Få ur främre hjulaxeln

Eclipse

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2012
Hoj
CBR900RR
Ska byta framdäck men hjulaxeln vill inte komma loss. Den är lite speciell då den är ihålig för att passa med kraschpuckar. Går att knacka ur den ca 5cm sen finns det inte mer att knacka på. Antar att jag behöver ett speciellt verktyg som ska in i hålet och sen knacka på verktyget. Någon som vet hur jag ska gå vidare? Har bilder på hur det ser ut om det är oklart hur det ser ut.

vrid och smörj massa, fick slita i en evighet för att få ur skiten på enduron i höstas.
smörj hjulaxlar och svingaxel minst en gång om året så slipper du problem:tummenupp

Antar att jag behöver ett speciellt verktyg som ska in i hålet och sen knacka på verktyget.
Gängad stång med några muttrar på. Några muttrar för att fördela kraften på flera gängor.

Men den allmänna idén här i tråden är ju att du vrider runt axeln och samtidigt drar.
Axeln borde ju kommit ut minst 5 cm på ena sidan. Så det finns nåt att dra och vrida i.
Körde själv vrida runt axeln och samtidigt dra när jag skulle byta däck på sukkan nyligen.
Både fram och bak.

Tack för råden om att vrida. Fick ta polygripen och ta i satan men visst gick det:banana

Om du använder depåstöd som lyfter under gaffelbenen så kan det vara så att du belastar benen olika. Lite ojämnt golv så får du olika tryck gaffelbenen och tvingar då axeln vilket gör att den kan kärva satan!!

Tänk på det nästa gång, jag har alltid tyckt att min gått trögt från och till, sen provade jag med ett stöd som lyfter i gaffelkronan och när gaffelbenen fick "hänga fritt" då gled den nästan ut av sig själv kändes det som!

När du monterar tillbaka den se till att du använder fett utan slipmedel annars kan det bli jobbigt :crash

Brukar finnas högtempererat friktionsfett på Biltema, mekonomen osv.

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...