Swedie skrev:
Vad kostar det att göra en service på hojen om man gör det själv? En sådan service som gör att man kan fortsätta köra 100 timmar till.
Vad kostar det att göra en "standard" sådan här hoj till en supermotard? och vad för delar är det man byter ut?
Nu räknar jag på en CRF då, med min service:
100 timmar:
2 kolvar @ 1600kr/kit/st = 3200kr
9 oljebyten @ dyr olja 100kr/liter = 900kr
9 oljefiltersbyten @ 35kr/st = 315kr
Eventuellt shims till ventilerna @ ~30-50kr st
Luftfilterolja vet jag inte vad den kostar och hur mycket som går.
Fast på 100 timmar brukar man hinna vurpa in en del prylar också. 100 timmar är mer än vad man tror, jag fick ihop ca 80 timmar förra året och då tränar jag på hojjen typ jämt, dessutom är det timmar tatt på en höft också, så det är garanterat mindre än 80.
Vad man gör åt hojjen som standard (från standard crosshoj):
Fjädring, ombyggnad fram 2500:-, bak byter man oftast te öhlins (6000kr ny tror jag, brukar gå hitta beggad billigare) samt ombyggnad på den om den inte är ombyggd redan 2300:-
Fram-ok, bromsskiva, bromspump. Bromspump kan man använda från nån sporthoj, 16,5mm är lagom, ok kostar väl ca 6000 från ISR om man köper nytt men det finns det mycke beggat, skiva kostar 2500-3000kr nytt, finns mycke beggat.
Hjul, kostar nya 9500:- från UK, i Sverige ligger de från 12 till 14000, köp det billigt beggat

5" bak tycker jag personligen.
Ny uppsättning plast ca 1800:- (gissar att den ska bli sporthojsfärgad)
Handskydd med alu-skena 900:-
Sen extrautrustning (man kommer ganska långt med det ovan):
Helsystem FP 5500:-, Akra gissar jag nånstans runt 13000:-
Slirkoppling STM 8000:-
Portning topp 1200:-
Insugsventiler 2x1000:- (ungefärligt)
Högkompskolv ca 2000:-
Hotcams kam 2000:-
Min hoj har bara standardutrusning (hjul, bromsar och det) + slirkoppling. Risk för portning och nya ventiler nu, men det pga förslitning i ventilsätet...