Får ursäkta

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
För jag körde motard igår i Gokarthallen i Södertälje, och tyckte inte det var så dumt alls. Det var ruskigt kul!!! och fick massa mersmak!! :ätapiller De är ju inte sååå dyra de där maskinerna. Och att ha det som ett vinternöje!? Jajamensan. Definitivt!

Försökte träna på sladd in i kurvorna direkt. Fick bara till några glidande pip. Inga riktigt utställ. Men några timmar till (körde bara 15 min totalt) så skulle jag nog fått häng på det. Övrigt kändes inte som några problem. Bara smäcka på gasen o wheela hårt till nästa sväng.

Råkade dock köra lite för mycket som roadracing i början, försökte ju typ sitta i knäskrapsposition. Men sen så blev det mer upprätt sittställning o genast blev det så mycket lättare att slänga ut den där foten för lite motvikt, som verkligen hjälpte!

De låter dock förjäkligt vid sidan av, som gräsklippare och traktorer. MEN, när man sitter på hojen låter det ju ändå rätt maffigt. Fast står jag vid sidan om igen, blir det nog att ta med öronpluggar.

Så jag får ursäkta för tidigare dissningar om sporten. Får se om man får ha försöka skaffa en sådan här som leksak! Riktigt bra konditions och styrketräning på rätt muskelgrupper :banana

:hjälm

Nu kan ni ju tipsa om vettiga maskiner och sådant. :)

Angående vettiga maskiner, köp en 450, vilket märke är inte så noga men du vill säkert ha en Yamaha.

Sen behöver det inte bara vara vinternöje, roadracing har ju lite brist på bantid och i Örebro kör vi tre dagar i veckan, all tid på hoj borde vara nyttig? :)

Akta dig snart är du fast i motardträsket på heltid :hihi

Angånde hojval så beror det på vad du skall ha den till,bara bana och/eller skogen,landsväg osv.

Sent ska syndaren vakna! ;) Jo, det är kul - det kompletterar plastraketerna bra för en lite annan typ av körning...

Kul att du gillade det.
Slajderna kommer mer naturligt när man börjar få upp farten. Lite lättare om man kan få upp lite högre fart än inomhus oxå.

Tack för hjälpen med mitt däcks byte from hell! :tummenupp :gnissla

Swedie skrev:
blabla bla... motard var kul etc...

Nu kan ni ju tipsa om vettiga maskiner och sådant. :)
Så nu byter sidan snart namn till superretardedmotorbikes-thats-not-made-for-tarmac-but-are-still-used-on-tarmac.se eller :va :D
allt på två hjul är kul, så enkelt är det bara.

philsson skrev:
Vad var det för maskin du körde runt på? Lite smått nyfiken
Vet inte, tror det stod Honda 580 eller 480, eller 450. En 2004 års modell vet jag iaf. Fulltrimmad med Öhlins o grejer. Det var en annan SH-medlem på plats, han kanske vet vad jag körde för maskin. Den gick visst på 70-80 som bäst i begagnatskick, tror jag. Men det är ju för mycket. Jag behöver inget sådant.

Swedie skrev:
Vet inte, tror det stod Honda 580 eller 480, eller 450. En 2004 års modell vet jag iaf. Fulltrimmad med Öhlins o grejer. Det var en annan SH-medlem på plats, han kanske vet vad jag körde för maskin. Den gick visst på 70-80 som bäst i begagnatskick, tror jag. Men det är ju för mycket. Jag behöver inget sådant.

Honda CRF 450 va det du körde :)

Långa farbron skrev:
Vilken prisklass har han tänkt sig ?
Troligen runt 30-sträcket. Barret ovan sa hans kostade så mycket ungefär. Den såg ju helt okej ut.

Supermotard-spexad ska den iaf vara. Dock vore det ju bra att hitta ett par extrahjul för att ha dubbdäck på så man snabbt o så kan åka ut o sladda utomhus under vintern.

Jag måste nämligen hitta en relativt billig men rolig lösning för vintern. Det är ju 6 månader av att INTE köra hoj... det är inte bra.

Swedie skrev:
Troligen runt 30-sträcket. Barret ovan sa hans kostade så mycket ungefär. Den såg ju helt okej ut.

Supermotard-spexad ska den iaf vara. Dock vore det ju bra att hitta ett par extrahjul för att ha dubbdäck på så man snabbt o så kan åka ut o sladda utomhus under vintern.

Jag måste nämligen hitta en relativt billig men rolig lösning för vintern. Det är ju 6 månader av att INTE köra hoj... det är inte bra.

Crossar för runt 30-35000:- finns det gott om. Bara att leta upp den i bäst skick & handla. Dock får du räkna med minst + 10 lök för ett motard kit bestående av fälgar, skiva & ok. Jag skulle först & främst letat efter en hoj som säljs med kit, det brukar bli ganska mkt billigare.

Min köpte jag utan crosshjul & utan bra ok. därav var min lite billigare.

Hade han tänk sig att köra landsväg eller skog/cross och bana med den ?

Edit:

Om du skall tävla så be Olof Eriksson förklara poängsystemet med läktardommarna :hihi

Last edited:
Ursäkten är godtagen! ;) hehe
Kul att se att du äntligen förstår... :hihi

Jag trodde oxå att det var illalåtande moppar och inte riktiga hojar innan jag testat....
Bara att säga till när du vill komma hit och provköra våra nya bestar! :tummenupp

Haha :D Jag VISSTE att det skulle bli såhär :tummenupp
Jag menar Jimmy, Freddy osv har redan hittat det :)

Ivartfall så tycker jag att CRF 450 som tydligen var den modell du körde är den som funkar bäst. Tyvärr hamnar du i en lite högre prisklass om du väljer en sådan. För 30ooo kan du få en 02a som cross, sen ska du ha hjul och prylar till det. Jag har lagt ca 70 000 på min som är en 04a. Den har öhlins bak, ombyggd fjädring, slirkoppling, behr/haan hjul, ISR skiva/ok, HRC vattenpump, FP avgas som inte sitter där längre. Köpt nästan allt beggat.

Sen kostar finndubb 4500 också, om du nu ska köpa nya däck, annars går det väl hitta halvslitna billigare.

Väljer du en CRF ändå så har jag en helt ny oanvänd talon-skiva till salu. (320mm, motardsize dvs)

*fyller på mer här efter lunchen*

Ska man göra en budgetCRF så kan man ju börja med att köpa en cross med isdäck och styva upp fjädringen.
Nästa grej att ge sig på är hjulen och en större skiva, jag köper hellre begagnat då man repar upp fälgar ganska fort, och kanske vill lacka dom nån annan färg.
Därefter är det dags att byta bromsok fram. Det borde gå hitta till någon standardsporthoj. Min teamkamrat (som också kör RR) kommer ta ok från RSV1000, och även bromspump.
Därefter är det läge att styra upp fjädringen. Framgaffeln skickar du till SpringzZ som bygger om den, fram är nämligen bra nog standard. Bak kan det vara läge att byta, och det går nog hitta en beggad öhlinare för att göra jobbet. Hittar du ingen redan ombyggd så får du skicka in den också. ~2500 riksdaler styck kostar ombyggnaden.
Slutsteget är slirkoppling och trimning, eventuellt också byta bakre oket som suger hårt på CRF. Slirkoppling kommer före trimning i min åsikt. Supermoto handlar inte så mycket om effekt.

Ett annat bra val är att köpa en SM hoj typ som RMZorna som herrn som äger gokarthallen har kört på i år. De e oftast fullproppade med grejjer och brukar hamna ganska rimligt till i pris. 50-65 nånstans! Det är bäst att hålla sig till japanarna ut ur min erfarenhet men känner man sig entusiastisk kan man välja husky/husa/ktm också. Passa sig för små märken typ VOR och TM.

**Edit, jag tror att Kenneth Bodingh kommer köra husaberg nästa år (ryktesvägen), så kanske hans hondor är till salu. Där har du mycke bra prylar.

*Edit, så ger du mig tillgång till att ladda upp xgames 2005 nånstans så du blir lite peppad ;D Eller så bränner jag av den och postar den

Så fyller man på lite till...

Min teamkamrat kör R1000 och blev uppklassad te A-förare i år (men valde att ta det lugnt och stanna som B, men nu när han börjat åka motard så är han osäker om han kanske ska bli Aförare ändå). Han planerade att köpa en billig crosshoj med billiga isdubb @ 20 000 riksdaler. Jag lyckades få honom att köpa en CRF för 30. Sen gick han å velade över det där fram tills han fick prova min hoj på isen. Då köpte han isdäck till sin för 4500:-, två dagar senare. Nu är det motardkit på G och känner jag honom rätt kommer han bygga om hela cykeln för motard ;)

Vad ville jag säga med det då? Jo att förr eller senare inser man att det är värt de där tusenlapparna, och då är det roligare å bättre att sitta på en bättre/nyare hoj. På honom låter det som om han redan fått tillbaka pengarna i hur mycket han lärt sig köra.

Om man nu väljer att gå på billigare modeller så är det först och främst tvåtakt som gäller. CR500, KTM 380, CR/YZ/RM/KX 250. Till körstilen är fyrtaktarna mer lik superbiken å därför skulle jag rekomendera dig till att välja fyrtakt, även om man lär sig en hel del bra grejjer på tvåtakt också.

På fyrtaktssidan bör det gå hitta någon KTM 520 i prisklassen 30 000 - 35 000. Kanske även någon WR/YZ 400/426. Du vill ha en racemotard för de är så mycke roligare och lättare att köra.

***Edit, och om du ska köpa CRF köp 04ans istället för 05an pga att 04an har kraftigare ram som flexar mindre. Ska du ringa Bodingh så kan du ju prata med honom om just det, han har bra koll iomed att han har haft både en 04a å en 05a.

****Edit, körde du en CRF 450 med öhlinskittat så äre stor risk att det var Jimmy Lindströms? Han har ju haft just en sån och han var väl där å körde i helgen också om jag inte har helt fel?

Last edited:
Ja det blir lite senare isåfall att köpa. Vill ha en som är gjord för ändamålet... att åka motard med slicks / intermediate. Om jag inte kan få "köpa" någons här o betala nån annan gång :gnissla

Swedie skrev:
Ja det blir lite senare isåfall att köpa. Vill ha en som är gjord för ändamålet... att åka motard med slicks / intermediate. Om jag inte kan få "köpa" någons här o betala nån annan gång :gnissla

För 30 lakan kan du få en färdig räsmotard om du inte behöver det senaste. T.ex. Husaberg FC600-550 00-02, KTM 520SX 01-02. Du kan få dessa för strax över 20lakan o sedan ett motardkit för mellan 5-8 lakan. Finns massor att välja mellan nu på vintern till finfina priser. Köpa CRF blir dyrare även om crossarna går att få en bra bit under 30. KTM/Husa-kit finns i massor till bra priser, inte lika lätt tills japs.

/Dave

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...