Får ursäkta

Wheeliegirl skrev:
Ursäkten är godtagen! ;) hehe
Kul att se att du äntligen förstår... :hihi

Jag trodde oxå att det var illalåtande moppar och inte riktiga hojar innan jag testat....
Bara att säga till när du vill komma hit och provköra våra nya bestar! :tummenupp
Me bow!
Du e en drottning o köra moppe!
Körde ifrån mig har du med gjort!
Men jag har tatt dig på yttern med=)
Fick förklaring efteråt... lite söt o arg... har mer hk o mindre fett :rolleyes: än du har o inte fan skall du köra på däck som släpper i 50..
Grabben laddar på nya däck som funkar på en bana!
DIG VILL JAG SE MER UTAV!
Du e YBER KRYM!

David P. skrev:
För 30 lakan kan du få en färdig räsmotard om du inte behöver det senaste. T.ex. Husaberg FC600-550 00-02, KTM 520SX 01-02. Du kan få dessa för strax över 20lakan o sedan ett motardkit för mellan 5-8 lakan. Finns massor att välja mellan nu på vintern till finfina priser. Köpa CRF blir dyrare även om crossarna går att få en bra bit under 30. KTM/Husa-kit finns i massor till bra priser, inte lika lätt tills japs.

/Dave
Kan du visa några exempel? Vill helst ha renodlad racer faktiskt då jag inte kommer köra den på gata alls.

Swedie skrev:
Kan du visa några exempel? Vill helst ha renodlad racer faktiskt då jag inte kommer köra den på gata alls.

Här är några exempel vid en snabb sökning:

Husa 550:
http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.a...500&H=1&P=1&ts=&fs=4&str=&B=1&Be=1&N=&R=1&id=
Husa 501:
http://www.blocket.se/view/6541244.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0
KTM 520:
http://www.blocket.se/view/6730299.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0

Brukar gå o pruta ganska bra på motorcyklar av denna kalibern så man kan komma undan väldigt billigt. Sen dyker det alltid upp hojar som är billiga som attan ibland, så har man lite is i magen kan man göra fina affärer.

/Dave

Swedie skrev:
För jag körde motard igår i Gokarthallen i Södertälje...

... Så jag får ursäkta för tidigare dissningar om sporten. Får se om man får ha försöka skaffa en sådan här som leksak!
:rofl

Välkommen in i familjen, Swedie!!! :krama

(sorry att jag är lite sen med inlägget, men jag bor inte här... :tungan Dessutom är jag inte helt ovillig att låta dig prova monster-Husan om du känner att du vill testa lite olika moppar... hojta till om jag är i hallen, inte sååå många tjejer/tanter som brukar köra där.)

Last edited:
Å andra sidan går man på hojjar som e flera år gamla och har gått många timmar kan man få pröjsa sig upp till vad en nyare hoj som gått mindre kostar - innan säsongen e slut.

Olof Eriksson skrev:
Å andra sidan går man på hojjar som e flera år gamla och har gått många timmar kan man få pröjsa sig upp till vad en nyare hoj som gått mindre kostar - innan säsongen e slut.

Vad kostar det att göra en service på hojen om man gör det själv? En sådan service som gör att man kan fortsätta köra 100 timmar till.

Jag köper t.ex inte den här...
http://www.blocket.se/vi/6610118.htm?ca=22_s

Omkostnaden för den är för hög.
Räcker i standardformat med ett helsystem eller slipon för lite ökade pollar ur standardmotorn.

Vad kostar det att göra en "standard" sådan här hoj till en supermotard? och vad för delar är det man byter ut?

Last edited:
Ett problem är väl att dämpare inte är tillräckligt hårda om du gör om tex. enduro till sm?
Så lite hårdare fjädrar kanske.

Swedie skrev:
Räcker i standardformat med ett helsystem eller slipon för lite ökade pollar ur standardmotorn.

Vad kostar det att göra en "standard" sådan här hoj till en supermotard? och vad för delar är det man byter ut?
Eftersom du tänkt motionsköra så duger det utmärkt att bara byta till 17" och större frambroms. Väljer du KTM/Husaberg köper du hjul och bromskit nytt hos en KTM-handlare för 10 000. Nåt annat avgassystem behöver du inte heller, om den inte råkar ha enduroljuddämpare möjligtvis.

Last edited:
Motionsköra? Ja, kanske inte ordagrant. Kommer nog gå rätt fort till slut. :)

Vill gärna kunna gassa ut på sladd.

Haha ja självklart, jag menade mer att du inte skulle tävla, till att börja med iaf.. :) Nästa steg skulle isf vara att byta fjädrar och shimsa om dämpning. Motorn brukar de flesta lämna helt orörd.

Last edited:
Har alltid kört "sportigare" landsvägs-hojar, men fick i sommras upp ögonen för motard..
Köpte mig en KTM i november och varje morgon hoppas jag på +grader !! Hoppas du finner dig en motard och välkommen till ett roligare hoj-liv!! :)

Swedie skrev:
Vad kostar det att göra en service på hojen om man gör det själv? En sådan service som gör att man kan fortsätta köra 100 timmar till.

Nu räknar jag på en CRF då, med min service:

100 timmar:
2 kolvar @ 1600kr/kit/st = 3200kr
9 oljebyten @ dyr olja 100kr/liter = 900kr
9 oljefiltersbyten @ 35kr/st = 315kr
Eventuellt shims till ventilerna @ ~30-50kr st
Luftfilterolja vet jag inte vad den kostar och hur mycket som går.

Fast på 100 timmar brukar man hinna vurpa in en del prylar också. 100 timmar är mer än vad man tror, jag fick ihop ca 80 timmar förra året och då tränar jag på hojjen typ jämt, dessutom är det timmar tatt på en höft också, så det är garanterat mindre än 80.

Vad man gör åt hojjen som standard (från standard crosshoj):
Fjädring, ombyggnad fram 2500:-, bak byter man oftast te öhlins (6000kr ny tror jag, brukar gå hitta beggad billigare) samt ombyggnad på den om den inte är ombyggd redan 2300:-
Fram-ok, bromsskiva, bromspump. Bromspump kan man använda från nån sporthoj, 16,5mm är lagom, ok kostar väl ca 6000 från ISR om man köper nytt men det finns det mycke beggat, skiva kostar 2500-3000kr nytt, finns mycke beggat.
Hjul, kostar nya 9500:- från UK, i Sverige ligger de från 12 till 14000, köp det billigt beggat ;) 5" bak tycker jag personligen.
Ny uppsättning plast ca 1800:- (gissar att den ska bli sporthojsfärgad)
Handskydd med alu-skena 900:-

Sen extrautrustning (man kommer ganska långt med det ovan):
Helsystem FP 5500:-, Akra gissar jag nånstans runt 13000:-
Slirkoppling STM 8000:-
Portning topp 1200:-
Insugsventiler 2x1000:- (ungefärligt)
Högkompskolv ca 2000:-
Hotcams kam 2000:-

Min hoj har bara standardutrusning (hjul, bromsar och det) + slirkoppling. Risk för portning och nya ventiler nu, men det pga förslitning i ventilsätet...

Fan Olle, andra gången i samma tråd nu.. Skoja, du menar bara väl men jag tror att dina långa inlägg för den oinsatte kan få det att låta krångliggare än vad det egentligen är. ;)

Köper man inte Honda så har man sparat in kolvbytena, annars runt hundra timmar så brukar det vara dags att byta lager, vad kan det kosta, 2-3000 i material? Förutom det är det bara att tuta och köra.

Och som sagt var, hjul med 5" bak inkl. ok och skiva kostar 10000 nytt i Sverige hos KTM/Husaberg-handlare, hittar man billigare begagnat är det självklart ännu bättre. Bakdämpare behöver man inte byta, KTM/Husaberg har WP, nya fjädrar och shimsning kostade mig 5-6000 i våras. Plast skiter man i den blir ju ändå ful snart. :)

Last edited:
RookieSM skrev:
Fan Olle, andra gången i samma tråd nu.. Skoja, du menar bara väl men jag tror att dina långa inlägg för den oinsatte kan få det att låta krångliggare än vad det egentligen är. ;)

Köper man inte Honda så har man sparat in kolvbytena, annars runt hundra timmar så brukar det vara dags att byta lager, vad kan det kosta, 2-3000 i material? Förutom det är det bara att tuta och köra.

Och som sagt var, hjul med 5" bak inkl. ok och skiva kostar 10000 nytt i Sverige hos KTM/Husaberg-handlare, hittar man billigare begagnat är det självklart ännu bättre. Bakdämpare behöver man inte byta, KTM/Husaberg har WP, nya fjädrar och shimsning kostade mig 5-6000 i våras. Plast skiter man i den blir ju ändå ful snart. :)
E man oinsatt om man åker superbike? :va Fast jag vet att jag har knep att få fram vad jag menar ;)

Jag tycker hondan är så bra i övrigt att det klart är värt kolvbytena, dessutom är det lätt att byta kolv! Tar ca 4 timmar om man sölar. (de fyra timmarna har man LÄTT igen på ventiljusteringar på 100 timmar jämfört med KTM/husa)

Last edited:
Hehe jag menade inte att propagera för nåt visst märke, jag har ju tom bytt bort från det själv. :) Jag tänkte bara att när man räknar upp massa saker som man kan göra så kan det låta krångligare att komma igång än det egentligen är. Jag vill inte att nån ska bli skrämd, ju fler vi är desto bättre. :tummenupp

Swedie skrev:
Tack Olof.

Varför byts det till slirkoppling?
För att det blir lättare att gå in i kurvorna när man inte behöver fundera så mycket på kopplingsarbetet! Det går fortfarande ställa upp den i sladd. (det är alltså en sån koppling som minskar motorbromsen, finns också sånna som funkar som automatkoppling så man kan starta på vilken växel som helst och inte behöver använda kopplingen vid växlingar)

Jag har inte kännt att jag "behövt" det förns nu på senare dagar, så ska du inte tävla finns det liten anledning att införskaffa en sån!

jag pyntade runt 35k for min och det ar en 00a. pa lordag ska jag ut och kora pa isen nar jag har kommit hem, kom over och hang med ut en svang.

Dee_cati skrev:
jag pyntade runt 35k for min och det ar en 00a. pa lordag ska jag ut och kora pa isen nar jag har kommit hem, kom over och hang med ut en svang.
Definitivt! :D hör av dig, eller så gör jag det.

Helställ på isen?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...