Fågelmatartråden

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fina bilder...
I vinter har vi haft en grupp Steglister på 8 stycken samtidigt...
Även ett par Stjärtmesar för första gången på vintern.. Annars kommer dom i stora flockar på 50 tal på sensommaren, fast då är de inte till fågelbordet..
Stjärtmes är en personlig favorit som tyvärr inte gästat oss på flera år. 😟
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vi har haft en fasantupp här hela vintern. Idag var första gången han kom i sällskap med en höna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vet någon vad detta är för svarthuvad, rostbröstad, vitnäbbad fågel?
Lite vitt på sidan av vingen som jag inte fick bild på.
1000004059.jpg
1000004053.jpg
Edit: Bergfinkhane.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur många kilo frö går det åt per dag när har så mycket fåglar?

När man ser era bilder förstår man att det är viktigt att inte sluta mata förtidigt på våren. Tror det är ett vanligt fel många gör
Det går ca 2l (använder en tom pet-flaska för att fylla på) skalade frön om dagen nu när siskorna är så många.
Annars går det ca 4l i veckan(!).

Ja, absolut.
Nu var det minusgrader här i morse så det finns inte mycket mat för småfåglar att hitta ännu.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har äntligen fått tillbaka mängder med fåglar vid vår fågelmatare, mängder med grönsiskor tex. Men ibland hittar vi döda såna, men vi har inte förstått varför. Men, precis nu, så small det till i fönstret bredvid mig. Det var en kråka som fångade en grönsiska, dunsade ner på marken, tog ett nytt tag över kroppen på den och flög iväg.

This means war! :mad:
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Har ni någon bekämpning av kråkor/skator hos er? Kanske frågat redan (i annan tråd?), men vi har ohemult mycket skator i vårat kvarter. Lutar åt bekämpning med luft..... :machinegu
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Har ni någon bekämpning av kråkor/skator hos er? Kanske frågat redan (i annan tråd?), men vi har ohemult mycket skator i vårat kvarter. Lutar åt bekämpning med luft..... :machinegu
Det funkar, men skator är j-kligt smarta, en eller två räcker för att resten av skocken ska lyfta om de ser dig. Rigga en skjutplats innanför ett öppet fönster, häng upp gardiner/lakan så att bara pipa o sikte syns utifrån så kan du plocka lite fler. Du behöver ett hyfsat bra gevär
Olaga jakt dock så det är ganska dyrt att bli påkommen - med trimmat luftgevär blir det olaga vapeninnehav dessutom så jag avråder från det om det finns grannar i närområdet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi har äntligen fått tillbaka mängder med fåglar vid vår fågelmatare, mängder med grönsiskor tex. Men ibland hittar vi döda såna, men vi har inte förstått varför. Men, precis nu, så small det till i fönstret bredvid mig. Det var en kråka som fångade en grönsiska, dunsade ner på marken, tog ett nytt tag över kroppen på den och flög iväg.

This means war! :mad:
Jag brukar skjuta med ett luftgevär, inga kulor bara luft, mot kråkor och skator.
Brukar räcka med ett par tre ggr så håller dom sig borta sen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har ni någon bekämpning av kråkor/skator hos er? Kanske frågat redan (i annan tråd?), men vi har ohemult mycket skator i vårat kvarter. Lutar åt bekämpning med luft..... :machinegu

Jag tror en fälla är det enklaste.

Skjuta skator och kråkor är en en utmaning som kräver lite tålamod, Surtees beskrev det ganska bra men jag kan väl tillägga att åtel underlättar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Här sitter skator, kråkor och duvor tillsammans med småfåglar och fasaner.
Däremot såg jag grannens katt försöka fånga en flugsnappare som levererade mat till en av holkarna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här sitter skator, kråkor och duvor tillsammans med småfåglar och fasaner.
Däremot såg jag grannens katt försöka fånga en flugsnappare som levererade mat till en av holkarna.

Jag bor granne med skogen och pga myggen så är just flugsnappare och svalor är vad jag helst vill ha runt mig inte skator eller andra som tar deras ungar.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top