Få väck elpatron för gammal oljepanna

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Har sedan över ett år haft en frånluftsvärmepump men har inte riktigt kommit mig för att göra mig av med gamla pannan.

Återvinningsstationen är beredd att ta emot den om jag bara plockade bort isolering och elpatroner. Isoleringen var lätt att få väck, men hur tusan får man väck elpatronerna? Dom vekar sitta med någon åttakantig 74mm skruv som jag inte riktigt har tillräckligt stor rörtång för att nå, även om jag fick lite grepp fick jag utan att jag lyckades rubba den ett skit. Frågan är om det är så enkelt att den är gängad och det bara gäller att ha tillräckligt stor tång och bruka tillräckligt mycket våld, ev kombinerat med att värma upp den först, eller om den t.ex. egentligen ska bankats rakt ut (har förvisso försökt, men kanske inte använt tillräckligt med våld) eller brukar det krävas något annat hemligt trick? Går inte att se några gängor för skruvarna täcker delvis dom rör dom är monterade på (se bild). Eller måste jag fan såga sönder skiten för att bli av med den? :gnissla

patroner.jpg

Sen kommer nästa steg, få upp skiten ur källaren. Har förvisso en trappklättrande kärra som jag och svärfar använde för att få ner nya pumpen och ackumulatortank, men det lär väl vara värre att få upp något som väger ~350 kg i tömt tillstånd. Blir väll till att försöka wincha upp eländet.

Dom är gängade. STOR polygrip/rörtång + förlängare så är dom ute.

Släng skiten i skogen om inte återvinningen tar emot den som den är.

Släng skiten i skogen om inte återvinningen tar emot den som den är.

Ja släng den i skogen!
Gärna GuW's skog och har han ingen skog kan du ställa den på hans lägenhetsbalkong...
Släng för helvete inte i skogen. Ring Stena metall och fråga vad de ger för din panna. Metall är det pris på idag.

Ja släng den i skogen!
Gärna GuW's skog och har han ingen skog kan du ställa den på hans lägenhetsbalkong...
Släng för helvete inte i skogen. Ring Stena metall och fråga vad de ger för din panna. Metall är det pris på idag.

Så länge återvinningsstationerna beter sig som några jävla primadonnor så kan man gott slänga sin skit i skogen.

Vi betalar för återvinningsstationerna med skattsedeln, men dom vill helst inte störas av att det kommer in arbete...

Det är deras jobb att dela elpatronerna från pannan och sälja det som går att säljas, men nejdå, dom "vägrar" att ta emot saker om man inte gör jobbet åt dom.

Jag undrar vad dom har för rättigheter att vägra ta emot saker som folk forslar dit.

Förut hade vi soptippar, dit vi körde och slängde vår skit, dom tog emot allt, dom som jobbade där tog reda på koppar och annan metall och sålde det, brännbart la dom i en grop och eldade, resten schaktade dom över med ett lager jord så det multnade ner.

Last edited:
Ja men slänga det i andras marker är ok för att din återvinningsstation inte har rätt service?
Då är det ok att göra som man vill vid första motgång?
Macken tar för bra betalt för soppan och så länge de inte sänker priset kan vi då slanga ur din bil?
Lös problemet istället för att skapa nya.
Metall är det pris på nuförtiden så nog ska det gå att få oljepannan bortforslad utan att det kostar en spänn?

Problemet som ska lösas är att återvinningscentralerna inte skötrer sitt jobb.

Det är inte "vid första motgång" det är vid varje jävla besök där.

Självklart ska man kasta sin skit på kommunens mark, så får dom förutom arbetet med att ta bort elpatronerna ombesrja arbetet med att transportera skiten till återvinningscentralen också.

Man kan gärna lämmna ett brev om varför man har dumpat sin skit, påpeka att man redan har försökt lämmna den på återvinningen men inte blivit väl mottagen där.

Jag har försökt att lämmna min skit på återvinningen, men varje jävla gång kommer det någon felknullad jävel och påstår att man sorterat fel, kastar för stora bitar eller kommer dit för nära stängningsdags (en kvart innan).

Nu gör jag det enkelt för mig, vill dom inte ha skiten samlad på en plats kan dom åka och hämta små högar i skogen istället.

Jag brukar köra till återvinningen och säga att jag har sopor med mig. Då betala man ett par hundringar för att bara tippa skiten, sen kan dom själv sortera om dom orkar.

Har du ingen stor rörtång så skär loss stosen från pannan med vinkelslip, patron och allt.

Problemet som ska lösas är att återvinningscentralerna inte skötrer sitt jobb.

Det är inte "vid första motgång" det är vid varje jävla besök där.

Självklart ska man kasta sin skit på kommunens mark, så får dom förutom arbetet med att ta bort elpatronerna ombesrja arbetet med att transportera skiten till återvinningscentralen också.

Man kan gärna lämmna ett brev om varför man har dumpat sin skit, påpeka att man redan har försökt lämmna den på återvinningen men inte blivit väl mottagen där.

Jag har försökt att lämmna min skit på återvinningen, men varje jävla gång kommer det någon felknullad jävel och påstår att man sorterat fel, kastar för stora bitar eller kommer dit för nära stängningsdags (en kvart innan).

Nu gör jag det enkelt för mig, vill dom inte ha skiten samlad på en plats kan dom åka och hämta små högar i skogen istället.

Små högar utanför grindarna funkar alldeles utmärkt.

:rofl

Jorå så att.. så ere ju.

Du Blandar inte ihop äpplen och päron nu?

Jag vet inte var du lämnar ditt skit men det låter som en skrotfirma:va

Jag dumpar allt blandat och kräver givetvis att dom skall fixa att separera mitt skit för det batalar jag ju för via skatten.

Anarkistigubbisar på min ära..

Finns det inget som säger att man har rätt att lämna tillbaka prylar till leverantören eller nåt sånt?

Åk ner och ställ den på återvinningsstationen bara, blir du konfronterad så spelar du bara dum och säger att du tog bort elpatronen som satt i en liten eldosa på utsidan. Vad det där är för något har du ingen aning om.
Men antagligen så är det bara att ställa av den, och åker du dit på en lördag då det är en jävla massa gubbar där som ska slänga massa skit så har de ändå inte tid med dig.

Den sitter inte med lin?
Fiberpackning bara?!

Nästan alltid röris som satte dit dom efter behov på pannorna och han var noga med att det inte skulle läcka och använde lin.

Sitter satan tills näst sista gängvarvet.

Men visst, satt dom från fabrik KAN dom sitta med enbart fibertätningen, dock så är stosen rostanfrätt då och den sitter rätt jävligt då med.

Åk ner och ställ den på återvinningsstationen bara, blir du konfronterad så spelar du bara dum och säger att du tog bort elpatronen som satt i en liten eldosa på utsidan. Vad det där är för något har du ingen aning om.
Men antagligen så är det bara att ställa av den, och åker du dit på en lördag då det är en jävla massa gubbar där som ska slänga massa skit så har de ändå inte tid med dig.

Annars kan man ju förklara för apan att en elpatron inte innehåller elektronik.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park