Äh rent kostnadsmässigt kommer det väl en försäkring för det bara, helförsäkring barn klass 8 - Check!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej, varför ska föräldrarna ansvara för uppfostran!? Att en unge vandaliserar, slår sönder eller eldar upp är fan samhällets fel...eller nåt. Ja, i alla fall inte föräldrarnas!!!!!!Man kan ju rimligen inte begära vad som helst av föräldrarna.
8000 kronor? Varför den gränsen? Rättegången kostar mer än 8000 kronor, just de fallen är ju bättre att skriva av på studs. Hur mycket slår en normal förortsunge sönder för per år? 100.000?
Löjligt, som vanligt. När borgarna leker högerpolitik behöver man tamejfan en skämskudde.
Eftersom jag nu är förälder så har jag alltid undrat över NÄR jag egentligen ska uppfostra mitt barn. Jag och sambo är på jobb mellan 9 och 10 timmar varje dag, och det har politikerna bestämt att vi ska vara. Jobbar man inte har man inger existensberättigande!Nej, varför ska föräldrarna ansvara för uppfostran!? Att en unge vandaliserar, slår sönder eller eldar upp är fan samhällets fel...eller nåt. Ja, i alla fall inte föräldrarnas!!!!!!
Det har mest betydelse för hur barn uppträder när föräldrana är i närheten vilket åter leder till att staten i så fall borde ersätta mig för att vara med min son dygnet runt annars blir det svårt för mig att ta ansvaret då barnet kommer att anpassa sig till andra normer när jag inte finns på plats!
Eftersom jag nu är förälder så har jag alltid undrat över NÄR jag egentligen ska uppfostra mitt barn. Jag och sambo är på jobb mellan 9 och 10 timmar varje dag, och det har politikerna bestämt att vi ska vara. Jobbar man inte har man inger existensberättigande!
Jag har verkligen inget emot att uppfosta min son, tvärtom försöker jag så gott jag kan, men jag tycker samtidigt att möjligheterna att göra detta är tämligen begränsade, utan ekonomiskt straff och moraliskt fördömande.
Ansvar måste följas av möjligheter! På vilket sätt ska jag ges den möjligheten?!
Plus att det är lite tråkigt att det inte finnns så mycket vetenskapligt stöd för att föräldrarnas uppfostringsstil skulle ha någon större effekt på hur barnen blir... Det har mest betydelse för hur barn uppträder när föräldrana är i närheten vilket åter leder till att staten i så fall borde ersätta mig för att vara med min son dygnet runt annars blir det svårt för mig att ta ansvaret då barnet kommer att anpassa sig till andra normer när jag inte finns på plats!
Plus att det är lite tråkigt att det inte finnns så mycket vetenskapligt stöd för att föräldrarnas uppfostringsstil skulle ha någon större effekt på hur barnen blir...
Eftersom jag nu är förälder så har jag alltid undrat över NÄR jag egentligen ska uppfostra mitt barn. Jag och sambo är på jobb mellan 9 och 10 timmar varje dag, och det har politikerna bestämt att vi ska vara. Jobbar man inte har man inger existensberättigande!
Jag har verkligen inget emot att uppfosta min son, tvärtom försöker jag så gott jag kan, men jag tycker samtidigt att möjligheterna att göra detta är tämligen begränsade, utan ekonomiskt straff och moraliskt fördömande.
Ansvar måste följas av möjligheter! På vilket sätt ska jag ges den möjligheten?!
Plus att det är lite tråkigt att det inte finnns så mycket vetenskapligt stöd för att föräldrarnas uppfostringsstil skulle ha någon större effekt på hur barnen blir... Det har mest betydelse för hur barn uppträder när föräldrana är i närheten vilket åter leder till att staten i så fall borde ersätta mig för att vara med min son dygnet runt annars blir det svårt för mig att ta ansvaret då barnet kommer att anpassa sig till andra normer när jag inte finns på plats!
En tämligen oövertänkt juridisk konstruktion kan man tycka. Strikt ansvar för föräldrar upp till visst belopp. Sen då? Skall culparegeln (vårdslöshet) gälla som vanligt då? Vanvett. Skillnaden på barn och hundar skulle bli beloppsbegränsningen och vad som händer när den är överskriden.
Sen är det en annan sak att det kan finnas goda skäl att öka incitamenten för föräldrar att hålla koll på sina barn.
Å andra sidan har kanske 8 av 10 föräldrar det problemet. Men inte springer det omkring små illbattingar i den omfattningen och ställer till djävulskap. Jag tror att föräldrar till problembarn inte talar med sina ungar om rätt och fel. Istället slår de ifrån sig den feedback de får från dagis att lilla nioåriga Kevin slår och spottar på andra barn. Det är ju såklart inte hans fel och det gör de också tydligt klart för pojken.Eftersom jag nu är förälder så har jag alltid undrat över NÄR jag egentligen ska uppfostra mitt barn. Jag och sambo är på jobb mellan 9 och 10 timmar varje dag, och det har politikerna bestämt att vi ska vara. Jobbar man inte har man inger existensberättigande!
För att det är ett fjärdedels prisbasbelopp.
Om man skulle ge fullständig ersättningsplikt skulle ju dom föräldrarna med ditt resonemang få ett inbetalningskort på hundratusentals kronor och det kommer dom inte att ha råd med.
Poängen är nog inte att få tillbaka alla pengar för skadorna utan att ge ett incitament till föräldrarna att hålla reda på sina snorungar. Och är det avsikten så är väl 8000 en ganska bra summa tycker jag.
8000 är tillräckligt mycket för att ge dom en anledning att skälla ut glinet när han blir haffad av polisen för att han eldat upp en bil. men samtidigt inte så mycket att dom får en helt omöjlig avbetalning. Det finns ju inte någon poäng att sätta någon i livslång skuld.
Kanske minskar det risken för att han gör det igen.
Hoppas du resonera likadant och nöjer dig med 8kkr den dagen en unge vandaliserar din oförsäkrade MC eller bil.
Ontopic: Mycket bra förslag med skadestånd som föräldrarna betalar. Klart att som förälder ska man ta ansvar för vad sina barn gör, även om man inte är i ens barn omedelbara närhet.
Oförsäkrade? Är du 16 år eller?
Ontopic: Mycket bra förslag med skadestånd som föräldrarna betalar. Klart att som förälder ska man ta ansvar för vad sina barn gör, även om man inte är i ens barn omedelbara närhet.
Oförsäkrade? Är du 16 år eller?
Är du miljonär eller?
Vi Svenssons ställer av våra motorcyklar under vintern.
Visserligen täcks det ofta av hemförsäkringen. Men inte alltid.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |