Få tag på vapendelar?

Trango_B skrev:
Det är ju viktigast. Själv har jag varit aktiv skytt i 20 år.
Och jag är född 79 :)

Hela familjen har varit aktiva skyttar, pappa slutade som 5:a i sm i korthåll -95 tror jag. Duktig var man iallafall, och är väl fortfarande.

Killing power

Chris Ash skrev:
Dessutom är anslagsenergi ett väldigt dåligt sätt att mäta "killing power" på.

5.56x45 NATO har tex bara halva anslagsenergin jämfört med 7.62x51 NATO. Men likväl penetrerar den kevlarhjälmar på längre avstånd.

Killing power i den meningen att ha ihjäl folk kan man helt räkna bort, då det är betydligt effektivare att belasta en motståndares logistik med en massa sårade. När det gäller stopping power för fordon och dylikt, så finns det ju som bekant "andere metoden".
/T

Trango_B skrev:
Men en kula och en jaktpil dödar på lite olika vis. En jaktpil har stora skärande blad och orsakar en stor sårkanal och massor av sönderskurna blodkärl med blodtrycksfall och syrebrist dom följd = död.

En kula förstör vävnaden genom en mindre sårkanal men samtidigt ger det en slags tryckvåd som förstör omgivande vävnad. Effektiviteten beror på var kulan träffar samt lite andra variabler. Tex ger en snabb lätt kula som 5.56 en liten sårkanal men stora tryckvågsskador. En tyngre, långsam kula ger större sårkanal men mindre tryckvågsskador. Även utgångshålen skijler markant.
Lätt snabb kula = stort utgångshål och tvärtom.
En annan viktig grej är hur mkt energi kulan avger till kroppen under sin väg genom vävnaden. En tung, långsam kula avger inte lika mkt energi utan fortsätter i ungefär samma takt efter den penetrerat klart genom. En lätt snabb kula kan tom stanna i kroppen och har då avgett hela sin anslagsenergi till vävnaden. Det är jävligt mkt effektivare än bara ett hål genom kroppen.
Ett hål på rätt ställe är ingen större fara jämfört med en lätt kula som avger hela sin energi i samma vävnad. Då kommer man dö av chockverkan även om inte själva skadan är så hemskt allvarlig.

Jag hört på flera ställen att nervchock och teorierna om hydrostatisk chockverkan bara är myter. Om man tänker på mängden energi som avges så är man benägen att tro på det. Tex en 5.56x45 NATO endast ligger på 1750 Joule, det verkar enbart ge försumbar verkan jämfört med penetrationen och kulans uppsvampning, i synnerhet som en stor del av energin omvandlas till värme. Tex så har man ju sett moderna hollowpoint-kulor som Black Talon som i princip förvandlas til en stor klo som sliter sönder omgivande vävnad. Alltså att kulorna dödar antingen genom träff i centrala nervsystemet eller genom blodtrycksfall. Precis som vilket penetrerande egg-eller skärvapen som helst.

Jag säger inte att du har fel då min bildning på området är alltför ringa, men att det finns andra teser som verkar minst lika trovärdiga sedda ur en lekmans ögon.

tob skrev:
Killing power i den meningen att ha ihjäl folk kan man helt räkna bort, då det är betydligt effektivare att belasta en motståndares logistik med en massa sårade. När det gäller stopping power för fordon och dylikt, så finns det ju som bekant "andere metoden".
/T

Ja , därför använder man ju helmantlade kulor i krig.
I övrigt måste man se det i ett vidare perspektiv än så. Man kan inte bygga ett vapen för att det inte ska vara effektivt eftersom det fortfarande måste kunna träffa ett mål på ett visst avstånd osv. Att skada en vanlig soldat är nog bra för att förstöra maximalt för motståndaren. Men när det gäller sniperskytte är det döda och inte skada som gäller eftersom man oftast skjuter på viktiga personer.

Chris Ash skrev:
Jag hört på flera ställen att nervchock och teorierna om hydrostatisk chockverkan bara är myter. Om man tänker på mängden energi som avges så är man benägen att tro på det. Tex en 5.56x45 NATO endast ligger på 1750 Joule, det verkar enbart ge försumbar verkan jämfört med penetrationen och kulans uppsvampning, i synnerhet som en stor del av energin omvandlas till värme. Tex så har man ju sett moderna hollowpoint-kulor som Black Talon som i princip förvandlas til en stor klo som sliter sönder omgivande vävnad. Alltså att kulorna dödar antingen genom träff i centrala nervsystemet eller genom blodtrycksfall. Precis som vilket penetrerande egg-eller skärvapen som helst.

Jag säger inte att du har fel då min bildning på området är alltför ringa, men att det finns andra teser som verkar minst lika trovärdiga sedda ur en lekmans ögon.

Jag menar exakt som du skriver ju :)
Det som spelar roll är dels sårkanalens storlek(reglerar hur stor blödningen blir)
Dels hur mkt energi kulan avger på vägen genom vävnaden.
Även utgångshålet spelar roll egentligen, en tung låmngsam kula gör i stort sett bara ett hål rakt genom(man kan trycka in 2-3 fingrar kanske i utgångshålet) Medan en snabb lätt kula lätt ger ett utgångshål stort som en knytnäve.

En helmantelkula uppsvampas inte alls. Inte i någon del av en människokropp iallafall. Skjuter man den i massivt trä och använder en kraftig kaliber(tex 338 lapua) så kan man deformera kulan en del.
Däremot en kula avsedd för jakt är ju byggt för att svampas upp och få större diamater både för att ge större sårkanal och avge mer energi i vävnaden.
En hålspetskula kommer med stor sannolikhet att splittras antingen vid träffen eller i kroppen. Det beror på hur kula är byggd och var,man träffar/utgångshastighet osv.

När det gäller chockverkan då så vill det till att som i mitt andra exempel man blir träffad av en snabb kula som stannar i kroppen oav avger massor av energi på vägen genom kroppen. Då kan man kollapsa av chocken.

Annars är det ju hagelvapnets princip att döda med chockverkan. Där träffar ett stort antal projektiler samtidigt men dom penetrerar inte speciellt långt utan dödar med chockverkan istället. Träffas man av bara ett fåtal hagel är skadan inte livshotande.

Jasså de fanns några skyttar här med, vad är det för grejjer ni har skjutit med då?

Själv har jag regelbundet skjutigt Pilbåge, i några år av mitt liv, var ett tag sen men men, sen efter det så sköt jag mupp luftgevär och kaliber 22LR fjomp. Funderar nästan på att ta upp de där igen då man har en skjutbana bara några minuter från huset. Men men inte direkt som att det finns en förening som verkar göra reklam, så blir jobbigt o få tag i allt folk...hade tänkt börja panga pistol då det är ett vapen som är lätt att vårda samt relativt billigt att skjuta med om man väljer t.ex. kaliber 22 pistoler, samtidigt som det är grymt kul o skjuta pickadoll :D

Jo i lumpen sköt man ju lite också...ksp 58,ak5 och grg m48. men de är ju inte direkt någon form av "sport".

Nä nu får ni faen behålla trådjäveln :mad:

SKURKAR!

Kan inte vara så svårt att få tag på stocken, pistolgrepp + handguard från m-76´an . Med lite tur så passar handguarden utan att man måste såga sönder den för ak47, ingen lust att tjacka ny pipa direkt :mad:

The-PatriX skrev:
Stock, handtag och handguard. Riktiga grekker ska det va i trä!

Kreta kan ju vara ett ställe att leta på om du ska ha tag på riktiga greker. Där finns det rätt så många. Tror inte det är så dyrt att flyga dit nu på vintern heller. Lycka till och hoppas att mitt svar hjälpte.

The-PatriX skrev:
Nä nu får ni faen behålla trådjäveln :mad:

SKURKAR!

Kan inte vara så svårt att få tag på stocken, pistolgrepp + handguard från m-76´an . Med lite tur så passar handguarden utan att man måste såga sönder den för ak47, ingen lust att tjacka ny pipa direkt :mad:

Kolla på www.tpab.nu
Vi kan hjälpa dig med allt som inte är licenspliktigt, såtillvida du inte skaffar fram en bra licens.

piece skrev:
Kolla på www.tpab.nu
Vi kan hjälpa dig med allt som inte är licenspliktigt, såtillvida du inte skaffar fram en bra licens.

najs, tack för tipset =). Näe, något licens pliktigt bör det inte vara, bara träbitar ju :).

Men magasin, det är väll inte licens för dem? Det är ju ingen vital del för vapnets funktion som t.ex. recivern är?

The-PatriX skrev:
najs, tack för tipset =). Näe, något licens pliktigt bör det inte vara, bara träbitar ju :).

Men magasin, det är väll inte licens för dem? Det är ju ingen vital del för vapnets funktion som t.ex. recivern är?

Recivern :confused:

Jomen visst

Trango_B skrev:
Ja , därför använder man ju helmantlade kulor i krig.
I övrigt måste man se det i ett vidare perspektiv än så. Man kan inte bygga ett vapen för att det inte ska vara effektivt eftersom det fortfarande måste kunna träffa ett mål på ett visst avstånd osv. Att skada en vanlig soldat är nog bra för att förstöra maximalt för motståndaren. Men när det gäller sniperskytte är det döda och inte skada som gäller eftersom man oftast skjuter på viktiga personer.

Och då kom vi ju till pudelns kärna, man bygger olika vapen till olika användningsoråden.Självklart bygger man vapen för att dom ska vara effektiva , men på olika avstånd.Vi kan säkert enas om att i princip alla vapen är effektiva vid point blanc, men det är sen som skillnaderna kommer. En AK47 är inte tänkt att fungera som prickskyttevapen lika lite som en PSG 90 är tänkt att rensa värn med. Få skulle försöka sig på riktigt sniperskytte med en AK47 eller engagera sig i cqb med en windrunner.
Men ammunitionen skulle rent teoretiskt gå att använda till det i rätt vapen.
Mindre kalibrar används ju i vilket fall som helst mest för att inte skytten ska underprestera pga skotträdsla, ex att jämföra med en Lapua 338 eller nåt i den stilen. Sen att man ytterligare minskar effekten av skottet både hos skytt och mål genom att använda solida underkalibrerade projektiler, är ju en annan del av samma sak. Skadan i målet blir mindre med underkalibrerad solid prickskytteammunition, så då måste man träffa på rätt ställe i stället.
/T

Last edited:
tob skrev:
Och då kom vi ju till pudelns kärna, man bygger olika vapen till olika användningsoråden.Självklart bygger man vapen för att dom ska vara effektiva , men på olika avstånd.Vi kan säkert enas om att i princip alla vapen är effektiva vid point blanc, men det är sen som skillnaderna kommer. En AK47 är inte tänkt att fungera som prickskyttevapen lika lite som en PSG 90 är tänkt att rensa värn med. Få skulle försöka sig på riktigt sniperskytte med en AK47 eller engagera sig i cqb med en windrunner.
Men ammunitionen skulle rent teoretiskt gå att använda till det i rätt vapen.
Mindre kalibrar används ju i vilket fall som helst mest för att inte skytten ska underprestera pga skotträdsla, ex att jämföra med en Lapua 338 eller nåt i den stilen. Sen att man ytterligare minskar effekten av skottet både hos skytt och mål genom att använda solida underkalibrerade projektiler, är ju en annan del av samma sak. Skadan i målet blir mindre med underkalibrerad solid prickskytteammunition, så då måste man träffa på rätt ställe i stället.
/T

Det är väl iofs ingen som jämfört automatkarbiner med prickskyttegevär? Eller påstått att alla vapen har samma användningsområde?

Trango_B skrev:

:dummer

Stick tillbax till CS hörru :7peta.

Träna upp dig, för efter jul när jag har kunnat bränna ut allt från datorn så åker CS in igen och då.. dåååååå du :cdevil

Byter väll ut reciver mot - Nån kostig grej som gör att vapnet fungerar alt. mekanismen.

Trango_B skrev:
Det är ju viktigast. Själv har jag varit aktiv skytt i 20 år.
Och jag är född 79 :)

Men då ljuger du ju!
Du har bara skjutit i 9 år.. skytt-i-nio :rolleyes:

Chris Ash skrev:

Hagelgevär dödar iaf genom att ta kål på så mky nervändar som möjligt, och hjärnan går in i chock. Fast på nära håll är det troligtvis lite annorlunda det funkar.

Last edited:
Men shit, ni har inte funderat på att flytta ner till afghanistan eller? Diskutera "killing power"... Tycker det är alldelles för mycket vapen lite varstans nu för tiden...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman