Få väck elpatron för gammal oljepanna

Förstår inte varför inte elpatronen kan kastas bland metallen

Jo visst, bara leta upp dom gamla kvittona och stjälpa av den hos rörisen som sålde den för 35år sedan.

Eller vem som numera bor i hans hus.

Pannan är 39 år gammal så frågan är om gubben fortfarande lever, och det är jag som bor i hans gamla hus, han som byggde skiten och först bodde här var faktiskt VVSare och är säkert den som satt in pannan (ev är patronerna isatta i efterhand), Men den är tillverkade av CTC, är väl bara att lasta av den i receptionen på huvudkontoret och be receptionisten att den hamnar på rätt plats... :banana

Nä, återvinningsstationen är bara nån kilometer bort, antingen pregar jag in den i bilen (har tyvärr inte krok till släpkärra) eller så kör jag den på en magasinkärra eller nått.

om jag kommer på hur fan jag får upp skiten ur källaren. Vinsch, trappklättrare eller dynamit, på något sätt borde det gå... :brinnerup

Ett par plankor i trappen å slit upp klumpen :tummenupp... Sen kör du ut den på vischan, laddar eldstaden me ANNM, tändhatt, film vill vi ha oxå :yoparty

Update: Köpte Julas fetaste rörtång och fick efter lite bråkande ut den ena patronen, och ja den var normalt högergängad . Den andra patronen sitter lite hårdare och lite sämre till men ska nog gå att få ut. Tror inte den satt med lin utan något vitt plastaktigt jox som satt över gängorna.

Angående att få upp eländet berättade pappa att han gett sig på något liknande genom att lägga brädor under, lyfta i ena änden, lägga en planka osv. Bygga sig upp hela vägen. Får nog se till så skiten inte rasar bara :o.

Angående att få upp eländet berättade pappa att han gett sig på något liknande genom att lägga brädor under, lyfta i ena änden, lägga en planka osv. Bygga sig upp hela vägen. Får nog se till så skiten inte rasar bara :o.

Kanske fungerar som en alternativlösning, vet inte riktigt var jag ska fästa winchen annars. Är van vid farsan som höll på och flyttade båtar med stockar och stubbar, lyfte nån centimeter åt gången tills båteländet stod på rätt ställe. Först på gamla dar som han förföll och köpte en trailer istället...

Rasa, äh, vad för skada skulle 350 kg gjutgärn kunna göra? :brinnerup

Till och med trodde du var smartare än så Guw
Trodde iallafall att du skulle känna till att metall slängen man inte utan det säljer man.

Och till Pjohan jag tror inte du behöver bry dig om den elpatronen eftersom det inte finns någon "el i den"
Men som sagt släng den inte på återvinningen kör den till tex metallteknik eller liknande företag så får du nån krona för det istället

Så länge återvinningsstationerna beter sig som några jävla primadonnor så kan man gott slänga sin skit i skogen.

Vi betalar för återvinningsstationerna med skattsedeln, men dom vill helst inte störas av att det kommer in arbete...

Det är deras jobb att dela elpatronerna från pannan och sälja det som går att säljas, men nejdå, dom "vägrar" att ta emot saker om man inte gör jobbet åt dom.

Jag undrar vad dom har för rättigheter att vägra ta emot saker som folk forslar dit.

Förut hade vi soptippar, dit vi körde och slängde vår skit, dom tog emot allt, dom som jobbade där tog reda på koppar och annan metall och sålde det, brännbart la dom i en grop och eldade, resten schaktade dom över med ett lager jord så det multnade ner.

Till och med trodde du var smartare än så Guw
Trodde iallafall att du skulle känna till att metall slängen man inte utan det säljer man.

Och till Pjohan jag tror inte du behöver bry dig om den elpatronen eftersom det inte finns någon "el i den"
Men som sagt släng den inte på återvinningen kör den till tex metallteknik eller liknande företag så får du nån krona för det istället

Fast kilopriset på gjutjärn är nog inte så högt att det motiverar att åka flera mil extra med skrotet.

Om nu skrotvärdet hade varit så högt hade dom nog tagit emot pannjäveln på återvinningen och styckat ut elpatronerna själva, du vet, ÅTERVINNS...

Man kanske skulle döpa om ÅTERVINNINGSCENTRALERNA till något annat om dom inte vill syssla med ÅTERVINNING
Kanske "Här får du göra allt återvinningsjobbet själv men vi tar pengarna för skrotet-centralen".

Fast kilopriset på gjutjärn är nog inte så högt att det motiverar att åka flera mil extra med skrotet.

Om nu skrotvärdet hade varit så högt hade dom nog tagit emot pannjäveln på återvinningen och styckat ut elpatronerna själva, du vet, ÅTERVINNS...

Man kanske skulle döpa om ÅTERVINNINGSCENTRALERNA till något annat om dom inte vill syssla med ÅTERVINNING
Kanske "Här får du göra allt återvinningsjobbet själv men vi tar pengarna för skrotet-centralen".

På återvinningsstationen jobbar kommunalarbetare....
Osorterad metall brukar man få ca 1kr/kg för.

Det borde väll kunna lösas med ett galler så att bara ligger kvar uppepå medans metalskrotet rinner undan? Eller man har ingen seperation av resterna?

Det borde väll kunna lösas med ett galler så att bara ligger kvar uppepå medans metalskrotet rinner undan? Eller man har ingen seperation av resterna?

Det är ju lite keramik och isolering i botten på pannan med, så visst sker där separation både i fragmenteringen och smältan.

Man kanske borde tipsa återvinningen att dom borde be folk kapa ur botten av pannan med.

För övrigt tror jag inte ens ts har skalat av det yttre lagret innan den lämnas, det gör ingen annan iaf. och därimellan ligger en till skiva ull.

Enligt farsan som jobbat med oljepannor , värmepumpar och övrig vvs så funkar det bäst med stor rörtång.

Enligt farsan som jobbat med oljepannor , värmepumpar och övrig vvs så funkar det bäst med stor rörtång.

Har du provat att borra?

Ni är inne på förra veckans problem. Patronerna är utplockade (och ja, jag fick använda fet rörtång).

Nu är problemet hur jag skjuter upp den i omloppsbana, alt får upp den genom trappan upp från källaren till garaget. Trappklättrare finnes förvisso men eländet väger som sagt 350 kg. Vinsch, hävstänger och/eller dynamit är arbertshypoteserna. :fyllisar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park