För oss som tycker/vill kunna köra MC i Stockholms bussfält

Hmm, bussfilerna är väl för bussar/taxi/mc ? Trodde inte det var förbjudet men får väl signa då

Hmm, bussfilerna är väl för bussar/taxi/mc ? Trodde inte det var förbjudet men får väl signa då

Då ska det stå MC, som t.ex. på bussfilsskyltarna från Slussen mot Nacka. :)

Man kan inte korrigera stavfel på listan efteråt va? Jobbigt med hjärnsläpp på tidiga morgnar... :näsblod

Grymt kul att ni signerar :tummenupp (mina gilla e slut för dagen, max 20st haha)

Snackade med en Maria från SMC oxå, hon skulle lägga upp länken på deras sida :tummenupp
Samt terra trafik/trasportstyrelsen :banana

Last edited:
Undertecknat!

Någom som vet varför det är tillåtet på vissa sträckor men inte på andra?

Hörde något svammel om "ökat slitage på vägbanan" men det kan ju inte vara en hållbar förklaring.

På Zatzy lär det snart startas en tråd där man uppmanar medlemmarna att skriva under en namninsamling om att tillåta bilar i bussfilerna...

Nu kan jag i.o.f.s. inte hitta motiveringen till varför motorcyklister ska tillåtas i bussfilerna men jag antar att huvudanledningen till varför folk skrivit under är: "För att jag vill ha det bekvämare i trafiken."

Borde det i.s.f. inte finnas en bättre motivering?

På Zatzy lär det snart startas en tråd där man uppmanar medlemmarna att skriva under en namninsamling om att tillåta bilar i bussfilerna...

Nu kan jag i.o.f.s. inte hitta motiveringen till varför motorcyklister ska tillåtas i bussfilerna men jag antar att huvudanledningen till varför folk skrivit under är: "För att jag vill ha det bekvämare i trafiken."

Borde det i.s.f. inte finnas en bättre motivering?

Säkrare också, fick jag erfara igår, som kunnde lätt hindras om jag fick åka i bussfilen :)

Ge mig en grym förklaring/motivering på varför jag ska kludda på så gör jag det :)

(Är inte belevad alls i 08-land och hur ni använder bussfilerna)

Ge mig en grym förklaring/motivering på varför jag ska kludda på så gör jag det :)

(Är inte belevad alls i 08-land och hur ni använder bussfilerna)

Säg till om du kommer o hälsar på i 08land, så ska du få uppleva det :D
Jag kör mellan bilarna i dagsläget när det är köer, och så är man väldigt utsatt på hojen (tex mobilsnackande muppar som skall byta fil, och dom som blockerar hojar) detta har jag erfarat några gånger, och då är oftast bussfilen tom på trafik (förutom nån 99%are som lessnat :D)

Säg till om du kommer o hälsar på i 08land, så ska du få uppleva det :D
Jag kör mellan bilarna i dagsläget när det är köer, och så är man väldigt utsatt på hojen (tex mobilsnackande muppar som skall byta fil, och dom som blockerar hojar) detta har jag erfarat några gånger, och då är oftast bussfilen tom på trafik (förutom nån 99%are som lessnat :D)

Jo att man rimligen borde vara mer skyddad kan ju i.o.f.s. var halvsant, men att man som motorcyklist ska ha rätt att köra i bussfilen för att man därigenom ska kunna ta sig fram smidigare kan ju knappast räknas som ett giltigt argument i detta fall. Är inte grundprincipen att vi ska ha samma rättigheter och skyldigheter som bilisterna?

(Säger jag som nog har minst 35 mil till närmsta bussfil.)

En del bussfiler får mc åka i. Bl a den vid Frescati in mot stan. Känner inte till några fler..men det finns säkert fler.

Jo att man rimligen borde vara mer skyddad kan ju i.o.f.s. var halvsant, men att man som motorcyklist ska ha rätt att köra i bussfilen för att man därigenom ska kunna ta sig fram smidigare kan ju knappast räknas som ett giltigt argument i detta fall. Är inte grundprincipen att vi ska ha samma rättigheter och skyldigheter som bilisterna?

(Säger jag som nog har minst 35 mil till närmsta bussfil.)

Rättigheter & skyldigheter självklart!
Men varför inte ge oss hojnissar en extra säkerhet? (vi dör ju som flugor ändå) Vi är ju oskyddade i trafiken.
Men jag tänker inte syssla med pajkastning här o nu, och du har säkert en iskall bira i kylen som väntar :D för jag själv ska dra o jobba nu :mad:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT