Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Mycket bra förslag med skadestånd som föräldrarna betalar. Klart att som förälder ska man ta ansvar för vad sina barn gör, även om man inte är i ens barn omedelbara närhet.
Givetvis har föräldrar huvudansvaret för sina barn under deras uppväxt. Jag är inte främmande för skadeståndskrav på föräldrarna, men det måste finnas en gräns. När barnen t ex är på dagis så måste man som förälder veta att föreståndarna tar fullt ansvar för vad ens barn hittar på där. De tillbringar i många fall huvuddelen av sin vakna tid på dygnet där. Nu har jag inga barn, men om jag överlämnat ansvaret för dem till ett dagis då ska jag kunna förvänta mig att de ser till att barnet inte hittar på något hyss som sedan ska krävas på mig.
Om barnet däremot är ute och leker på sin fritid utan att man överlämnat ansvaret på dagis för att hålla sig till exemplet ovan. Då har man givetvis ansvar för sina barn även om man inte skulle ha uppsikt över dem hela tiden. I ett sådant fall bör man som förälder kunna bli skyldig att betala skadestånd.