Får inte på min nya ljuddämpare till min Bandit. Hjälp!

OooGeeDoo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Kawa ER6N ABS 07:a
Har precis fått hem min nya Leovince ljuddämpare till min Bandit 1200, årsmodell 2004.

Har plockat bort min originalljuddämpare nu men fattar inte hur jag ska få i hop min Leovince. Ser att min original är svetsad mellan rören. Måste man göra likadant med den nya Ljuddämparen? Ska lämna in hojen för en sån här liten sak?
Hur gjorde ni?

Snälla ge mig svar ikväll! Det ska ju bli så grymt väder nu framöver!

Jag har för mig det bara är en skyddshuv som sitter över högra delen skarven som är svetsad under sitter en vanlig slangklämma, titta från andra sidan hojen.

Last edited:
Det problemet har bara de nyare årsmodellerna av Bandit.
Jag har haft en 04a och jag satte på ett Viper slipon på den.
Men jag hade turen att få köpa ett beg mellanrör till en äldre Bandit av en känd Bandit expert här på forumet.

På en annan hoj som jag haft fick jag samma problem. då löste jag det genom att köpa en rörbit på Biltema. Biltema har en hel del avgasdelar till bil. Du hittar säkert något du kan använda.

Jag är nog pinsam eller bara otålig.
På bilden här ser jag att den sitter fast med den svarta klämmarn mellan rören... men då ska man alltså inte hålla på o svetsa fast rören med varandra?
Klämman räcker och sen bara skruva fast allt?

När jag försökte så fick jag nämligen inte den lilla svarta klämman att nå mellan rören men jag kanske vinklade fel?

Bifogat

• suzuki_bandit1200-1200s_6353.jpg
    suzuki_bandit1200-1200s_6353.jpg
    29.7 KB · Visningar: 87
Last edited:
Har du fått till rätt årsmodell?

Jag har en -04 och har ett Leo Vince system.
Det bestod av dämpare, mellanrör och lite monteringsdetaljer.
Har du inte fått något mellanrör?

Last edited:
Det svarta ovala röret på bilden är väl ljuddämparn och det andra krokiga är mellanröret? Har jag fattat rätt då? För då har jag fått allt.

Det svarta ovala röret på bilden är väl ljuddämparn och det andra krokiga är mellanröret? Har jag fattat rätt då? För då har jag fått allt.

Det stämmer.

Fjädern skall räcka.
Har du trätt på dämparen ordentligt på röret?
Till min dämpare medföljde det ett lite verktyg för att montera fjädern.

Menar du den där skumma lilla ståltriangeln som liknar en minigalge?
Och sen undrar jag vad det är för mening att trä på den där klämmarn som sitter mitt på ljuddämparn. Är det bara för att det ska se snyggt ut?

Nu ställer jag grymt dumma frågor kanske men vet man inte så vet man inte.

Last edited:
Och sen undrar jag vad det är för mening att trä på den där klämmarn som sitter mitt på ljuddämparn. Är det bara för att det ska se snyggt ut.

Japp det är "galgen".

Klamman sitter ju i sin tur fast i passagerarfotpinnen precis som orginaldämparen. Det är den som bär upp hela rasket.

Ja just ja så klart!!!
Nu ska jag in i garaget och ge det en ny chans... hoppas du är kvar ett tag för du verkar kunna det här... tack så länge.

Och sen undrar jag vad det är för mening att trä på den där klämmarn som sitter mitt på ljuddämparn. Är det bara för att det ska se snyggt ut.

Den lilla "stålgalgen" används till att montera fjädrarna. Sätt fast ena änden av fjädern där den ska sitta (ljuddämparen, mellanröret, eller främre röret) och sätt andra änden på kroken på stålgalgen. Använd sedan galgens handtag till att stäcka ut fjädern så att den når till andra fästet. Sen gäller det bara att låta fjädern glida över till fästet du vill fästa den i.

Tänk på att ljuddämparen ska träs över mellanröret. Det kan krävas att du vinklar ut "flikarna" på dämparen lite så att det glider på lättare.

Klämman som sitter mitt på ljuddämparen brukar monteras i bakre fotpinnen alternativt annan lämplig punkt på bakramen.

Fick du inte med några instruktioner till ljuddämparen?

Förlåt om jag bryter tråden men påtal om leo vince, är det nån som vet var man kan köpa klistermärket som skall sitta på dämparen. Fick inget med och återförsäljaren av röret kunde inte greja nått. ontopic grattis till ett riktigt fint Rör! :tummenupp

Ooo jag är galet glad nu. Jag fick på fjädern och ljuddämparn och mellanröret sitter nu ihop.. nu ska jag bara skruva på klämmarn på ljuddämparn... sketans att man inte hittar insexnyckeln... efter det är det bara till att skruva hela röret på cykeln... oo vad glad man är nu... snart klar... hoppas ljudet är gött. Vågar man starta den i kväll tro :P

OK nu svettas jag.
Nere vid slutet av mellanröret när man ska sätta ihop rubbet med resten av hojen. Finns det inget annat sätt än att trycka in röret? Det är ju asjobbigt.

Det var en sak att dra ut den gamla ljuddämparn. Då kunde man dra och vicka lite tills röret lossnade. Men att sätta på det nya med samma princip var inte alls lika lätt. Hur ska jag göra? Jag vill gärna bli klar ikväll.

Japp det är "galgen".

Klamman sitter ju i sin tur fast i passagerarfotpinnen precis som orginaldämparen. Det är den som bär upp hela rasket.

Hur får jag på paketet på hojen nu då utan att behöva trycka in röret?
Hur gjorde du?

Last edited:
Har du följt Lugn's tips lite längre upp? Vinklat ut flikarna?
Jag har själv inte satt på mitt så du får förlita dig på de andras råd.

Olja, smörjfett, snus och/eller svett är nog vad som gäller. Sitter det en packning i rörskarven, så kolla att du inte trycker sönder den (brukar vara rätt tjock, så sätter man rörkanten mitt på packningen någonstans runt diametern kan den börja "klyva" sig, och då kan Du trycka hojen genom garageväggen utan att få till det). Har packningen redan ojämna kanter (fransig) kan Du prova "fila" till den.

Kan Du inte "jucka på" mellanröret innan Du hänger upp den på fästet?

Jag klarade det! Nu har jag juckat röret riktigt ordentligt! Jag provstartade hojen 23:45 lite snabbt.. måste ju efter allt detta slit med att få på röret!

Jag inbillar mig att ljudet är kanon =) men vi får se imorgon då det blir åka!
Först som vanligt, sedan har jag för mig att man kan ta ut pluggen i ljuddämparn också. Det ska bli spännande att testa utan den också.

Nu ser man fram emot imorrn =)
Jag återkommer med glädjerecension.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back