Föräldrar ska betala för sina barns brott

Mycket bra förslag med skadestånd som föräldrarna betalar. Klart att som förälder ska man ta ansvar för vad sina barn gör, även om man inte är i ens barn omedelbara närhet.

Givetvis har föräldrar huvudansvaret för sina barn under deras uppväxt. Jag är inte främmande för skadeståndskrav på föräldrarna, men det måste finnas en gräns. När barnen t ex är på dagis så måste man som förälder veta att föreståndarna tar fullt ansvar för vad ens barn hittar på där. De tillbringar i många fall huvuddelen av sin vakna tid på dygnet där. Nu har jag inga barn, men om jag överlämnat ansvaret för dem till ett dagis då ska jag kunna förvänta mig att de ser till att barnet inte hittar på något hyss som sedan ska krävas på mig.

Om barnet däremot är ute och leker på sin fritid utan att man överlämnat ansvaret på dagis för att hålla sig till exemplet ovan. Då har man givetvis ansvar för sina barn även om man inte skulle ha uppsikt över dem hela tiden. I ett sådant fall bör man som förälder kunna bli skyldig att betala skadestånd.

Misstänkte att folk både skulle reagera och missförstå...

Men faktum kvartsår att du ser inte större likheter mellan två syskon än mellan två barn som inte är släkt om du räknar bort de genetiska bidraget, normalt runt 50%, till variationen mellan individer. Sedan kan folk få tycka vad dem vill om det förändra liksom inte faktum!
Hur barnet blir beror alltså inte bara, eller ens mest, på hur föräldrarna fostrar dem utan på så många andra faktorer som föräldrarna inte har kontroll över. (Borsett från generna, vilket man å andra sidan inte heller har så mycket kontroll över...)
Finns metoder att räkna på och de visar konstant att barnens gemensamma uppväxtmiljö, som mest är uppfostran, står för mellan 0 och 10% av skillanden mellan individerna. Oftast närmare 0 än 10% dessutom.
På ren svenska: Föräldrarnas uppfostran kommer att förklara 10% i vairiationen mellan individer, unika livshändelser (sådant som skiljer oss åt, t.ex. vilken klass vi kommer i o.s.v.) för 40% och generna för 50%.

Får nog fylla på mer senare misstänker jag, nu ska jag jobba ett tag...

g-a-r-a-g-e-f-ö-r-s-ä-k-r-i-n-g

f-u-l-l-t g-a-r-a-g-e

Edit:

Vintertid behöver bilarna i familjen och snöskotern vara i garaget relativt ofta. Eftersom vi inte är snuskigt rika har vi inte ett tillräckligt stort garage för att man ska kunna genomföra ett vettigt projekt med två fordon i garaget.

Då får motorcykeln stå i en (relativt lättvandaliserad) bod

Last edited:
I det här sammanhanget tänker man ju inte så osökt på vissa av dagens föräldrar som inte accepterar att andra vuxna ger deras ungar en tillsägelse.

Dom kanske får sitt straff emellanåt nu i portioner om 8kkr.

Hoppas du resonera likadant och nöjer dig med 8kkr den dagen en unge vandaliserar din oförsäkrade MC eller bil.

Nja. Jag har försäkring på dom så det är egentligen inte frågan om att få ersättning för det. Det tar jag med försäkringsbolaget.
8000 är ju egentligen inte något som är till för att jag ska få ersättning för mina skador om dom vandaliserar min bil. Jag får ju ut ersättning på försäkringen redan idag utan att föräldrarna betalar ett öre.
syftet är nog som sagt inte att dom ska bära sina kostnader. Då hade det krävts att dom betalar den verkliga kostnaden oavsett belopp. Men då hade jag å andra sidan fått sitta där och kräva pengar av någon som inte har några pengar och då skulle jag ju aldrig få min bil eller MC fixad om dom sabbat den.

8000 är ju bara en symbolisk summa avsett att se till att det svider lite för föräldrar som inte har koll på sina glin utan att man för den sakens skull ska dra dom till ruinens brant.

Rent principiellt så kan jag kanske tycka att dom ska ersätta alla skador dom orsakar fullt ut men samtidigt så skulle det ju innebära att dom kanske inte betalar ett öre eftersom dom i alla fall inte har möjlighet att betala hela beloppet.
Dessutom skulle det ju inte svida alls andra gången ungen beter sig eftersom dom redan har ett inbetalningskort på mer än dom klarar av.

Hoppas du resonera likadant och nöjer dig med 8kkr den dagen en unge vandaliserar din oförsäkrade MC eller bil.
Visserligen täcks det ofta av hemförsäkringen. Men inte alltid.
Gissningsvis så kommer inte de 8000 tillfalla den drabbade. Det blir en straffavgift (skadestånd) föräldrarna får betala för sin ansvarsdel.

När det gäller ersättning för t ex en sönderslagen MC så kommer det antagligen att fungera på samma sätt som idag.

Last edited:
Hur barnet blir beror alltså inte bara, eller ens mest, på hur föräldrarna fostrar dem utan på så många andra faktorer som föräldrarna inte har kontroll över. (Borsett från generna, vilket man å andra sidan inte heller har så mycket kontroll över...)
Finns metoder att räkna på och de visar konstant att barnens gemensamma uppväxtmiljö, som mest är uppfostran, står för mellan 0 och 10% av skillanden mellan individerna. Oftast närmare 0 än 10% dessutom.
På ren svenska: Föräldrarnas uppfostran kommer att förklara 10% i vairiationen mellan individer, unika livshändelser (sådant som skiljer oss åt, t.ex. vilken klass vi kommer i o.s.v.) för 40% och generna för 50%.

Får nog fylla på mer senare misstänker jag, nu ska jag jobba ett tag...

Uppväxtmiljö, dvs sociala faktorer.

Föräldrar har ansvar även för den biten. Men hur många föräldrar tar detta "ansvar" att få "god uppväxtmiljö", är en annan fråga....

Nej, varför ska föräldrarna ansvara för uppfostran!? Att en unge vandaliserar, slår sönder eller eldar upp är fan samhällets fel...eller nåt. Ja, i alla fall inte föräldrarnas!!!!!!

Nu är det ju så, att skadeståndsskyldighet kan drabba ett barn (och snart tydligen föräldrar) även utan uppsåtligt handlande från barnets sida. Är det lika angeläget att föräldrar svarar för skada som uppkommit genom vållande eller kasuella händelser? Om inte så uppkommer ju här nya intressanta gränsdragningsproblem.

För att det är ett fjärdedels prisbasbelopp.
Om man skulle ge fullständig ersättningsplikt skulle ju dom föräldrarna med ditt resonemang få ett inbetalningskort på hundratusentals kronor och det kommer dom inte att ha råd med.

Poängen är nog inte att få tillbaka alla pengar för skadorna utan att ge ett incitament till föräldrarna att hålla reda på sina snorungar. Och är det avsikten så är väl 8000 en ganska bra summa tycker jag.
8000 är tillräckligt mycket för att ge dom en anledning att skälla ut glinet när han blir haffad av polisen för att han eldat upp en bil. men samtidigt inte så mycket att dom får en helt omöjlig avbetalning. Det finns ju inte någon poäng att sätta någon i livslång skuld.
Kanske minskar det risken för att han gör det igen.

Då får väl föräldrarna dras med det tills vidare? Eller är det rimigare att jag får betala för andras barn än att föräldrarna gör det?

Tänk att få leva i ett samhälle där statens egendom anses tillhöra folket och inte tvärtom, en utopi i det här landet - jag vet.

Om man ger en flaska whisky och bilnycklar till en tolvåring så får man kanske ta en del av konsekvenserna.

Fråga:
Har du läst artikeln?

Tänker jag tillbaka på vilka som strulade mycket när jag var i skolåldern så var det rätt tydligt att de struligaste ungarna i 8 fall av 10 också hade djävligt risiga föräldrar.

Ursäkta men jag tror inte personliga reflektioner är mer värda än forskningsresultat och om de vore det så skulle jag berätta om några i mina skolor som det både gick jättebra alt. jättedåligt för som inte alls passar in i dina mallar.

Last edited:
Ursäkta men jag tror inte personliga reflektioner är mer värda än forskningsresultat ....

Nej, men så använder jag inte mina erfarenheter för att motsäga honom. Jag använder dem som motivering till varför JAG ställer mig frågande till hans påstående och vill att han utvecklar sitt resonemang

Men för all del, du är ursäktad!:krama.

Då får väl föräldrarna dras med det tills vidare? Eller är det rimigare att jag får betala för andras barn än att föräldrarna gör det?

Tänk att få leva i ett samhälle där statens egendom anses tillhöra folket och inte tvärtom, en utopi i det här landet - jag vet.

Visst vore det väl idealt om dom fick ersätta allt som ungarna förstör. Problemet är väl att det i så fall skulle bli väldigt stora belopp i en del fall och om dom får ett inbetalningskort som dom absolut inte kan betala så finns risken att dom inte betalar alls.

Sen är det ju risken att om föräldrarna ska ersätta det fulla värdet så övergår ansvaret för ersättning från försäkringsbolaget till föräldrarna och jag får hellre ersättning relativt enkelt från försäkringsbolaget som faktiskt ha pengar än att jag ska sitta i flera år och vänta på ersättning för min sabbade bil från en som inga pengar har att ersätta mig med.

Poängen är väl att 8000 är tillräckligt för att göra föräldrarna lite sugna på att hålla koll på ungarna.
Och 8000 är bättre än ingenting som ju blir fallet med dagens lagstiftning.
Så ett steg i rätt riktning anser jag nog att det är även om det inte är helt idéalt.

Och sen är det ju grejen med att även med en relativt bra uppfostran så finns det ungar som faller igenom i alla fall och det är kanske lite ojuste att någon ska behöva gå i ekonomisk konkurs bara för att deras unge visade sig ha egen vilja och vara totalt bränd i huvudet.

Jo, det var precis det du gjorde faktiskt.
Dessutom har du fel, det har nämligen mina personliga iakttagelser bevisat. :hihi

Mine erfarenheter säger att det finns en väldigt stark korrelation mellan taskiga föräldrar och ungar som går och blir brottslingar.
Nästan samtliga av dom som jag vet har gjort en karriär bakom galler hade föräldrar som inte brydde sig nämvärt om dom.
Nästan samtliga som är skötsamma hade föräldrar som faktiskt åtminstone verkade bry sig.
Sen finns det givetvis ett antal som får betraktas som undantagen som bekräftar regeln.

Last edited:
Mine erfarenheter säger att det finns en väldigt stark korrelation mellan taskiga föräldrar och ungar som går och blir brottslingar.
Nästan samtliga av dom som jag vet har gjort en karriär bakom galler hade föräldrar som inte brydde sig nämvärt om dom.
Nästan samtliga som är skötsamma hade föräldrar som faktiskt åtminstone verkade bry sig.
Sen finns det givetvis ett antal som får betraktas som undantagen som bekräftar regeln.

Konstigt, jag har sett alla typer och kan inte säga att gör man si så blir det så eller tvärtom. Om dessutom bonny säger att det är så och kan hänvisa till någon typ av relevant forskning så tror jag ännu mer på det. Jag kan inte räkna upp nog med folk som hade vad jag kan bedöma vettiga föräldrar som det gick åt helvete för. Allt annat lika kan man väl dock begripa att engagerade och vettiga föräldrar är av godo men jag tror inte det är avgörande. I vår kultur gör ändå barnen som de vill från 10-årsålderm ivrigt påhejade av samhället.

kan inte alla bara sluta pippa utan kondom istället. Inga ungar = ingen avgift.

kan inte alla bara sluta pippa utan kondom istället. Inga ungar = ingen avgift.

Betalar inte alla män för att pippa i en eller annan form. Bara att sätta upp den nya utgiften på det kontot... Utslaget på varje pipp borde det inte bli så mycket.

Uppväxtmiljö, dvs sociala faktorer.

Föräldrar har ansvar även för den biten. Men hur många föräldrar tar detta "ansvar" att få "god uppväxtmiljö", är en annan fråga....
Vilket sammanfattar min, givetivs oerhört vetenskapliga, hållning: Det bäst du kan ge dina barn är bra gener och bra vänner! Plus lite tur!

Jag vill också betona att jag är för föräldraansvar men samtidigt blir det lite löjligt att man ska ta ansvar samtidigt som vi vill att förläldrarna ska jobba hela dagen. Kan iofs vara att min egen slöhet som talar...

Samtidigt är det ju näst intill löjligt naivt att tro att barnen bara skulle påverkas av föräldrarna eller att det då skulle bara vara föräldrarnas fel att det går snett.
Jag har med massor av olika manipulationer, inklusive hypnos, försökt få min son att gilla AC-DC men det har f-n inte lyckats och jag utmanar alla föräldar som tror på sin egen makt och förmåga att prova något liknande så kan vi se hur mycket ni kan påverka era barn efter det...
Ni kan byta AC-DC mot att inte följa modet, att inte behöva en mobiltelefon, att inte vara på Facebook, syssla med en annan idrott än de accepterade, t.ex. konståkning för killar o.s.v.
Förresten: Hur många föräldrar har valt vilket mode barnen ska följa?? För enligt teorin om hur mycket kontroll ni har borde det vara en baggis, betydligt enklare att påverka än kriminellt beteende.

P.S: Korvis: Att du ser en korrelation mellan stökiga föräldrar och stökiga barn motsäger inte att det är gener vi pratar om! Faktiskt den mest troliga förklaringen om man ser på t.ex tvillingstudier.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP