där man enkelt och självklart samsas genom att köra blixtlås. Vad som ställer till det är fånar som kör förbi i vänster en bit och därpå, fortfarande långt innan sammanslagning, nitar och skall in i högerfil.

Jmf hur det såg ut på E22 vid Lund S förra sommaren. Heldraget orange i ett par km, sedan en kort sträcka blixtlås precis vid sammanslagningen. Och det funkade! Tom i Skåne. Så skulle det funka utan att man behövde rita heldraget.

/Anders

Ett jävla tramsande.. Tycker mer att det känns som att "får inte jag ska inte de". Om lastbilsförare lägger sig i vänsterfilen och på så sätt effektivt spärrar av för de bakomvarande uppstår köer på precis samma sätt som om de inte gör det; förr eller senare övergår vägen från 2 till 1, och då ska folk in. Den enda skillnaden är att de bakomvarande är jävligt irriterade över att det där långsamma fanskapet inte flyttar på sig.

Jag har en hel del vänner som kör lastbil, och de får utstå mycket skit. Försöker göra en poäng i att släppa fram dem och underlätta så gott jag kan. Men hela den här principen att "asså, jag tolkar att man ska göra så här, för att ingen annan ska tro att han eller hon är bättre än jag" är så jävla socialdemokratiskt fånig att jag får tuppjuck. Det är exakt det man hör från medelålders herrar i grå Volvo som lägger sig så långt ut till vänster de bara kan för att hindra att du kör om på hojen. Patetiskt.

Vill någon fram som kör fortare än du, gå ut till höger, underlätta omkörningen och gå vidare med ditt liv istället.

:censored

Last edited:
Jag håller med. Vad är det för nån jäkla truckerromantik om att man ska "hjälpa" som florer? Polisen sköter övervakningen och styr trafiken om det behövs. Man kör ända fram till att skylten och sen blir det blixtlåsprincipen framme vid skylten. Det funkar dagligen i Stockholm (kör 6,5 mil E4 och 1,5 mil i innerstan varje dag) och säkert i andra hålor i Sverige också. Nä, jag är mycket skeptisk till att privatpersoner ska leka trafikpoliser.

EDIT:

Väldigt rolig och träffande kommentar från polisen: http://www.trailer.se/news.php?id=5861

"Enligt Sydsvenskan har chauffören överklagat domen till hovrätten. Han menar att blixlåsprincipen ska gälla från den plats där den första skylten står och att han bara bevakade sin plats i kön.

Trafikpolischefen i Skåne Erling Andersson håller dock inte med.

– Det är inte tillåtet, utan man ska köra fram mot stället där två körfält blir ett och där, kanske hundra meter innan, glida in i höger körfält enligt blixtlåsprincipen. Det fungerar i Tyskland, i Stockholm och i Göteborg, men jag förstår inte varför det blivit så här i Skåne, säger han till tidningen."

Last edited:
Det fungerar bara tills du eller dina kolegor går igenom bygget, efter er är det fullt i båda körfälten och det uppstår samma problematik, men det skiter ni i!!!:tummenupp

Att leka polis och gå ut o stoppa folk som enligt er gör fel är vidrigt ur trafiksäkerhets synpunkt! Så nästa gång när du kör på bakhjulet ska andra försöka stoppa dig (helst genom att blockera din framfart med bil) för att det inte är säkert för andra trafikanter eller så ska alla köra i bredd på 110, 90 och 70 vägen och aktivt hindra omkörningar med alla medel möjliga eftersom det inte är tillåtet att köra snabbare, gud förbjude att någon skulle kanske komma fram snabbare än du.

Holy shit. Hur menar du nu. Menar du att när du passerar skyltar om vägbyggen så drar du upp hojen på bakan eller? Annars förstår jag faktiskt inte alls din liknelse.
Jag har full förståelse för at dom går ut i vänsterfilen där det är vägbyggen så det blir enfiligt för att stoppa upp dom som försöker smita förbi. Annars blir det nämligen så att högerfilen stoppas upp helt och flytet i trafiken försvinner helt. Ett fåtal vill alltid försöka smita förbi hela kön och klämma sig in längst fram men det sker på bekostnad av alla andra och förvärrar trafikstockningarna vid vägbyggen ganska avsevärt faktiskt. Folk beter sig som grisar i trafiken och det är bara bra om någon stoppar upp dom dumheterna. Mitt intresse när jag kommer till ett vägarbete är att så snabbt och smidigt komma förbi och att det ska flyta bra. I det ingår INTE att försöka klämma sig före och trängas.
För faktum är att skyltarna för vägarbete sitter där för att man ska ta det lugnt och för att varna för att två filer snart blir en. Dom sitter inte där för att uppmuntra till omkörning.

Hur f*n kör ni som inte kör ända fram egentligen? Jag trodde att det bara var kvinnor som börjar vingla, vela, blinka och bromsa 200-300 meter innan körfälten går ihop. Det är DET som gör att det går helt kasst, kanske kryddat med lite skånska privatpolisfasoner också. Kom till Stockholm och kör lite. Hela södra E4 är ett stort vägarbete och det funkar hyfsat bra trots att det är mycket trafik. Känns som att nån borde komma med blommor och säga att det här är blåsningen snart :)

Ett fåtal vill alltid försöka smita förbi hela kön och klämma sig in längst fram men det sker på bekostnad av alla andra och förvärrar trafikstockningarna vid vägbyggen ganska avsevärt faktiskt. Folk beter sig som grisar i trafiken och det är bara bra om någon stoppar upp dom dumheterna. Mitt intresse när jag kommer till ett vägarbete är att så snabbt och smidigt komma förbi och att det ska flyta bra. I det ingår INTE att försöka klämma sig före och trängas.
För faktum är att skyltarna för vägarbete sitter där för att man ska ta det lugnt och för att varna för att två filer snart blir en. Dom sitter inte där för att uppmuntra till omkörning.

Att utnyttja en del av vägen som är avsedd att köra på kan väl inte betraktas som att smita förbi andra. I så fall är ju alla omkörningar att betrakta som försök att smita förbi andra. De som sitter i högerfilen har ju valt det själva.

Jag hade brottom till sjukhuset tack vare den idioten så tog det längre tid.........

Öh, om alla kör som man ska - dvs. hela vägen fram till där det blir enfiligt så finns det ju ingenstans att "klämma sig in längst fram". Man behöver inte ha doktorshatt för att fatta det. Väl framme så funkar blixtlås väldigt bra i Stockholm i alla fall. Borde inte skilja mot Skåne.

Ett fåtal vill alltid försöka smita förbi hela kön och klämma sig in längst fram men det sker på bekostnad av alla andra och förvärrar trafikstockningarna vid vägbyggen ganska avsevärt faktiskt. Folk beter sig som grisar i trafiken och det är bara bra om någon stoppar upp dom dumheterna.

Öh, om alla kör som man ska - dvs. hela vägen fram till där det blir enfiligt så finns det ju ingenstans att "klämma sig in längst fram". Man behöver inte ha doktorshatt för att fatta det. Väl framme så funkar blixtlås väldigt bra i Stockholm i alla fall. Borde inte skilja mot Skåne.

Fast det underlättar. :D :yoparty

Vadå, såhär gör ju jag överallt....:va

På Ica stannar jag upp folk 10 meter innan kassorna. Jag väntar för att se vilken kassa som blir ledig först, den tar jag. Annars finns ju risk att nån som kommer efter mig är förbi en annan kassa före mig.:va

Som någon skrev, om alla fyller på båda filerna och snällt väver där 2 blir 1 så har vi inget problem.
Blir ju ett jäkla hallå annars, vem vet vart man ska väva och inte? Min "vävgräns" kanske går 2 bilar längre bak än din osv....

:glömdet

Hahaha, jo det känns så luftigt och fint i vänsterfilen med 18-wheelern då.

För det är ju mycket bättre med en jättelång kö i höger körfält än två kortare köer.......
(800meter tom vänsterfil är ju nyttig)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...