Fånig fråga angående bromsvätskebehållaren som sitter på styret

Silverkulan

Medlem
Gick med
14 Aug 2012
Hoj
2007, Triumph Speedtriple
Hej!

Jag har en fråga som känns lite genant att fråga men jag frågar hellre en gång för mycket än att få en tråkig överraskning :P

Jag ska lacka locket till bromsvätskebehållaren som sitter på styret. Det är en eftermarknadshistoria tror jag för det är inte en plastbehållare utan i metall med ett rosa/rött aluminium(gissar) lock på. Jag vill måla det svart och för att göra det enkelt måste jag ta bort locket.

Locket sitter med två skruvar men frågan jag undrar över är hur det ser ut under locket?
Skvalpar bromsvätskan omkring fritt där och riskerar att skvalpas ut om hojen står lutad på stödet eller dylikt? Kan jag ta bort locket för att måla det och sedan sätta tillbaka det utan att jag måste lufta bromsar och fylla på ny bromsvätska?

mvh// Jocke

Ja, du kan ta bort locket utan att behöva lufta eller fylla på bromsvätska. Normalt sett sitter det en gummibälg under locket, och under den bromsvätskan. Lämpligen låter du den sitta kvar i behållaren så är det "tätt", åtminstone så att det inte skvimpar omkring eller ramlar ner grejer i behållaren.

Och saknas det gummibälg så funkar det om du håller hojen upprätt, står den på sidostödet finns det risk att det rinner ut lite om det är mkt vätska i.

Köp ett nytt lock i rätt färg istället, det finns mängder på ebay olika färger. Lackar du om locket så kommer färgen lossna efter ett tag och det blir väldigt fult.

Låt det inte stå helt öppet en längre tid bara. Bromsvätska suger som bekant åt sig vatten ur luften och vatten är obra för bromssystemet.

Jag skulle oavsett gummibälg trä en påse över behållaren och knyta åt med gummiband eller liknande.

de locken är ju oftast anodiserade och inte lackade,
men med lite ordentligt grundarbete och 2k-lack så ska det nog sitta ordentligt. Bromsvätska är dock inte snäll mot någon färg alls.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph