Generellt sett är det så att är man utan olja har lagerskador (framförallt på glidlagrade motorer) ganska snart efter uppstart.
Lite för mycket olja gör att:
1) oljeförbrukningen skenar eftersom oljeringarna får svårt att ta hand om all olja.
2) effekten sjunker dels a) eftersom vevpartiet måste vispa runt bland oljan/olje-luftblandningen. b) dels därför att ökad mängd olja i förbränningsutrymmena (via punkt 1 ovan) lättare ger spikningar, dessa minskar effekten samt skadar kolvar och lager.
3) Motorn skitar ner sig mer, främst genom vevhusventilationen. De flesta motorer har sluten vevhusvent men den gör ju att olja i vevhusvent hamnar i förbränningsutrymmena, se punkt 2b ovan. Öppen vevhusvent gör att puffran skitar ner sig utvändigt. Skiter på sig med andra ord!
Men de främsta effekterna av lite för mycket olja är punkt 1 och 3 ovan. Tror inte Yamaha avviker från alla andra motorer på den punkten.
Edit: Kan inte exakt säga hur mycket för mycket som är skadligt men uppskattar att 10-20 mm över max inte borde göra någon skada på någon motor. Men det är min uppskattning, skyll inte på mig!