Få upp hojen på centralstödet

Jag hade problem med att få in en timmermanspenna när jag var tonåring, övning ger färdighet!

Öva, öva och öva!!

Ljunghusen skrev:
2193882 Man ska inte dra i styret.. Du ska trycka stödet så hårt mot asfalten som möjligt, och lyfta hojen i bakkant - UPPÅT, inte bakåt
Håll vänsterhanden på styret bara för att hålla hojen rak
Har inte provat själv på länge, har inte c-stöd nu. Men är det inte lättare om man vrider styret mot sig, lyfter bak, trampar till. (?)

iceaway skrev:
2193754 Jag har lite problem med att få upp min . Jag är c:a 170cm lång och väger runt 65kg, så är väl rätt så liten och tanig. Kan någon förklara hur man ska göra?

Det är som kvinnor säger att storleken har ingen betydelse det är hur man använder den :3freak

dwestlund skrev:
2194147 Har inte provat själv på länge, har inte c-stöd nu. Men är det inte lättare om man vrider styret mot sig, lyfter bak, trampar till. (?)

Har provat båda och jag märker ingen direkt skillnad

Fist Woman skrev:
2194105 Jag hade problem med att få in en timmermanspenna när jag var tonåring, övning ger färdighet!

Öva, öva och öva!!

Nu är det knuten näve som gäller för att i överhuvud taget få kontakt med innerväggarna eller?

Halva tekniken är att flytta över en större del den egna kroppsvikten bakåt/över stödet.
Ta ner stödet så att det har båda klackarna i marken, en hand på styret och en hand håller i passagerarhandtaget. Sedan gungar man till genom att böja knäet som är på stödet en aning samtidigt som knycker till lite med höften bakåt.

9 gånger av 10 vill cykeln hoppa upp på centralstödet för mig med denna teknik.

på körskolan lyfte jag upp hojen och sparkade in c-stödet, läraren hade problem med att förklara varför mitt sätt var fel :rolleyes:

I kväll har jag fått upp den på stödet hela 2 ggr :banana och börjar inse att det gäller att våga... men det gör jag inte riktigt ännu så sambon får stå kvar på andra sidan ett tag till

Ingen kraft i styret utan stå med ett ben på centralstödets utstickande arm, håll ena handen på styret och den andra handtaget vid sadel (eller någon annan del om handtag saknas) Använd benstyrka till att dra, med rak arm i passagerarhandtag och pressa med ben/fot på centralstödets hävarm och hojen ställer sig enkelt på c-stödet.

Börja med att prova på slätt underlag för är det ojämnt så kan det krävas en hel del mer kraft för att få upp hojen på c-stödet för att inte tala om risken att den faller omkull...

Alltså jag har verkligen försökt nu men det går tamejfan inte, den bara står och guppar. Även om den guppar lite högre upp nu efter att ha läst tipsen här i tråden :)
Börjar bli riktigt desperat här, är det någon som känner sig sugen på att visa mig på riktigt hur det ska gå till? ;D

EDIT: Jag har förstått hur snuskigt det här kan låta, men försök tänka med hjärnan istället för snoppen för en gångs skull :tungan

Last edited:
Pebl skrev:
2193850 som flera redan sagt är det bakramen som skall lyftas.
-Jag brukar hålla med vänster hand i styret, trycka ner centralstödet mot marken, ta tag i bakramen nånstans framför passagerarfotpinnen med höger hand och lyfta samtidigt som jag trampar neråt på centralstödet. Handen på styret känns säkrast så inte moppen välter.
När jag körde VFR tillämpade jag den tekniken :tummenupp

Nåt som verkligen är läskigt är när man för första gången ska ställa upp sin dyrgrip-utan-centralstöd på ett depåstöd...

Måste vara en del teknik som sagt... Jag fick lära mig på körskolan...

Precis som ni andra säger, sätt ner centralstödet i backen lite lätt och känn att båda fötterna på det står stadigt på asfalten. Ta tag med höger hand i bakramen så att du kan lyfta hojen rakt uppåt. Trampa till lite mer på centralstödet och lyft lätt uppåt.

Jag är 1,80 och väger runt 75 kg, jag tar inte i ett dugg, men min Suzuki Bandit på dryga 200 kilo hoppar glatt upp på centralstödet utan minsta problem. :tummenupp

Ställ dig på pinnen på centralstödet och håll balansen med vänster hand på styret. Där står både du och hojen stadigt.

Sedan tar du tag med höger hand på passagerarfotpinnen eller bakramen. En del hojar har ett dolt handtag på bakramen på vänster sida just för detta. Lyft rakt uppåt.

Genast hoppar den upp på stödet.

Är det nåt inlägg som INTE sagt "stå på stödet och lyft i bakramen". Det är rätt fantastiskt hur många som måste repetera ett svar som redan getts. :D

Men nu ska jag berätta hur man gör. Man ställer sig på stödet, sedan lyfter man hojen i bakramen eller i det eventuella handtag som kan tänkas sitta där. ;)

Det är som sagt 100% teknik, alla över 30 kg kan få upp en hoj på centralstödet utan att anstränga sig om man gör rätt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti