Fått min 999 stulen i söndags

Chronic skrev:
2598438 Haha, ja varför skulle inte en hojtjuv skriva under det? Vem skulle din idé hjälpa egentligen?

Målet är ju naturligtvis inte att hindra honom från att stjäla hojen utan att försöka få ersättning från försäkringsbolaget för att hojen är stulen. För killen med 999:an handlar det ju ändå om över 100 000:- som säkert gör stölden lite lättare att komma över om han åtminstone får igen pengarna.

DR-Zätare skrev:
2598717 Målet är ju naturligtvis inte att hindra honom från att stjäla hojen utan att försöka få ersättning från försäkringsbolaget för att hojen är stulen. För killen med 999:an handlar det ju ändå om över 100 000:- som säkert gör stölden lite lättare att komma över om han åtminstone får igen pengarna.

Ok då fattar jag hur du menade, men jag tror inte det pappret är det som avgör om hojen är stulen eller inte, utan det faktum att "du" släpper iväg honom på din hoj. Det avgör om det är bedrägeri eller stöld.

-Hej, titta på mitt papper som säger att han erkänner att han har stulit den!!

Ja kanske..eller inte:confused:

Chronic skrev:
2598752 Ok då fattar jag hur du menade, men jag tror inte det pappret är det som avgör om hojen är stulen eller inte, utan det faktum att "du" släpper iväg honom på din hoj. Det avgör om det är bedrägeri eller stöld.

-Hej, titta på mitt papper som säger att han erkänner att han har stulit den!!

Ja kanske..eller inte:confused:

Exakt det jag skrev! Den är inte stulen oavsätt hur många papper du skriver.

Santo skrev:
2598417 I Sverige finns ingen angivelselag. Om de ska ta honom för skyddande av brottsling måste polisen bevisa att han känner personen i fråga.
Skyddande av brottsling :va men han måste väl för tusan bli medbrottsling om han skjutsar killen som snodde hojen :va :mad: :va :mad: Eller...? :confused:

Annars kan man ju skjutsa polaren till banken och sen stå och titta på när han rånar den och springer därifrån, och ändå inte vara inblandad...:confused:

Ja säger bara: Svenska rätssystemet :huvet :huvet :huvet

Mikey skrev:
2598892 Skyddande av brottsling :va men han måste väl för tusan bli medbrottsling om han skjutsar killen som snodde hojen :va :mad: :va :mad: Eller...? :confused:

Annars kan man ju skjutsa polaren till banken och sen stå och titta på när han rånar den och springer därifrån, och ändå inte vara inblandad...:confused:

Ja säger bara: Svenska rätssystemet :huvet :huvet :huvet

Du måste även prova att vända på det hela: om du skjutsar en polare för att provköra en hoj och är helt ovetandes om hans planer att sno den och sedan blir du helt plötsligt medskyldig till stöld när han bränner därifrån med hojen.

Om han däremot har begått brottet redan och du vet om det och ändå hjälper honom att komma undan så begår du medhjälp till brott och då har jag ingen sympati för dig längre...

JT skrev:
2598779 Exakt det jag skrev! Den är inte stulen oavsätt hur många papper du skriver.

Det enklaste är väl som sagt att kolla med försäkringsbolaget vad som gäller och hur man ska bära sig åt för att deras stöldförsäkring ska gälla.

Last edited:
mikael n skrev:
2598648 Synd att du inte tog en bild av fanskapet innan han gav sig iväg.
Det är för övrigt något alla borde göra innan man lämnar hojen för provkörning.
Kan vara en bra hjälp för både polis och i den egna jakten.

ja det borde ju va en smart grej bla...att knäppa kort på prsonen som ska provköra .... å hänga ut denne tex här på SH om det blir strul... det e ju lite lättare att få tag på en kamera än att låna en hoj som man åker brevid med.
jamenar då finns det ju måååååånga ögon efter personen! å om inte annat så kanske man blir varnad så man inte kanske åker på samma blåsning
av personen..

hur tycker FB å snuten att man ska göra när man ska sälja hojen då,nån som vet??

Är jag helt dum nu?

Stöld är väl stöld oavsett hur tjuven fick tag i nyckeln?

Om du inte får tillbaka en sak som är din är det väl stöld alt tillgrepp?

Dags för medborgargarde, lägg ut namnet på nån sharesite och lägg länken dit på detta forum så blir det inget strul med PUL. Hm, rimmade. Inte meningen.

Lego skrev:
2598664 Har inte en susning i dagsläget, får besked hoppas ja i eftermiddag, får hoppas ja det händer något! Blir bara så jävla trött på den här så kallade polisen vi har i sverge, låt dom göra sitt jobb på riktigt, jaga småungar utan lyse går förbannat bra! Blir ju tvungen o göra saker själv!
Händer inget kommer de uppgifter...

Antar att du fått reda på person nr för polaren som blev kvar?

www.upplysning.se är ju en bra källa för att hitta adresser om du har namn eller person nr.

Med lite privatspaning så borde det gå att hitta igen han som snodde din MC då han lär umgås med kompisen som han lämnade kvar. Finns nog många på SH som skulle tycka att det vore kul att hjälpa dig med det

DR-Zätare skrev:
2598907 Du måste även prova att vända på det hela: om du skjutsar en polare för att provköra en hoj och är helt ovetandes om hans planer att sno den och sedan blir du helt plötsligt medskyldig till stöld när han bränner därifrån med hojen.

Om han däremot har begått brottet redan och du vet om det och ändå hjälper honom att komma undan så begår du medhjälp till brott och då har jag ingen sympati för dig längre....

Även om man var ovetandes om hans planer så borde man väl berätta vem det var?

Lego skrev:
2598595 De e inte lite pengar ja blir blåst på, är inte hojen i säg det gäller längre, är en principsak, förr eller senare får ja honom, o då tar ja mitt straff efter det...
Öga för öga o en avbitartång så han aldrig mer kommer stjäla något mer i sitt liv...

jag förstår dig - och jag hoppas verkligen att puckona åker dit så det vischlar om det!!! :kulspruta

Dessvärre så är ju svenska polisen inte mkt till hjälp så att ta det i egna händer är nog det enda rätta. Dessutom är det ju skandalöst om det är som du säger att inte ens killen som du/ni/polisen haffade inte förhörs och pressas ordentligt. Man kan ju bara hoppas att grisarna följer upp det här ärendet ordentligt:mad:

devo81 skrev:
2598935 ja det borde ju va en smart grej bla...att knäppa kort på prsonen som ska provköra .... å hänga ut denne tex här på SH om det blir strul... det e ju lite lättare att få tag på en kamera än att låna en hoj som man åker brevid med.
jamenar då finns det ju måååååånga ögon efter personen! å om inte annat så kanske man blir varnad så man inte kanske åker på samma blåsning
av personen..

hur tycker FB å snuten att man ska göra när man ska sälja hojen då,nån som vet??

Ja, ett foto på den som ska provköra, där han/hon sitter på hojen.
Då har du bundit förövaren till både brottsplats och hoj.

Skulle samma tjuv hamna på flera foton, så dröjer det nog inte så länge innan bilderna publiceras på TV3:s Efterlyst.

mikael n skrev:
2599004 Ja, ett foto på den som ska provköra, där han/hon sitter på hojen.
Då har du bundit förövaren till både brottsplats och hoj.

Skulle samma tjuv hamna på flera foton, så dröjer det nog inte så länge innan bilderna publiceras på TV3:s Efterlyst.

ja å ännu bättre en till bild på körkortet oxå! då har man väl gjort det man kan iaf. å har ganska mkt att gå om det skulle bli strul!! ok k-kortet kan ju va falsk,men det e ju iaf nått...

DR-Zätare skrev:
2598907 Du måste även prova att vända på det hela: om du skjutsar en polare för att provköra en hoj och är helt ovetandes om hans planer att sno den och sedan blir du helt plötsligt medskyldig till stöld när han bränner därifrån med hojen.

Om han däremot har begått brottet redan och du vet om det och ändå hjälper honom att komma undan så begår du medhjälp till brott och då har jag ingen sympati för dig längre...

Det enklaste är väl som sagt att kolla med försäkringsbolaget vad som gäller och hur man ska bära sig åt för att deras stöldförsäkring ska gälla.

Om du inte längre har besitningen över ditt fordon så är det inget tillgrepp och då gäller inte stöldförsäkringren.

Dock finns det några få undantag där det ansetts att säljaren ansetts ha haft besittning under provturen. Läs här: http://www.rattsinfosok.dom.se/lagrummet/Referat_Visa.jsp?traffLopNrOA=0

Lego skrev:
2598152 Någon som sett hört något, kontakta mig, fick min ducati 999 stulen i söndags under en provkörning, killen kom från trollhättan, lämnade sin polare kvar medans han skulle prova den, fick jävligt lång näsa måste ja säga, mörk, smalt tanig fan, 175-180 lång, hör ni något runt gbg trakten så hör av er, en sån hoj försvinner inte utan att det går snack...

Andreas....

Du vet inte vad polaren hette??? Förmodligen ljög de väl om att de va ifrån trollhättan annars skulle du ju kunna kolla upp om han finns med på eniro. Sedan ta bilen och åka och sätta sig utanför i helgen med ett gäng polare med baseball trä och kätingar. Det hade iallafall jag gjort, Hade skrömt fanskapet så han skitit i brallan...

///Micke

Någon kanske kan göra en checklista(sticky?) på vad man ska tänka på vid försäljning av MC.

Stöld menas att någon olovligen tar något. Tillåter man en provkörningen har man aktivt gett denne nyckeln och tillåtelse att framföra fordonet, dvs det kan aldrig bli en stöld.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT