Får inte på min nya ljuddämpare till min Bandit. Hjälp!

Jag ska åka en rutt med pluggen i först... sen kommer jag säkert ha problem med att få ut pluggen och då behöver jag er igen.

Jag måste säga tack till er för att ni hjälpte mig när jag hade kört fast med ihopsättning. Ni gav mig uppmuntran att försöka igen. Tänk att man fick användning av forumet och er ändå =)

Längtar till efter 17:00 idag :P

Nu har jag varit ute och kört och kan konstatera att jag vill ta UR pluggen.
Visst, det var en trevlig upplevelse med lite dovare muller. Lite mer putter och brummande men ingen enorm skillnad. Det mer känsla i magen men inte så att det var värt att byta så att säga.

Så nu vill jag ta ur pluggen men jag vet faktiskt inte hur jag ska göra.
Det är ju ingen skruv som sitter där idag utan det är något som liknar en skruv fast ingen hatt på den så att man kan använda en skruvmejsel? Eller?

Hur gör jag? Hoppas på lika bra hjälp som jag fick igår kväll som gjorde så att jag kunde byta systemet!

Nu har jag varit ute och kört och kan konstatera att jag vill ta UR pluggen.
Visst, det var en trevlig upplevelse med lite dovare muller. Lite mer putter och brummande men ingen enorm skillnad. Det mer känsla i magen men inte så att det var värt att byta så att säga.

Så nu vill jag ta ur pluggen men jag vet faktiskt inte hur jag ska göra.
Det är ju ingen skruv som sitter där idag utan det är något som liknar en skruv fast ingen hatt på den så att man kan använda en skruvmejsel? Eller?

Hur gör jag? Hoppas på lika bra hjälp som jag fick igår kväll som gjorde så att jag kunde byta systemet!

pop-nit kanske? ta en bild så vi kan se.

Jobbigt.. jag har tagit bilder men kan inte föra över dem till datorn.
Håller på o trixar med det nu

Bifogat

• Skruv.JPG
    Skruv.JPG
    40.2 KB · Visningar: 62
  • Skruv3.JPG
    Skruv3.JPG
    25.5 KB · Visningar: 49
  • Skruv2.JPG
    Skruv2.JPG
    41.4 KB · Visningar: 67
Last edited:
Det är en vanlig skruv, men av olika skäl (Eu-godkännande?) gjord så att den bara går att dra åt och inte lossa med en skruvmejsel. Ta en poligrip och skruva ur den med och släng den sedan. Köp en vanlig rostfri skruv om du vill sätta tillbaka insatsen.

Vad fan är det där? Har för mig det var en insexskruv på min men jag minns faktiskt inte. Var köpte du det? Kan du inte vrida med en tång eller sitter den hårt?

Edit: Ovanstånde talare hann först. Väck med skiten nu!

Jag köpte ljuddämparn via Tyskland. Från Leovince hemsida. Som du gav mig tror jag.

Ska testa.. hoppas jag har verktygen i närheten bara.
tar gärna emot fler råd så länge

Funkar inte med polygrip. Det är för krångligt. Och ja. Det var en skruv som man inte kan lossa utan bara spänna åt.. men hur ta bort skiten?
Retligt ju!!!
-------------------------------
Det funkar inte! Jag kan inte ta bort skruven med polygrip utan att sabba ljuddämparen. Det måste finnas något verktyg som kan lossa på denna bakåtvända skruv. Det följde ju tillochmed med skruvar att sätta in i ljuddämparen efter att man har tagit ut dämparn inne i ljuddämparen, så tanken är ju att man ska kunna ta bort den så varför krånglare dem så här!

Någon hjälp mig.

Last edited:
Skruvarna kallas för "envägsskruv" och skruv med samma typ av skalle används bla. av låssmeder när dom inte vill att "klåfingriga" ska komma åt att lossa på täckbrickor osv. som sitter runt låsdetaljer i t.ex. dörrar.. Testa som sagt i första hand med en tång, alt 2 är att gå till en seriös låssmed och be att få låna deras specialverktyg för att dra ut dessa typer av skruv, alt 3 är nog att slipa in ett spår i den med vinkelslip och ta den med mejsel, alt 4 kan vara att köra med sk. "grispittar" aka skruvurdragare, finns på biltema el. liknande.. Sista chansen lär vara att borra bort den totalt, men kan vara svårt att borra rakt i skruven :gnissla :huvet

Lycka till

Robban

Jag köpte mitt hos min handlare i samband med service så jag såg aldrig denna fantastiska envägsskruv. Klart att du ska ta bort den. Jag kommer enbart att sätta in den för besiktningen. Låter alldeles lagom utan.

Visst brölar det gott när du drar på men det är ganska beskedligt när du ska puttra iväg från och till hemmet på minimalt varvtal. Inget dramatiskt med det direkt.

Och när du väl får UT det är det ju pisslätt att sätta in det igen med en vanlig skruv i stället.

Nu är ditt uppdrag bara att få ut den där idiotiska grejen.
Funkar verkligen inte Polygrip + Ultravåld?
Du har inget fullutrustat garage va? :gnissla Men du kanske har en bågfil?
Såga ett litet spår som sagt ovan?
Du får väl åka till någon som har lämpliga verktyg annars.

Last edited:
men för helvet, såga ett spår i skruven å dra ur med vanlig plattmejsel

Wohoo.. Ditt svar fick mig att bli förbannad och gå till garaget en sista gång och ta en bågfil och sågade spiken och jag fick ut skruven med vanlig mejsel efter att ha sågat ett jack i den!!

Hur gör jag nu? Goth kanske vet?
Är det bara att dra ut röret eller hur gör jag? Jag vill inte sabba nåt nu när jag är så nära :yoparty

Wohoo.. Ditt svar fick mig att bli förbannad och gå till garaget en sista gång och ta en bågfil och sågade spiken och jag fick ut skruven med vanlig mejsel efter att ha sågat ett jack i den!!

Hur gör jag nu? Goth kanske vet?
Är det bara att dra ut röret eller hur gör jag? Jag vill inte sabba nåt nu när jag är så nära :yoparty

Glad å kunna hjälpa till:) . Ang hur du får ur insatsen ta en typ näbbtång å mickla lite den bör vara lös nu

Jag har inte avlägsnat min själv och jag är verkligen ingen mekarexpert heller.

Men jag VET att det endast är den skruven så nu får du bara ta i och dra och jucka lite!

Edit: What he said above...

Jag har klarat det!!! Jag provstartade i garaget trots att jag inte borde :tungan
Det verkar lovande!

Här har ni lite bilder på framgången också! Det var till att jucka i slutet :tuttar

Imorgon blir det en sista recension på hur det låter UTAN pluggen i röret!
Det ska bli spännande.

Bifogat

• Klar1.JPG
    Klar1.JPG
    130.4 KB · Visningar: 71
  • Klar2.JPG
    Klar2.JPG
    103.2 KB · Visningar: 65
  • Klar3.JPG
    Klar3.JPG
    132.4 KB · Visningar: 66
hähä, snart gör du ventiljustering själv också :D Gött jobbat nu tar du å firar med en rejäl brassning imorn:tummenupp

Det problemet har bara de nyare årsmodellerna av Bandit.
Jag har haft en 04a och jag satte på ett Viper slipon på den.
Men jag hade turen att få köpa ett beg mellanrör till en äldre Bandit av en känd Bandit expert här på forumet.

På en annan hoj som jag haft fick jag samma problem. då löste jag det genom att köpa en rörbit på Biltema. Biltema har en hel del avgasdelar till bil. Du hittar säkert något du kan använda.

Ja mellanröret är problemet...var du nöjd me din Viper?
Jag har ett Viper slipon på min Bandit..och det är ok..men inte riktigt bra...

Nu har jag varit ute o kört några timmar.
Jag har lyckats spränga 200Km/h gränsen för övrigt =)
Kändes som om jag skulle blåsa av cykeln om jag inte lutade mig fram över tanken som jag gjorde. Fattar inte hur man kan vara över 300km/h. Måste vara en galen känsla.

I alla fall. Ljudämparn UTAN pluggen var det jag skulle berätta om!
Jag kan ju säga att jag ALDRIG går tillbaka till originalljuddämparn. Då visste man ju knappt om motorn var på vid rödljusen. Nu känns det som man åker hoj på riktigt. Och på något konstigt vänster så kör man bättre nu också för att det låter ordentligt.
Jag vill inte påstå att det låter för mkt som jag trodde att det skulle göra först. Det låter som en hoj SKA låta tycker jag. Inget extremt men ändå tillräckligt för att få hojälskare att le när man dra på och andra människor som inte är lyckliga i livet att hytta med nävarna. Jag ångrar INTE att jag bytte ljuddämpare. Kan rekommendera alla att göra likadant.

Tack så otroligt mycket för all hjälp ni gav mig. Jag kan säga att det hade inte gått utan er. :bow

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back