Fågelmatartråden

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Vi har också fasaner i trädgården, men de brukar inte klättra i matarna. Däremot låter de när de blir skrämda och hunden hatar det ljudet. Det och ljudet av en "skällande" räv får hunden att hoppa och skälla som om hon är galen.
Båda används i alla brittiska TV-serier för att visa att de är utomhus.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förr hade vi massor med fåglar här, 3 fågelmatare kunde bli tömda på en dag. Nu räcker en fågelmatare hela vintern, och vi ser någon enstaka talgoxe ibland. Orsak? Att en familj flyttade och lämnade kvar sin katt ute, och en annan skaffade utekatt. Sen dess har fågelbeståndet kraftigt krympt :huvet Att vi dessutom har fått framförallt den nya utekatten som husdjur uppskattas inte direkt heller. Utekatt på bondgård där den kan hålla efter möss i laggårn, japp, men kanske inte i ett villakvarter. Jag pratade lite löst med grannen, och sa att vi funderade på att skaffa utehund, men han såg inga problem med det heller :huvet
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
IMG_6886.jpegVar förbi Granngården på förmiddagen och har nu fyllt på ett rör med bollar och en matare med frön.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Gjorde misstaget att köpa jordnötter och solrosfrön på Gekås i Ullared. Solrosfrön åts det lite av, jordnötterna inte alls. Nu har jag slängt skiten och återgått till Biltema, och fåglarna kom tillbaka direkt.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förr hade vi massor med fåglar här, 3 fågelmatare kunde bli tömda på en dag. Nu räcker en fågelmatare hela vintern, och vi ser någon enstaka talgoxe ibland. Orsak? Att en familj flyttade och lämnade kvar sin katt ute, och en annan skaffade utekatt. Sen dess har fågelbeståndet kraftigt krympt :huvet Att vi dessutom har fått framförallt den nya utekatten som husdjur uppskattas inte direkt heller. Utekatt på bondgård där den kan hålla efter möss i laggårn, japp, men kanske inte i ett villakvarter. Jag pratade lite löst med grannen, och sa att vi funderade på att skaffa utehund, men han såg inga problem med det heller :huvet
Att flytta och inte ta med katten. :mad:
Det ska förhoppningsvis minska nu när alla katter ska märkas och registreras.

Ett halsband med bjällra gör det lite svårare att jaga. Ingen större kostnad och grannen har nog inget emot att få ett halsband. Den hemlöse katten kan ett katthem ta hand om. https://www.sodertaljekatthem.se/

Men det måste inte bara vara katterna, du kan ha grannar som serverar bättre mat!
Står fågelmatarna dåligt till för fåglarna så väljer de säkrare matställen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Efter massor av år med katter i hemmet å även senare år även med fågelbord... Att katter skulle ta fåglar vi fågelbordet är inte så troligt om fågelbordet är bra plaserat. Fågelbordet ska vara plaserat högt å även skyddade buskar nära mot rovfåglar.. Vi har besök troligen varje dag av sparvhök..
Våran katt är inte så intresserad av fåglarna för hon får inte tag i dom.. Mer intresserad av sorkarna som äter av de som fåglarna sprätt på marken... De finns inga gömställen för katten att lurpassa på fåglarna, annat me att bevaka sorkhålen istället. .

Att ha halsband på katten me pingla hjälper inte fåglarna.. En katt jagar genom att ligga å lura på sitt villebråd tills de kommer så pass nära att de är ett språng ifrån... Då är det för sent ändå..

Att de minskar med fåglar vid fågelbordet har mer att göra på kvaliteten på maten.. Märkt att från vissa märken av maten ratas av fåglarna..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Våra katter plockar nån enstaka fågel, men det hindrar inte de övriga att komma hit. Jag blev förstås förvånad när jag insåg att en av dem släpat in en björktrast genom kattluckan och ställt ifrån sig i vardagsrummet. Jag blev ännu mer överraskad när fågeln flög iväg till köket.

Det har gått åt några kycklingar till små rovfåglar tidigare och de vilda fåglarna försvinner när de hör ormvråkarna som cirklar runt här.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Efter massor av år med katter i hemmet å även senare år även med fågelbord... Att katter skulle ta fåglar vi fågelbordet är inte så troligt om fågelbordet är bra plaserat. Fågelbordet ska vara plaserat högt å även skyddade buskar nära mot rovfåglar.. Vi har besök troligen varje dag av sparvhök..
Våran katt är inte så intresserad av fåglarna för hon får inte tag i dom.. Mer intresserad av sorkarna som äter av de som fåglarna sprätt på marken... De finns inga gömställen för katten att lurpassa på fåglarna, annat me att bevaka sorkhålen istället. .

Att ha halsband på katten me pingla hjälper inte fåglarna.. En katt jagar genom att ligga å lura på sitt villebråd tills de kommer så pass nära att de är ett språng ifrån... Då är det för sent ändå..

Att de minskar med fåglar vid fågelbordet har mer att göra på kvaliteten på maten.. Märkt att från vissa märken av maten ratas av fåglarna..
Jag har haft blandade sorter talgbollar och ser att vissa ratas när andra finns.
De dyraste från ÖoB verkar mest populära just nu.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Ni behöver inte mata fåglar. Det är vilda djur, dom klarar sig själva. Dom har varit här längre än oss.

Eller är ni jägare?
Det är inte riktigt samma förhållanden för fåglar idag som för 50 år sen och jag gillar att ha dem här.
Jag behöver inte mata rådjur heller, men bränner några tusenlappar på viltfoder varje år.

Jag är dessutom barnsligt förtjust i att ha rävungar som brottas på gräsmattan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är inte riktigt samma förhållanden för fåglar idag som för 50 år sen
Bekräftas - samma förhållande överallt:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Då och då får jag arga kommentarer om att jag matar rävar och att man passiviserar vilda djur. Ett av gryten de använder är beläget ungefär 10 meter från min altan och ett par meter längre från min hönsgård. Jag föredrar att ha katter och höns i livet och den räv som vi fick avlivad för knappt ett år sen var "ovanligt gammal" enligt SVA och hade nog dött långt innan utan mat från oss.
Det vi matar dem med är korv, blodpudding och nynackade tuppar. De får också nån bit bröd om inte rådjuren snor dem först.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top