Får man jobba gratis?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Eftersom det verkar vara helt dött att ens få en praktikplats (:sökeralltutomteknik/natur) så tänkte jag försöka skaffa mig lite erfarenhet som kan vara till fördel när jag söker till universitet nu i vår.

Planen var att försöka mönstra på som motorelev på något fartyg. Om man erbjuder sig att arbeta gratis torde det väl vara en ganska schysst deal för rederiet?
Det går inte söka praktik på fartyg som lämnar landet gränser, vilket i princip är alla utom mindre isbrytare, så därför har jag inte kunnat söka praktik på ett.

Finns det något som sätter käppar i hjulet för planen?
Gnällspikar hos facket?
Skatteverket?

Fett less på att sitta hemma.

Vadå jobba gratis? Du hjälper ju bara dem lite. Du har ju ingen anställning och jobbar således inte ;) Då kan knappast facket eller skatteverket klaga enligt mig.

Du bör nog kolla upp om försäkringen gäller för dig. Blir du skadad är det inte säkert du får ut något.

Vad gäller gnällspikar på facket så kommer du nog själv hoppas de agerar den dagen tjugo unga förmågor kommer och sparkar ut dig från ditt arbete genom att de ställer upp på att arbeta gratis. ;)

Men jag förstår lite hur du tänker. Erfarenhet är alltid bra, men inte så lätt att få.

Last edited:
Vadå jobba gratis? Du hjälper ju bara dem lite. Du har ju ingen anställning och jobbar således inte ;) Då kan knappast facket eller skatteverket klaga enligt mig.

Grejen är ju att om jag inte får någon officiell anställning så har jag ju ingen nytta av det när jag ska söka till universitet.

Tror inte något rederi är intresserad av en motorelev de måste betala för heller för den delen :gnissla

Frågan är alltså om det går få en riktig anställning men med 0:- i lön.

Grejen är ju att om jag inte får någon officiell anställning så har jag ju ingen nytta av det när jag ska söka till universitet.

Tror inte något rederi är intresserad av en motorelev de måste betala för heller för den delen :gnissla

Frågan är alltså om det går få en riktig anställning men med 0:- i lön.
Det finns ju dels regler för minimilön, dels vill dom nog inte riskera att i efterhand bli stämda för att du fick för låg lön, eller få skattmasen efter sig i tron att dom har betalat dig svart :gnissla

Bör inte vara några probs.. Har en gång i tiden gjort något liknande fast då gick jag i plugget fortfarande..

Jobbade gratis" 4dagar i veckan i 3-4månader i utbyte emot att jag skulle få fast arbete den dagen plugget sluta.. :tummenupp

Det man bör kolla upp för sin egen skull är ju att man är försäkrad.

Speciellt om man jobbar med maskiner od.

Men det är man nog inte då det bara är oseriösa arbetsgivare som sysslar med sånt och då undantar jag reglerade praktik/lärlingsplatser.

Sen att några får jobb efter en sån lösning som tex Wize är ju bra men dom återstående 95% som blir rövknullade när dom tar upp att det lovades jobb är mindre bra.

Last edited:
Tyvärr har du inte en chans att komma ombord på en båt som elev utan basic safety certificate, läkarintyg för sjöfolk och en sjöfartsbok. Allt går ju att ordna men det kostar pengar vilket du får stå för själv. Dessutom finns det knappt platser ombord för de som har praktik på sjöbefälskolan och de har förtur. Inte för att vara negativ men det är så det ser ut idag.

Tyvärr har du inte en chans att komma ombord på en båt som elev utan basic safety certificate, läkarintyg för sjöfolk och en sjöfartsbok. Allt går ju att ordna men det kostar pengar vilket du får stå för själv. Dessutom finns det knappt platser ombord för de som har praktik på sjöbefälskolan och de har förtur. Inte för att vara negativ men det är så det ser ut idag.

Jo nej jag vet. Men det är ju pengar som är värda att lägga ut om det skulle lösa sig i övrigt. För jag har gett mig fan på att jag ska bli sjöingenjör.

Eftersom jag inte ens duger till att vända burgare på donken, köra paketbil eller arbeta gratis (praktik) längs löpande bandet tänkte jag att det är ju värt att iaf försöka hitta ett sjöjobb även om jag så får betala för det eftersom det ökar chanserna att komma in på universitetet.
Se det lite som en investering alltså.

Jo nej jag vet. Men det är ju pengar som är värda att lägga ut om det skulle lösa sig i övrigt. För jag har gett mig fan på att jag ska bli sjöingenjör.

Eftersom jag inte ens duger till att vända burgare på donken, köra paketbil eller arbeta gratis (praktik) längs löpande bandet tänkte jag att det är ju värt att iaf försöka hitta ett sjöjobb även om jag så får betala för det eftersom det ökar chanserna att komma in på universitetet.

Kanske lite negativ som vanligt...Och tillika komunist:gnissla

Får du inte ens vända burgare så skall du nog tänka om... om dom inte nekar dig för att du är överkvalificerad då:va

Hur funkar det där med att jobba gratis och att få förtur till universitet:6surkart Hade jag vetat det så hade jag aldrig tagit emot en lön.

Last edited:

Ahh, ska du plugga till sjöingenjör? Men varför ska du försöka få elevplats innan? Där får du ju alla kurser + praktik som du behöver. Så svårt är det väl inte att komma in? När jag gick sjöingenjören var det folk som stod långt långt ner på listan som kom in. Läs upp betygen på Komvux innan i så fall, sök Kalmar förresten. Den skolan är lite mer verklighetsförankrad.

Edit: Det är inte en universtietsutbildning, det är ett högskoleprogram. Petitesser men ändå.

Ahh, ska du plugga till sjöingenjör? Men varför ska du försöka få elevplats innan? Där får du ju alla kurser + praktik som du behöver. Så svårt är det väl inte att komma in? När jag gick sjöingenjören var det folk som stod långt långt ner på listan som kom in. Läs upp betygen på Komvux innan i så fall, sök Kalmar förresten. Den skolan är lite mer verklighetsförankrad.

Edit: Det är inte en universtietsutbildning, det är ett högskoleprogram. Petitesser men ändå.
2009 behövde man snitta 15.6 poäng eller ha 1.3 på HP för att komma in på sjöingenjör. Motsvarande för sjökapten var 17,99 och 1.6.

Detta var på Chalmers, bör vara liknande i Kalmar :)

Finns inga högskolor kvar i Sverige, så även om det är ett högskoleprogram läser du det på ett universitet :vägraerkännafel
Sökte förra året och hamnade som 30e reserv på båda utbildningarna.
Hade jag sökt året innan hade jag kommit in med 2poängs marginal.

Såatte tänkte göra allt för att öka mina chanser iår. Har redan bokat högskoleprov bl.a.

Kanske lite negativ som vanligt...Och tillika komunist:gnissla

Får du inte ens vända burgare så skall du nog tänka om... om dom inte nekar dig för att du är överkvalificerad då:va

Hur funkar det där med att jobba gratis och att få förtur till universitet:6surkart Hade jag vetat det så hade jag aldrig tagit emot en lön.

Näe men skitjobben får man inte för att "den där jävelen sticker säkert och pluggar vidare"
De lite bättre jobben får man inte eftersom de har lång introduktionsutbildning och det har jag inte tid med :gnissla

Du behöver ju inte jobba gratis, sålänge det är relevant arbetserfarenhet.
Men eftersom det inte finns en chans i glöda helvete att få en betald plats som motorelev så är enda chansen att jobba gratis.
Och som sagts är det redan då snudd på omöjligt.

Last edited:
Är det en så populär utbildning nu alltså? När jag gick in och läste 1998 var det som sagt 0 konkurens, de som sökte kom in. Undrar vad som har ändrats, vi och sjuksköterskorna var dem som de "riktiga" studenterna tittade snett på.

Edit igen: För att återgå till ämnet, tyvärr kommer du inte ut på båt. Du tar upp någon annans plats, en plats som rederiet får betalt att sätta en "riktig" elev på.

Finns inga högskolor kvar i Sverige, så även om det är ett högskoleprogram läser du det på ett universitet :vägraerkännafel
Sökte förra året och hamnade som 30e reserv på båda utbildningarna.
Hade jag sökt året innan hade jag kommit in med 2poängs marginal.

Såatte tänkte göra allt för att öka mina chanser iår. Har redan bokat högskoleprov bl.a.

Näe men skitjobben får man inte för att "den där jävelen sticker säkert och pluggar vidare"
De lite bättre jobben får man inte eftersom de har lång introduktionsutbildning och det har jag inte tid med :gnissla

Du behöver ju inte jobba gratis, sålänge det är relevant arbetserfarenhet.
Men eftersom det inte finns en chans i glöda helvete att få en betald plats som motorelev så är enda chansen att jobba gratis.
Och som sagts är det redan då snudd på omöjligt.

Ok.
The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters.

Edit igen: För att återgå till ämnet, tyvärr kommer du inte ut på båt. Du tar upp någon annans plats, en plats som rederiet får betalt att sätta en "riktig" elev på.

Nuäruförjävla negativ!
Jag ska hitta en platsjävel om jag så får leta ihjäl mig :4skrika
Kan polarna bli mekaniker i rallystall utan erfarenhet eller utbildning så bör det gå att hitta en båtajävel i något mörkt hörn av fartygssverige.
Helst någon som inte sammarbetar med SUI.

Nuäruförjävla negativ!
Jag ska hitta en platsjävel om jag så får leta ihjäl mig :4skrika
Kan polarna bli mekaniker i rallystall utan erfarenhet eller utbildning så bör det gå att hitta en båtajävel i något mörkt hörn av fartygssverige.
Helst någon som inte sammarbetar med SUI.

Tyvärr är jag inte negativ utan tråkigt nog realistisk. Det finns knappt kvar några riktiga båtar under svensk flagg längre, det är i princip bara färjorna kvar längre. Satsa på att skriva ett rått högskoleprov istället.

Hoppas att du kommer in, det är en riktigt kul utbildning och jag stormtrivs med jobbet. Kommer inte att gå iland på många år än.

Har inte koll på studier o sånt men är det högskolepoäng vilka som som krävs för att komma in på en utbildning?

Vilken fråga.
Du får väl jobba hur du vill om dom accepterar dig. Det är väl bara din intelligens som kan sätta käppar i hjulet för ditt projekt.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt