Föräldrar ska betala för sina barns brott

Det återstår nog en del klargörande hur man tänkt sig innan man klappar händerna av förtjusning.

Frågan är om föräldrarna även ska betala när barnet är under andras övervakning t ex på dagis eller i annan vuxen persons sällskap?

Man kan ju rimligen inte begära vad som helst av föräldrarna.

8000 kronor? Varför den gränsen? Rättegången kostar mer än 8000 kronor, just de fallen är ju bättre att skriva av på studs. Hur mycket slår en normal förortsunge sönder för per år? 100.000?

Löjligt, som vanligt. När borgarna leker högerpolitik behöver man tamejfan en skämskudde.

För att det är ett fjärdedels prisbasbelopp.
Om man skulle ge fullständig ersättningsplikt skulle ju dom föräldrarna med ditt resonemang få ett inbetalningskort på hundratusentals kronor och det kommer dom inte att ha råd med.

Poängen är nog inte att få tillbaka alla pengar för skadorna utan att ge ett incitament till föräldrarna att hålla reda på sina snorungar. Och är det avsikten så är väl 8000 en ganska bra summa tycker jag.
8000 är tillräckligt mycket för att ge dom en anledning att skälla ut glinet när han blir haffad av polisen för att han eldat upp en bil. men samtidigt inte så mycket att dom får en helt omöjlig avbetalning. Det finns ju inte någon poäng att sätta någon i livslång skuld.
Kanske minskar det risken för att han gör det igen.

Underbart!

Passa på att skicka föräldrarna ett kastreringskit tillsammans med inbetalningsavi.

Nej, varför ska föräldrarna ansvara för uppfostran!? Att en unge vandaliserar, slår sönder eller eldar upp är fan samhällets fel...eller nåt. Ja, i alla fall inte föräldrarnas!!!!!!
Eftersom jag nu är förälder så har jag alltid undrat över NÄR jag egentligen ska uppfostra mitt barn. Jag och sambo är på jobb mellan 9 och 10 timmar varje dag, och det har politikerna bestämt att vi ska vara. Jobbar man inte har man inger existensberättigande!

Jag har verkligen inget emot att uppfosta min son, tvärtom försöker jag så gott jag kan, men jag tycker samtidigt att möjligheterna att göra detta är tämligen begränsade, utan ekonomiskt straff och moraliskt fördömande.
Ansvar måste följas av möjligheter! På vilket sätt ska jag ges den möjligheten?!

Plus att det är lite tråkigt att det inte finnns så mycket vetenskapligt stöd för att föräldrarnas uppfostringsstil skulle ha någon större effekt på hur barnen blir... Det har mest betydelse för hur barn uppträder när föräldrana är i närheten vilket åter leder till att staten i så fall borde ersätta mig för att vara med min son dygnet runt annars blir det svårt för mig att ta ansvaret då barnet kommer att anpassa sig till andra normer när jag inte finns på plats!

Precis som någon sa så kan inte föräldrarna ansvara för vad deras barn gör i skola/dagis. Hur mycket man en som förälder försöker hjärntvätta ungarna är det svårt att få barnen att inte bli påverkade av grupptryck, i allafall om man inte vill att barnet ska bli anti-socialt.
Tillochmed ni 20+are? Blir ju påverkade av grupptrycket, lägger börnisar och åker runt på slangen :P?

Kan folk sluta vara så jävla trångsynta och försöka se de ur fler perspektiv än ett.
Jag ser både för och nackdelar med det här förslaget.
Fast de nackdelar jag ser är nog bara lösningsbara problem, så jag hoppas det går igenom, med en lista för diverse undantag eller någon :P

Det har mest betydelse för hur barn uppträder när föräldrana är i närheten vilket åter leder till att staten i så fall borde ersätta mig för att vara med min son dygnet runt annars blir det svårt för mig att ta ansvaret då barnet kommer att anpassa sig till andra normer när jag inte finns på plats!

Peace

Eftersom jag nu är förälder så har jag alltid undrat över NÄR jag egentligen ska uppfostra mitt barn. Jag och sambo är på jobb mellan 9 och 10 timmar varje dag, och det har politikerna bestämt att vi ska vara. Jobbar man inte har man inger existensberättigande!

Jag har verkligen inget emot att uppfosta min son, tvärtom försöker jag så gott jag kan, men jag tycker samtidigt att möjligheterna att göra detta är tämligen begränsade, utan ekonomiskt straff och moraliskt fördömande.
Ansvar måste följas av möjligheter! På vilket sätt ska jag ges den möjligheten?!

Plus att det är lite tråkigt att det inte finnns så mycket vetenskapligt stöd för att föräldrarnas uppfostringsstil skulle ha någon större effekt på hur barnen blir... Det har mest betydelse för hur barn uppträder när föräldrana är i närheten vilket åter leder till att staten i så fall borde ersätta mig för att vara med min son dygnet runt annars blir det svårt för mig att ta ansvaret då barnet kommer att anpassa sig till andra normer när jag inte finns på plats!

Tja det var väll ditt val o skaffa barn så det är väll upp till dig att skapa den tiden som behövs alt. se till att ungen får tillräckligt bra värderingar att den inte springer runt o bränner bilar, sparkar sönder bussar o slår ner folk på stan.

Plus att det är lite tråkigt att det inte finnns så mycket vetenskapligt stöd för att föräldrarnas uppfostringsstil skulle ha någon större effekt på hur barnen blir...

Jag är bara nyfiken på hur du menar med det där påståendet. Baserat på egen erfarenhet så tycker jag föräldrarnas roll varit rätt tydlig. Tänker jag tillbaka på vilka som strulade mycket när jag var i skolåldern så var det rätt tydligt att de struligaste ungarna i 8 fall av 10 också hade djävligt risiga föräldrar.
Och om jag dessutom funderar över vilka som växte upp och blev skötsamma så ser man lika tydligt att 9 av 10 av dessa hade riktigt vettiga och engagerade föräldrar.

I mina ögon är det ingen slump.

Eller missförstod jag ditt påstående?
Jag tolkar det nämligen som att du säger att det mest är tur som avgör hur ungarna blir och att föräldrarnas roll är marginell.

mjaa, jag håller inte riktigt med dig. du gör det lite för enkelt för din egen skull.

som jag ser det, ska du, liksom andra föräldrar, göra två (2) saker, allt annat är bara bonus:

1. ge barnet kärlek.
2. förbereda barnet för världen som finns utanför hemmet.

hur du löser både 1'an och 2'an är upp till dig och det är också här det skiter sig för väldigt många föräldrar.

En tämligen oövertänkt juridisk konstruktion kan man tycka. Strikt ansvar för föräldrar upp till visst belopp. Sen då? Skall culparegeln (vårdslöshet) gälla som vanligt då? Vanvett. Skillnaden på barn och hundar skulle bli beloppsbegränsningen och vad som händer när den är överskriden.

Sen är det en annan sak att det kan finnas goda skäl att öka incitamenten för föräldrar att hålla koll på sina barn.

Jag tror att upp till 8000 innebär att om skadorna kostar mindre än 8000 så får man betala den verkliga kostnaden men om ungen förstör för 16000 så får föräldrarna betala 8000 i skadestånd. Det är alltså ett tak på skadeståndet.

Jag tycker att det är en utmärkt idé och undrar mest över varför man inte kommit på det förut. Det är ju egentligen självklart att föräldrar ska ta ett visst ansvar för vad deras telningar håller på med.

Å andra sidan har kanske 8 av 10 föräldrar det problemet. Men inte springer det omkring små illbattingar i den omfattningen och ställer till djävulskap. Jag tror att föräldrar till problembarn inte talar med sina ungar om rätt och fel. Istället slår de ifrån sig den feedback de får från dagis att lilla nioåriga Kevin slår och spottar på andra barn. Det är ju såklart inte hans fel och det gör de också tydligt klart för pojken.

Du menar att din uppfostran av dina barn inte har någon som helst betydelse så fort du är mer än 10 meter bort för då gäller inga lagar längre eller?
Personligen tror jag att man genom att ge sina barn sunda värderingar och lite ansvarskänsla kan få dom att låta bli ganska mycket.
Jag själv är ett exempel på det. Jag umgicks med både kreti och pleti under min uppväxt. En del av dom jag umgicks med har numera suttit i fängelse för relativt grova brott mer än en gång.
Trots det så satte jag mig inte i en sådan situation att det skulle finnas någon risk att en sådan här regel skulle behöva tillämpas.
Jag fick mycket frihet men det var under förutsättning att jag skötte mig någorlunda. Och eftersom jag respekterar mina föräldrar så försökte jag hålla mig någorlunda städad även om jag givetvis hade en del småskit för mig liksom många andra.

Barar för att du jobbar heltid mister du inte förmågan att påverka dina barn. Min mamma klarade det trots att hon var ensamstående och jobbade så det går.

För att det är ett fjärdedels prisbasbelopp.
Om man skulle ge fullständig ersättningsplikt skulle ju dom föräldrarna med ditt resonemang få ett inbetalningskort på hundratusentals kronor och det kommer dom inte att ha råd med.

Poängen är nog inte att få tillbaka alla pengar för skadorna utan att ge ett incitament till föräldrarna att hålla reda på sina snorungar. Och är det avsikten så är väl 8000 en ganska bra summa tycker jag.
8000 är tillräckligt mycket för att ge dom en anledning att skälla ut glinet när han blir haffad av polisen för att han eldat upp en bil. men samtidigt inte så mycket att dom får en helt omöjlig avbetalning. Det finns ju inte någon poäng att sätta någon i livslång skuld.
Kanske minskar det risken för att han gör det igen.

Hoppas du resonera likadant och nöjer dig med 8kkr den dagen en unge vandaliserar din oförsäkrade MC eller bil.

Hoppas du resonera likadant och nöjer dig med 8kkr den dagen en unge vandaliserar din oförsäkrade MC eller bil.

Oförsäkrade? Är du 16 år eller?

Ontopic: Mycket bra förslag med skadestånd som föräldrarna betalar. Klart att som förälder ska man ta ansvar för vad sina barn gör, även om man inte är i ens barn omedelbara närhet.

Ontopic: Mycket bra förslag med skadestånd som föräldrarna betalar. Klart att som förälder ska man ta ansvar för vad sina barn gör, även om man inte är i ens barn omedelbara närhet.

De som försöker, men hindras av kassa och maktfullkomliga boföräldrar med stöd av korrupt socialtjänst och ett havererat rättsväsende?(Ffa familjerättsligt).

Oförsäkrade? Är du 16 år eller?

Är du miljonär eller?

Vi Svenssons ställer av våra motorcyklar under vintern.
Visserligen täcks det ofta av hemförsäkringen. Men inte alltid.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti