Får inte rätt på oljemängden

thundrace skrev:
a)Kör för fan inte med för mycket olja i hojen,b)vilket puckat jävla råd,c)på gränsen till mer skadligt än att köra utan olja.speciellt på yamaha motorer...OBS,d)ge för fan inte råd m ni inte verkligen vet.
a) Jag sa i överkant, inte att det skall vara för mycket olja
b) ?
c) ??
d) Ditt påstående under c) verkar vara fullt av vetande...

Är inne på min andra Yamma med nivågivare.

toxicated: Jag vidhåller att du kan fylla upp till överkant fönster. Lyser lampan fortfarande då är det något fel på givaren.

Tror nog vissa behöver slåupp vad ordet ÖVERKANT betyder.

Vet inte om yamaha men i min Suzuki manual så står det just att man ska fylla på till den övre gränsen!

/ Hannes

Generellt sett är det så att är man utan olja har lagerskador (framförallt på glidlagrade motorer) ganska snart efter uppstart.

Lite för mycket olja gör att:
1) oljeförbrukningen skenar eftersom oljeringarna får svårt att ta hand om all olja.
2) effekten sjunker dels a) eftersom vevpartiet måste vispa runt bland oljan/olje-luftblandningen. b) dels därför att ökad mängd olja i förbränningsutrymmena (via punkt 1 ovan) lättare ger spikningar, dessa minskar effekten samt skadar kolvar och lager.
3) Motorn skitar ner sig mer, främst genom vevhusventilationen. De flesta motorer har sluten vevhusvent men den gör ju att olja i vevhusvent hamnar i förbränningsutrymmena, se punkt 2b ovan. Öppen vevhusvent gör att puffran skitar ner sig utvändigt. Skiter på sig med andra ord! :D :D

Men de främsta effekterna av lite för mycket olja är punkt 1 och 3 ovan. Tror inte Yamaha avviker från alla andra motorer på den punkten.

Edit: Kan inte exakt säga hur mycket för mycket som är skadligt men uppskattar att 10-20 mm över max inte borde göra någon skada på någon motor. Men det är min uppskattning, skyll inte på mig!

thundrace skrev:
Kör för fan inte med för mycket olja i hojen,vilket puckat jävla råd,på gränsen till mer skadligt än att köra utan olja.speciellt på yamaha motorer...OBS,ge för fan inte råd m ni inte verkligen vet.
Vilken lysande konstruktion att inte utrusta en motor med oljetryckslampa!
Motorn skar men oljenivån var rätt :gnissla

BMW R90s skrev:
Vilken lysande konstruktion att inte utrusta en motor med oljetryckslampa!
Tjänstefel, närmast. Iofs så är en nivåvarning inte så dum, men då måste den ju funka oxå, plus att trycklampan behövs iaf.
/u

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil