Föräldrar ska betala för sina barns brott

P.S: Korvis: Att du ser en korrelation mellan stökiga föräldrar och stökiga barn motsäger inte att det är gener vi pratar om! Faktiskt den mest troliga förklaringen om man ser på t.ex tvillingstudier.

Sen kan det väl iofs vara en kombination. Generna men även övriga förhållanden runt om barnet. Med vettiga föräldrar brukar det ju iofs följa en hel del annat. Större andel vettiga kompisar, bättre val av skola & dagis. Större sociala nätverk, bättre boendemiljö och en rad annat som samverkar. Så jag är benägen att säga att även om effekten av direkt uppfostran är liten så brukar det följa med väldigt mycket gott på köpet för de barn som har vettiga föräldrar.

Vilket sammanfattar min, givetivs oerhört vetenskapliga, hållning: Det bäst du kan ge dina barn är bra gener och bra vänner! Plus lite tur!

Jag vill också betona att jag är för föräldraansvar men samtidigt blir det lite löjligt att man ska ta ansvar samtidigt som vi vill att förläldrarna ska jobba hela dagen. Kan iofs vara att min egen slöhet som talar...

Samtidigt är det ju näst intill löjligt naivt att tro att barnen bara skulle påverkas av föräldrarna eller att det då skulle bara vara föräldrarnas fel att det går snett.
Nu handlar det väl mer om att försöka få in en känsla för vad som är rätt eller fel i barnen och ge dem självkänsla, inte att försöka styra dem helt. Och i huvudsak riktar det sig mot de som anser att det är samhällets ansvar att fostra deras barn, inte de själva som föräldrar.

Men det är också så att hela omgivningen med hemmet, kompisar, skola och samhället i stort spelar in. Jag tror inte att ett eventuellt resultat av detta kommer att visa sig än på många år då det är helhetsbilden som måste få tid att ändras. Tro inte att vi kommer att se en massa lydiga barn så fort detta förslag gått igenom.

Vilket sammanfattar min, givetivs oerhört vetenskapliga, hållning: Det bäst du kan ge dina barn är bra gener och bra vänner! Plus lite tur!

Jag vill också betona att jag är för föräldraansvar men samtidigt blir det lite löjligt att man ska ta ansvar samtidigt som vi vill att förläldrarna ska jobba hela dagen. Kan iofs vara att min egen slöhet som talar...

Samtidigt är det ju näst intill löjligt naivt att tro att barnen bara skulle påverkas av föräldrarna eller att det då skulle bara vara föräldrarnas fel att det går snett.
Jag har med massor av olika manipulationer, inklusive hypnos, försökt få min son att gilla AC-DC men det har f-n inte lyckats och jag utmanar alla föräldar som tror på sin egen makt och förmåga att prova något liknande så kan vi se hur mycket ni kan påverka era barn efter det...
Ni kan byta AC-DC mot att inte följa modet, att inte behöva en mobiltelefon, att inte vara på Facebook, syssla med en annan idrott än de accepterade, t.ex. konståkning för killar o.s.v.
Förresten: Hur många föräldrar har valt vilket mode barnen ska följa?? För enligt teorin om hur mycket kontroll ni har borde det vara en baggis, betydligt enklare att påverka än kriminellt beteende.

Har försökt att få min dotter mc-intresserad, genom diverse manupilationer. Hypnos har jag inte tänkt på...
:D

Nu handlar det väl mer om att försöka få in en känsla för vad som är rätt eller fel i barnen och ge dem självkänsla, inte att försöka styra dem helt. Och i huvudsak riktar det sig mot de som anser att det är samhällets ansvar att fostra deras barn, inte de själva som föräldrar.

Men det är också så att hela omgivningen med hemmet, kompisar, skola och samhället i stort spelar in. Jag tror inte att ett eventuellt resultat av detta kommer att visa sig än på många år då det är helhetsbilden som måste få tid att ändras. Tro inte att vi kommer att se en massa lydiga barn så fort detta förslag gått igenom.
Jag är givetvis helt enig med dina kloka ord, vad jag reagerar på är alla som bara kastar ur sig en massa floskler om föräldrar och deras arbete och ansvar utan att tänka lite längre. Det finns gränser för vad föräldrar kan göra och vad föräldra kan påverka, något jag tror kan vara vettigt att ta med i debatten. Fast då blir den ju inte så häligt svartvit att vi kan ha den på SH.

Sedan kan jag erkänna att jag har lite svårt att acceptera att jag ska ta ansvar för en uppfostran som till stor del sker på olika typer av institutioner, så som dagis. På något vis kan man ju då hävda att det är statens ansvar för om det går snett och att vår regering borde betala dessa skadestånd! Eller i alla fall de som var ansvariga på fritids! Troligen var de dessutom både pedagoger och kommunister!:mad:

Konstigt, jag har sett alla typer och kan inte säga att gör man si så blir det så eller tvärtom. Om dessutom bonny säger att det är så och kan hänvisa till någon typ av relevant forskning så tror jag ännu mer på det. Jag kan inte räkna upp nog med folk som hade vad jag kan bedöma vettiga föräldrar som det gick åt helvete för. Allt annat lika kan man väl dock begripa att engagerade och vettiga föräldrar är av godo men jag tror inte det är avgörande. I vår kultur gör ändå barnen som de vill från 10-årsålderm ivrigt påhejade av samhället.

Jo. Det är väl i och för sig sant att det är långt ifrån bara föräldrarna som påverkar. Det är ju en fråga om den sociala miljön barnen vistas i när dom inte är med föräldrarna också. Den är troligen lika viktig den.
Men som förälder så kan man ju faktiskt påverka sina barn även där utan att man för den sakens skull försöker detaljstyra dom.
Man väljer ju som förälder i viss mån vilka sociala miljöer man stoppar barnen. I alla fall i början. Sen går det givetvis inte att hindra att dom kommer i kontakt med dräggbarn men har man gett dom sunda värderingar så kanske dom inte väljer att hänga övervägande med dräggbarnen och kanske inte hänger med på det där bilinbrottet som dräggbarnen skulle dra iväg på.

Ger man barnen förtroende och ansvar så tror i alla fall ja att risken att dom ska hitta på överdrivet mycket dumheter är mindre än om man inte försöker.

Jag är givetvis helt enig med dina kloka ord, vad jag reagerar på är alla som bara kastar ur sig en massa floskler om föräldrar och deras arbete och ansvar utan att tänka lite längre. Det finns gränser för vad föräldrar kan göra och vad föräldra kan påverka, något jag tror kan vara vettigt att ta med i debatten. Fast då blir den ju inte så häligt svartvit att vi kan ha den på SH.

Sedan kan jag erkänna att jag har lite svårt att acceptera att jag ska ta ansvar för en uppfostran som till stor del sker på olika typer av institutioner, så som dagis. På något vis kan man ju då hävda att det är statens ansvar för om det går snett och att vår regering borde betala dessa skadestånd! Eller i alla fall de som var ansvariga på fritids! Troligen var de dessutom både pedagoger och kommunister!:mad:

Visst finns det en risk att ungar hittar på skit trots en bra uppfostran hemifrån. Miljön resten av tiden påverkar ju en hel del också.
Men har du gett dom sunda värderingar så är jag övertygad om att sannolikheten att dom ska välja att tillbringa majoriteten av tiden med dräggbarnen är mindre än om du fullständigt skitit i det.

Jag tolkar dina inlägg som att du faktiskt oroar dig för vad dina barn ska hitta på när dom är utom synhåll vilket innebär att du faktiskt bryr dig. Och då gissar jag att du gör så gott du kan för att dom inte ska hitta på alltför mycket skit. Och jag gissar att du inte skulle låta det passera utan vidare kommentarer om dom kom hem skjutsade av polisen efter att ha krossat rutor på bilar i stan.
Visst. Det innebär inte någon garanti för att dom inte dummar sig men jag tror att sannolikheten är relativt liten då.

Det är ju en fråga om den sociala miljön barnen vistas i när dom inte är med föräldrarna också. Den är troligen lika viktig den.

Men alla djursholmare som tar hem svartarbetare för att det passar deras intressen, tror du verkligen de utsatts för så hemska sociala påfrestningar? Eller alla brats som gärna köper lite helgdroger? Brommaborna och skatten, det vet man ju hur det är med dem. För att inte tala om fortkörarna från Täby! Osv osv.

Jag vet dessutom ett flertal familjer där en av flera i barnaskaran hamnat käpprätt åt helvete medan de andra klarat sig galant. Så vitt jag vet har ingen av dem varken haft kontakt med några särskitl läskiga element i samhället.

Det här behovet att alltid behöva skylla på yttre faktorer har jag lite svårt för, är det samma sak när det går bra för någon? Att ens egen prestation och ens egna värderingar och mål är underordnat ens miljö?

Jag har med massor av olika manipulationer, inklusive hypnos, försökt få min son att gilla AC-DC men det har f-n inte lyckats och jag utmanar alla föräldar som tror på sin egen makt och förmåga att prova något liknande så kan vi se hur mycket ni kan påverka era barn efter det...
Ni kan byta AC-DC mot att inte följa modet, att inte behöva en mobiltelefon, att inte vara på Facebook, syssla med en annan idrott än de accepterade, t.ex. konståkning för killar o.s.v.
Förresten: Hur många föräldrar har valt vilket mode barnen ska följa?? För enligt teorin om hur mycket kontroll ni har borde det vara en baggis, betydligt enklare att påverka än kriminellt beteende.

Vi kan ju ändå utgå från att föräldrarnas uppfostran är den som ska vara styrande i grunden, och inte den uppfostran en del människor låter dagispersonalen sköta.
Kort sagt; Om du har lärt din unge att skilja på rätt eller fel så ska det ju gå bra. Eftersom man numera inte får banka in vett i huvudet på ungarna så kan man alltid utöva uppfostring med lite lättare tortyr. Tex för varje fråga de svarar fel på *man bör utsätta dem för detta dagligen efter 1 års ålder* så drar man av en sked mat. Då blir ungen inte tjock heller, ytterligare en vinst.
Nu tycker jag inte att man ska skämma bort ungarna med leksaker men om de mot förmodan ändå har leksaker så tar man tillvara på dem när de inte sköter sig. Samma sak med gosedjur och snuttefilt.
Om man "orkar" ta sig tid till detta trots allt jobbande så bör ungen vara väl mogen för ett liv utanför hemmets lugna vrå vid 2 års ålder och sedan sköter man ju uppdateringarna "rullande" så att säga för att se till att ungen inte får egna idéer.
Full kontroll är liksom ledordet i det hela.

Om man gör detta så är jag ganska säker på att ungen håller sig lugn de första 18 åren.

Går igenom?....Vänstern kommer ju tycka att det är fördävligt. Att detta ska drabba de fattiga föräldrarna, som inte har råd:gnissla

Sossarna hakar på, för att få nya potentiella väljare från förorten...:brinnerup

Haha tamefasen exakt va jag tänkte när jag såg tråden :D

Jag är givetvis helt enig med dina kloka ord, vad jag reagerar på är alla som bara kastar ur sig en massa floskler om föräldrar och deras arbete och ansvar utan att tänka lite längre.

Hur många av dessa floskelrabblare är själva föräldrar fråga jag mig. Vissa i den här debstten visar räött tydligt att de inte har en susning om vad det innebär att vara förälder eller uppfostra barn.

Det här behovet att alltid behöva skylla på yttre faktorer har jag lite svårt för, är det samma sak när det går bra för någon? Att ens egen prestation och ens egna värderingar och mål är underordnat ens miljö?

Mycket bra fråga! Fast det går väl självfallet att hävda att likväl som det går åt helvete för vissa av miljöbetingelser så går det bra för vissa av samma skäl. Eller går det att förklara genetiskt varför fler barn från Danderyd hamnar på högskoleutbildningar än barn från Fíttja?

Last edited:
Det finns gränser för vad föräldrar kan göra och vad föräldra kan påverka, något jag tror kan vara vettigt att ta med i debatten.

Tror problemet sitter delvis i just detta.. man förvarar barnen hemma framför TVn tills det är dax att gå till dagis och lära sig vett.. för att sen komma hem igen till TVn. :huvet För att föräldrarna jobbar/jobbat och är trötta :gnissla Varför skaffar man barn om man inte har tid att vara med dem?

Dagis är en förskola... uppfostran och värderingar ger man de hemma..

Börjar ana att det är en bunt sossar i hyreslägenhet som skriver i tråden :va

Conny Ronny Liam och Kennys morsor söker ju bara ett extra socialbidrag då, utöver det hon redan får extra för att hon är rökare. (japp, man får extra då, stod i någon kvällstidning)

Inte fan drabbar det henne, det blir möjligen en blankett till att fylla i, men det har ju hon som heltidsarbetslös, utstämplad förortsmorsa tid med....

Jag har uppfostrat två ungar, båda har ett enormt motorintresse.
Häromkring har det stulits mycket bilar och snöskotrar och nöjeskörts med, det florerar mängder med droger av alla sorter häromkring.

Ingen av mina ungar har varit delaktiga i några kriminella handlingar om man bortser från prestandaförbättrande åtgärder på DERAS EGNA mopeder och A-traktorer.

Dom har hållit sig borta från drogerna om man bortser från alkohol.

Så sent som förra helgen drog min son tidigt (22-23 tiden) från en trist fest och åkte hem och bytte växellåda på en bil istället, låt vara att det dracks någon öl i garaget under arbetets gång....

I helgen höll sig dottern nykter fredagkväll för att hon skulle köra biltävling lördag morgon, hennes jämnåriga kompisar var betydlig slirigare...
(jag vet, för jag var enda föräldern som dom kunde tigga skjuts av)

Det handlar om att se vad ungarna är intresserade av, och uppmuntra det!

Last edited:
Eller går det att förklara genetiskt varför fler barn från Danderyd hamnar på högskoleutbildningar än barn från Fíttja?

Ointressant och uttjatat vänsterresonemang säger jag!
Vänd på det, vad är det som gör att vissa danderydsbor lik förbannat dör i rännstenen och vissa från Rinkeby jobbar med private banking? Är det slump eller genetiskt? Eller - Gud förbjude - har de sig själva att skylla/tacka till stor del?

Sluta upp med kuddefieringen, sluta bara upp med den!

Ingen av mina ungar har varit delaktiga i några kriminella handlingar om man bortser från prestandaförbättrande åtgärder på DERAS EGNA mopeder och A-traktorer.

Dom har hållit sig borta från drogerna om man bortser från alkohol.

Eftersom jag själv varit ung en gång i tiden så kan jag ju säga att det där ska du inte vara så säker på.

Eftersom jag själv varit ung en gång i tiden så kan jag ju säga att det där ska du inte vara så säker på.

Jag har varit ung jag med, och känner mig väldigt väldigt säker på det.

I synnerhet som jag kanske inte var något dygdemönster själv...

It's hard to scam a scammer...

Ointressant och uttjatat vänsterresonemang säger jag!
Vänd på det, vad är det som gör att vissa danderydsbor lik förbannat dör i rännstenen och vissa från Rinkeby jobbar med private banking? Är det slump eller genetiskt? Eller - Gud förbjude - har de sig själva att skylla/tacka till stor del?

Sluta upp med kuddefieringen, sluta bara upp med den!

Jag har inga svar, det är därför jag frågar.

Själv kommer jag från Frölunda och mig har det gått jävligt bra för.:D

Var kommer kudden in förresten?:va

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul