För högt HC värde på Scorpio

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
kungsgården
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Hej
Jag var in och besiktade min scorpio årsmodell 91 och fick påbackning på för högt HC värde. Gränsen var på 100 och jag hade över 900. Hon som besiktade bilen sade att det ev kunde räcka med att byta stift, olja samt oljefilter vilket jag gjorde. Var in och ombesiktade idag men den gick inte igenom. HC värdet låg nu på 400 och var således fortfarande för högt. Några förslag på vad man kan prova med för att få ner värdet?
/Sussi
 
tar den tjuvluft? tror hc värdet kan skjuta i höjden om den tar tjuvluft.
testa att spruta startgas runt insugsgummit, ökar den då i varv så har du hittat felet.
 
Höga HC-värden (flyktiga kolväten) men samtidigt låga CO-värden (koloxid, bildas vid förbränning) innebär att den skickar ut oförbrända rester i avgaserna. Kolla tändstift och tändkablar. Den tjuvluftar inte, då hade du fått höga NOx-värden. Höj tomgången 100 till 200 varv, det kan hjälpa.
 
andersbrink skrev:
Höga HC-värden (flyktiga kolväten) men samtidigt låga CO-värden (koloxid, bildas vid förbränning) innebär att den skickar ut oförbrända rester i avgaserna. Kolla tändstift och tändkablar. Den tjuvluftar inte, då hade du fått höga NOx-värden. Höj tomgången 100 till 200 varv, det kan hjälpa.

Tändstiften är bytta men har inte kollat tändkablarna men ska göra det också, tack för tipset!
/S
 
Passar på å fråga om min ford Escort rs 2000, tomgången ligger konstant på 2000 varv? vad fan kan det vara? Den går ner en skvätt när motorns fläkt drar igång.

rycker man pluggen till tomgångsventilen/motorn ligger tomgången på 1100 varv ungefär...

Alla värden bra hos besiktning förutom hc värdet som var lite högt men godkänt...

Verkar inte vara någon tjuvluft har gått runt med startgas 100 ggr nu. Har bytt kylarvattentempgivare,motortempgivare,termostat, termostatpackning.
Tändstiften bytta.

vad fan kan de va?! Blir helt crazy för bilen går hur bra som helst i övrigt!
 
Tomgången är ju elektroniskt styrd. Har du ingen "Check Engine" lampa som lyser kan det beror på att lufttemperaturmätaren eller motortempmätaren är puckad och tror att det är kallare än vad det är eller att det är en spridare som är utsliten och skickar på för mycket soppa - fast bara på en enda cylle. Det märks isf på tändstiften.

Dvs, HC kan mycket väl vara en enda spridare som trilskas.

Min gamla Audi -93 2.6E har uttorkade o-ringar runt spridarna, den visar rätt höga NOx-värden samtidigt som jag har relativt höga CO-värden. Dvs den går klent på ett par cyllar och fett på ett par andra. Lambda-sensorn ser iaf till att medelvärdet på O2't blir bra.
 
andersbrink skrev:
Tomgången är ju elektroniskt styrd. Har du ingen "Check Engine" lampa som lyser kan det beror på att lufttemperaturmätaren eller motortempmätaren är puckad och tror att det är kallare än vad det är eller att det är en spridare som är utsliten och skickar på för mycket soppa - fast bara på en enda cylle. Det märks isf på tändstiften.

Dvs, HC kan mycket väl vara en enda spridare som trilskas.

Min gamla Audi -93 2.6E har uttorkade o-ringar runt spridarna, den visar rätt höga NOx-värden samtidigt som jag har relativt höga CO-värden. Dvs den går klent på ett par cyllar och fett på ett par andra. Lambda-sensorn ser iaf till att medelvärdet på O2't blir bra.

Grejjen är att vid spridarna så hörs ett pysande ljud, och om man går på därikring med startgas så Tvärdör verkligen motorn, kan kanske vara nån av dem som spökar då eller?

Eller brukar man höra ett tyst pysande från de?

fan ja e så kass på insprutningsmotorer.
 
Superbee skrev:
Grejjen är att vid spridarna så hörs ett pysande ljud, och om man går på därikring med startgas så Tvärdör verkligen motorn, kan kanske vara nån av dem som spökar då eller?

Eller brukar man höra ett tyst pysande från de?

fan ja e så kass på insprutningsmotorer.

byt paknigarna till spridarna så blir det nog mumma.

uzibabe. prova at göra rent lamdasonden. om den är dålig eller helt igensotad kan bilen få spatt.
 
uzibabe skrev:
Hej
Jag var in och besiktade min scorpio årsmodell 91 och fick påbackning på för högt HC värde. Gränsen var på 100 och jag hade över 900. Hon som besiktade bilen sade att det ev kunde räcka med att byta stift, olja samt oljefilter vilket jag gjorde. Var in och ombesiktade idag men den gick inte igenom. HC värdet låg nu på 400 och var således fortfarande för högt. Några förslag på vad man kan prova med för att få ner värdet?
/Sussi

Byt kat.
 
thundrace skrev:


Precis vad jag skulle asgt också...
Var och besiktigade mors bil, tok höga HC och co värden.
Lämnade in bil, bytte mot en beg kat coh värdena var nästan noll!
 
r matte skrev:
byt paknigarna till spridarna så blir det nog mumma.

uzibabe. prova at göra rent lamdasonden. om den är dålig eller helt igensotad kan bilen få spatt.

Jo var ute o kollade nyss...nån jävla klåpare verkar ha varit på spridarna förut...ena torxtjossan är helt utsliten....
 
Emil_in_hifi skrev:
Precis vad jag skulle asgt också...
Var och besiktigade mors bil, tok höga HC och co värden.
Lämnade in bil, bytte mot en beg kat coh värdena var nästan noll!

På min bil var det dock bara HC värdet som var högt och CO värdet var lågt...
 
Superbee skrev:
Grejjen är att vid spridarna så hörs ett pysande ljud, och om man går på därikring med startgas så Tvärdör verkligen motorn, kan kanske vara nån av dem som spökar då eller?
Då är det en eller flera o-ringar på spridarna som är spruckna och Lambda-sonden kompenserar läckandet genom att pytsa i mer bensin på de andra cyllarna. Då får du oförbränt bränsle ut genom avgasröret, dvs HC. Din katalysator går mot en för tidig död om du fortsätter att köra så där. En ny kat kan förmodligen rädda besiktningen men kommer att dö mycket fortare än med en frisk förbränning. Ny kat för 6000 eller nya o-ringar för 60 spänn?
 
andersbrink skrev:
Då är det en eller flera o-ringar på spridarna som är spruckna och Lambda-sonden kompenserar läckandet genom att pytsa i mer bensin på de andra cyllarna. Då får du oförbränt bränsle ut genom avgasröret, dvs HC. Din katalysator går mot en för tidig död om du fortsätter att köra så där. En ny kat kan förmodligen rädda besiktningen men kommer att dö mycket fortare än med en frisk förbränning. Ny kat för 6000 eller nya o-ringar för 60 spänn?

Hm åker o byter o-ringarna hursomhelst imorgon!

mjae 60:- styck kostade de allt o blir ju totalt 8 stycken så, men fan bättre än en ny kat...Näe besiktningen var lugnt han körde ett extra varv den trevlige besiktningsmannen så man kom ju precis igenom nålsögat!

juha01 skrev:
Hög tomgång är racing...

jorå är verkligen racingaktigt o sitta i bilkö vid norrtull i november med taklucka öppen, nervevade rutor och värmen på full flås för att motorn håller på att typ brinna upp....
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top