Får man jobba gratis?

det kallas väl ändå för praktikplats om man arbetar gratis?

Är det en så populär utbildning nu alltså? När jag gick in och läste 1998 var det som sagt 0 konkurens, de som sökte kom in. Undrar vad som har ändrats, vi och sjuksköterskorna var dem som de "riktiga" studenterna tittade snett på.

Råkade ljuga litet. Eftersom det börjar dra ihop sig gick jag igenom alla siffror:

Jag fick 15.67 i snittbetyg mot sjöingenjör.
15.85 var lägsta intag på chalmers
16.3 på lnu

Året innan var det 14.95 på lnu
chalmers hittar jag ingen information om.
Lite sådär lagom retligt.

Detta var på Chalmers, bör vara liknande i Kalmar :)

Är du säker? Namnkunniga uni. brukar hamna högre, och jämför man Stockholms och Linköping (som statusmässigt är väldigt lika) så är det mkt högre i Sthlm, likadant mellan Gbg och Luleå etc.

Har en känsla av att stora städer får högre intag inte bara för att utbildningarna är bättre, utan för att det är fler som bor där och inte vill flytta. Andelen Kalmariter som drar upp kraven är nog rätt liten i jämförelse?

TS:

Bra, skönt att se nån som köttar in vad det krävs! :tummenupp

Men vad är det för skola du ska söka som bryr sig om det? Jag höll på med det där för inte alltför länge sen och det enda kryphålet jag hittade var att man kan kringgå "grundläggande behörighet" genom att ha jobbat några år med nåt som är relevant för utbildningen, vilket dessutom bedöms subjektivt hos respektive univeristet/högskola.

Men det var fortfarande betyg/högskoleprov som gällde :va

Lycka till ivf!

Last edited:
Men vad är det för skola du ska söka som bryr sig om det? Jag höll på med det där för inte alltför länge sen och det enda kryphålet jag hittade var att man kan kringgå "grundläggande behörighet" genom att ha jobbat några år med nåt som är relevant för utbildningen, vilket dessutom bedöms subjektivt hos respektive univeristet/högskola.

Men det var fortfarande betyg/högskoleprov som gällde :va

Lycka till ivf!

Men jag behöver inte kringgå grundläggande behörighet, jag behöver bara det där lilla sista för att komma på rätt sida intagninsgränsen. Som jag förstått det så ska relevant arbetslivserfarenhet kunna hjälpa till att få en plats.

Men eftersom det verkar ganska så kört att få jobb inom sjöfart så får jag väl försöka få bra poäng på högskoleprovet istället :gnissla

Får gå en kurs i ställningsbyggande istället.
Typ enda alternativet jag har kvar.

Är du säker? Namnkunniga uni. brukar hamna högre, och jämför man Stockholms och Linköping (som statusmässigt är väldigt lika) så är det mkt högre i Sthlm, likadant mellan Gbg och Luleå etc.

Har en känsla av att stora städer får högre intag inte bara för att utbildningarna är bättre, utan för att det är fler som bor där och inte vill flytta. Andelen Kalmariter som drar upp kraven är nog rätt liten i jämförelse?

Fast nu är det ju sjöbefälsutbildningen specifikt det handlar om, den finns bara på två skolor i Sverige. Och under tiden jag gick den hade Kalmar en högre intagningspäng än Chalmers. Sen beror det lite på hur man vill jobba i framtiden, nu har jag jobbat i ett par år i branchen och vad jag fått till mig är att Kalmar har en större inriktning på själva sjöjobbet medans Chalmers tar utbildningen ett steg längre teoretiskt + förbereder för vidare studier på en högre nivå.

Men jag behöver inte kringgå grundläggande behörighet, jag behöver bara det där lilla sista för att komma på rätt sida intagninsgränsen. Som jag förstått det så ska relevant arbetslivserfarenhet kunna hjälpa till att få en plats.

Har du ingen typ av praktisk utbildning innan? Nån typ av mekaniker, elektriker etc? Har du tex elutbildning törs jag nog lova att det smäller högre än att ha seglat motorelev ett par månader.

Näe, sjöingenjörsutbildningen.
Fast det är iofs samma två skolor.

Sjöingenjörsutbildningen som går på Sjöbefälsskolan (eller Sjöfartshögskolan som de nödvändigtvis skulle döpa om den till men som alla ignorerar)

Last edited:
Har du ingen typ av praktisk utbildning innan? Nån typ av mekaniker, elektriker etc? Har du tex elutbildning törs jag nog lova att det smäller högre än att ha seglat motorelev ett par månader.

Njaee några kurser/praktik inom motortest av personbils/lastbilsmotorer (testbänk bl.a). Men det är väl inte sådär superrelevant kanske.

Får plugga duktigt inför högskoleprovet helt enkelt.
Lite surt att jag missade med 0.18poäng sist bara.

Som jag förstått det så ska relevant arbetslivserfarenhet kunna hjälpa till att få en plats.

Källa på det? Var bara 1,5 år sen jag grottade i regelverken, och då ändrade de precis så jag blir nästan arg om de ändrat allt IGEN.

Har du inte skrivit högskoleprovet förr, så gör det. Ladda hem massa gamla och skriv många gånger hemma. Det går att plugga till stora delar av det genom att lära sig de metoder man behöver för logikdelarna.

Språket är en annan sak, läs mycket. Du verkar ju ha tid så läs massvis. Gärna gammal lit. som Strindberg, Viktor Rydberg, Vilhelm Moberg osv. Samma sak med engelska författare, se till att du läser engelska i original så att du inte fastnar i översättningar, de är inte alltid exemplariska. Kolla på bibl om de har fack-lit. typ "The economist" och sånt, massa begrepp och ord som man inte kommer i kontakt med i vardagen direkt. När jag skrev sist var det en medicinsk artikel i engelska-delen som det kom frågor på. Rätt lurigt att hänga med i om man inte är van.

Källa på det? Var bara 1,5 år sen jag grottade i regelverken, och då ändrade de precis så jag blir nästan arg om de ändrat allt IGEN.

Har du inte skrivit högskoleprovet förr, så gör det. Ladda hem massa gamla och skriv många gånger hemma. Det går att plugga till stora delar av det genom att lära sig de metoder man behöver för logikdelarna.

Språket är en annan sak, läs mycket. Du verkar ju ha tid så läs massvis. Gärna gammal lit. som Strindberg, Viktor Rydberg, Vilhelm Moberg osv. Samma sak med engelska författare, se till att du läser engelska i original så att du inte fastnar i översättningar, de är inte alltid exemplariska. Kolla på bibl om de har fack-lit. typ "The economist" och sånt, massa begrepp och ord som man inte kommer i kontakt med i vardagen direkt. När jag skrev sist var det en medicinsk artikel i engelska-delen som det kom frågor på. Rätt lurigt att hänga med i om man inte är van.

Fast de bytte intagningssystem 1jan 2010.
Helt omgjort högskoleprov för iår också, så det finns bara ett övningsprov.
Men tack för tipsen!

Edit:
Finns en flik för "arbetslivserfarenhet" under meriter på studera.nu
Men ingen information om just det.
Stabilt.
Edit2:
Det gjorde det visst det, inbakat i texten om gamla akademiska meriter.
Men det står inte huruvida det vägs in, bara hur man skickar in arbetslivserfarenhetsmeriter (phew)

Last edited:
Fast de bytte intagningssystem 1jan 2010.
Helt omgjort högskoleprov för iår också, så det finns bara ett övningsprov.
Men tack för tipsen!

Edit:
Finns en flik för "arbetslivserfarenhet" under meriter på studera.nu
Men ingen information om just det.
Stabilt.
Edit2:
Det gjorde det visst det, inbakat i texten om gamla akademiska meriter.
Men det står inte huruvida det vägs in, bara hur man skickar in arbetslivserfarenhetsmeriter (phew)

Just det. Förlåt.. Men det är egentligen bara 1 ny, och 1 ändrad del på provet ändå (som jag fick det förklarat sist iaf). Jag skrev "testdelen" från det nya provet då.

Det där med arbetslivserfarenhet är märkligt. När jag gick gymnasiet hoppade jag av typ sista veckan (pga krångligt regelverk DÅ som gjorde det omöjligt att läsa upp betygen om man hade ett slutbetyg, så jag lät bli att få ett.) så jag läste upp en del på komvux. Hade alla särskilda behörigheter, men saknade poängsumman. När jag började var beslutet inte taget, men under terminen blev det klart att man kunde söka på "reell kompetens" vilket jag gjorde och kom in med.

Det skumma är att jag har skickat in intyg, betyg och rekommendationsbrev från div. arbetsgivare, vilket var ett krav för att jag skulle komma in. Det om något borde väl stå under den punkten på studera.nu, men icke. Så jag håller med, vad är det till för?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt