För kort banjobult

Kapa bulten så mycket det går med tanke på vart midjan / hålen hamnar och förläng ev gängan i bulten om det behövs .
Använd sen hyudralbrickor på varje sida så räcker dom livet ut .
 
Själva anslutningen in i huvudcylindern är kanske 1 cm djup. Gängan på bulten kanske 1 cm och själva halsen där hydraulanslutningen sitter ca 1,5 cm men banjoanslutningen till slangen nog inte tjockare än 8 mm. Problemet jag har är att jag får kapa av minst 1 cm bult för att få i bulten så den inte grundar i själva huvudcylindern. Då har jag inte så många gängor kvar sen utan bara hals. Så inte nog med att jag inte VILL kapa en bult eller använda dubbla brickor, jag tror inte att det blir särskilt bra. Jag vill ogärna bli stående nånstans med ett läckande hydraulsystem.
Jag har original kopplingen på nu så jag har en fungerande koppling. Får leta bult eller annan slang så länge. Det är ju en Brembo så den har lite dum gängstigning 1.00 x M10, annars kunde jag nog fått fram en bult rätt lätt. Jag har kollat på diverse hydraulfirmors hemsidor men alla bultar är av standardlängd för en slang eller två.

Det är inte så att jag är otacksam för svaren jag fått men inte många av dom löser problemet jag har. Trodde inte det skule vara några problem alls att montera denna faktiskt men det var det ju :va
 
.......Det är ju en Brembo så den har lite dum gängstigning 1.00 x M10

Skaffa en M10 X 1.0 skruv i lagom längd och borra ur den eller hitta någon mekverkstad som kan svarva en passande banjoskruv. Bör max ta 30 minuter att fixa och kosta ett antal hundringar beroende på kvitto,moms etc...
 
Köp eller tillverka ny skruv... Den måste passa banjon. Kapar du den får du ingen gänga och sannolikt börjar midjan strax ovanför också så då kan du inte skära fler gängor heller.
 
Nej inte dubbelbanjo. Det är en vanlig standard banjoskruv med M10x1.00 gänga. Jag kollade lite på det igår och ser att gängan i själva huvudcylindern är väldigt kort. Det finns nog lite till att ta på där om man hade haft en sån gängtapp :mad:
 
Nej inte dubbelbanjo. Det är en vanlig standard banjoskruv med M10x1.00 gänga. Jag kollade lite på det igår och ser att gängan i själva huvudcylindern är väldigt kort. Det finns nog lite till att ta på där om man hade haft en sån gängtapp :mad:
Jag kan ha fel, men en vild gissning är att dom inte har lagt till extra material så att folk ska kunna gänga om och köra med för långa banjobultar :rolleyes:
 
Nej inte dubbelbanjo. Det är en vanlig standard banjoskruv med M10x1.00 gänga. Jag kollade lite på det igår och ser att gängan i själva huvudcylindern är väldigt kort. Det finns nog lite till att ta på där om man hade haft en sån gängtapp :mad:

15mm hög banjo låter inte så troligt, inte ens som industriprodukt.
 
Du har fått dom alternativ som finns, men inget duger, ska vi gemensamt leka Uri Geller så att dina grejer passar med varandra av sig själv? :va Är det bara tre varv gängat i pumpen så går det bara att skruva i något tre varv, oavsett vad du har för banjobult, så länge den inte är för kort. Det är inga våldsamma krafter i kopplingen, vi snackar hoj här, du ska inte bogsera ett godståg i den där bulten.

riktigt kul :tummenupp :hihi :rofl
 
Jag lånade en gängtapp och gängade upp de ogängade delarna av huvudkopplingscylindern så nu fick jag i bulten lite längre. Nu är den bara 5 mm för lång. Skulle kunna kapa av den lite men ska avvakta lite och se om jag hittar en kortare bult först. Här i Vimmerby finns ju inget så jag måste åka till storstan för att ens kunna kolla.
 
Tre gummistålbrickor (sk Tredoringar) En under och två över slangen.
Sök på Tredoring
http://www.swedol.se
Kostar ca 2kr styck. Använder på jobbet vid tryck upp till flera 100 bar i hydraulikutrustning.
Och hemma för att täta oljepluggen under motorn.
Varför dra till en koppar/aluminiumpackning tätar när halva vridmomentet räcker för att täta med Tredoring?
(Oljepluggen är borrad och säkrad med ståltråd för säkerhets skull.)
 
Det verkade ju vettigt. Var kan man hitta såna styckevis? Jag behöver ju inte 185 st.
 
Nu är det löst. Det blev en custom-made i titan. Lika bra att slå på stort :)

IMAGE00142.jpg
 
Slutresultatet, provkört med mycket bra resultat:

koppling.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top