Få tag på vapendelar?

Hittade boken, men tiden verkade ha förskönat det "en aning".
Övningen hette liggande med stöd 300m och inte 400m, 6skott och inte 4, och 8cm och inte 5cm. Nu blev det lite mer troligt va?
Lägger upp bilderna till kvällen.
Ber om ursäkt om jag blåste upp det hela en aning.

sEiKo skrev:
Hittade boken, men tiden verkade ha förskönat det "en aning".
Övningen hette liggande med stöd 300m och inte 400m, 6skott och inte 4, och 8cm och inte 5cm. Nu blev det lite mer troligt va?
Lägger upp bilderna till kvällen.
Ber om ursäkt om jag blåste upp det hela en aning.

Även 6 skott inom 80mm på 300m är helt osannolikt bra.
Vapnets egenprecision är inte så bra. Och med vanliga ej optiska riktmedel är det omöjligt att sikta helt rätt på det avståndet. Jag menar hur ska du sikta exakt på milimetern rätt på 300m när du inte ens kan se en 80mm riktpunkt med blotta ögat? Att sikta 6 skott exakt lika på 300m går inte helt enkelt, även om man har ett bänkskyttevapen som väger 15kg och har 40ggr förstorande kikarsikte så är den uppgiften övermäktig. Dessutom spelar det ju i detta fallet ingen roll om du nu siktar exakt rätt heller eftersom vapnet ändå inte är kapabelt att träffa så tätt även om man eliminerar alla felkällor hos skytten. Sedan tillkommer massor av fler variabler som påverkar som jag inte orkar gå in på just nu(se tidigare inlägg). Om det är sant så är det ren totalt osannolik tur alltså och du skulle inte göra om det om du provar 10000 gånger till med det vapnet.

JoS skrev:

:lol

Varför finns inte den som smily.. (jaja)

Vet inte hur chockverkan funkar på större djur, men sjöfågel dör iaf omedelbart av en hagelsvärm (om man inte missar och måste börja gräva efter salongsgeväret/har kombi bössa), nästan utan att förlora en droppe blod. Och jo, utgångshålet från en 308 i t.ex. ett rådjur är ju Massivt :näsblod

Nej, jag vet inte var du kan hitta delar till ditt bygge :pannkyss

sEiKo skrev:
För att skryta lite när vi pratar pickor.
Jag sköt 4skott med 5cm spridning på 400m när jag hade Gsu i Lumpen.
Ak5 såklart, jäkligt lättskjutet och väldigt bra precision enligt mig som amatör.

:tomten det var duktigt :rolleyes: då självspridningen på 400m är betydligt mer än så :banana

Trango_B skrev:
Att sikta 6 skott exakt lika på 300m går inte helt enkelt, även om man har ett bänkskyttevapen som väger 15kg och har 40ggr förstorande kikarsikte så är den uppgiften övermäktig.

nej detta tror inte jag på. eller jo, EXAKT lika går så klart inte. men sex skott innom 8 cm 300m meter med en bra bössa tror jag nog fan går.

och sen snacket om att inte se tavlan tror jag inte heller på. Ögat och kroppen har en trevlig funktion som gör att man kan sikta mitt i en cirkel så det skulle nog gå.

mr sleepy skrev:
nej detta tror inte jag på. eller jo, EXAKT lika går så klart inte. men sex skott innom 8 cm 300m meter med en bra bössa tror jag nog fan går.

och sen snacket om att inte se tavlan tror jag inte heller på. Ögat och kroppen har en trevlig funktion som gör att man kan sikta mitt i en cirkel så det skulle nog gå.

Jepp, 80mm på 300 går det att skjuta. Det har jag själv gjort.
Men knappast med ak5 och det vanliga siktet.
Testa att skjuta med öppet riktmedel på 300 så förstår du hur jag menar.

Ball, antar att du har den där på samlar eller sportskyttelicens för den där godkänner väl aldrig vår inskränkta naturvårdsverk? :tummenupp

piece skrev:
Titta på denna http://www.sportskytte.se/t3g.asp?p=88603 sida.

Där kan ni konstatera vad man kan åstakomma med gevär som har öppna riktmedel och har en grund konstruktion ifrån 1896.

Gamla mausern med dioptersiktet (korn med två runda ringar som man lägger i varandra) går fantastiskt bra på 2-300m mot tavlor. Liggandes med stöd är det ingen match att sätta 10 och 10+ på löpande band även för en relativt otränad skytt. Men så är det ett vapen från den tid då stridsavstånden var längre och man behövde kunna pricka fienden i skyttegraven 600m bort.

Moderna vapen är gjorda för moderna stridsavstånd som sällan överstiger 200m. Ganska ofta rör det sig om 50-100m.

TomK skrev:
Gamla mausern med dioptersiktet (korn med två runda ringar som man lägger i varandra) går fantastiskt bra på 2-300m mot tavlor. Liggandes med stöd är det ingen match att sätta 10 och 10+ på löpande band även för en relativt otränad skytt. Men så är det ett vapen från den tid då stridsavstånden var längre och man behövde kunna pricka fienden i skyttegraven 600m bort.

Moderna vapen är gjorda för moderna stridsavstånd som sällan överstiger 200m. Ganska ofta rör det sig om 50-100m.

Sant men egenprecisionen i dom vapnen är lika god som i gamla m/96 system.

Hightuned skrev:
Ball, antar att du har den där på samlar eller sportskyttelicens för den där godkänner väl aldrig vår inskränkta naturvårdsverk? :tummenupp

Vad har naturvårdsverket med saken att göra? Han ska väl inte slänga den i skogen när han lessnat på skräpet? :)
Antar att du menade länsstyrelse/polis

Trådskaparen mfl;
Förövrigt tycker jag det är råtöntigt att ha leksaksvapen, speciellt av den genren. (undantag de som kan klassas som konst) Sitta i soffan med polarna, dricka öl och svinga en leksaks-ak är jättetufft :3freak :7peta
För seriösa finns det ett föreningsliv med skytteverksamhet.
Fan så bra att milostaberna uttalat sin policy mot 'indianer&cowboys'mentalitet, deltagande i tex. paintballspel och ev. samtidigt avtal med vapenbärande frivillighetsorganisationer (tänker närmast på HV)

Min personliga åsikt
/Per

Trango_B skrev:
Reciver finns nog bara på leksaksvapen.

Mekanism låter bättre, då är jag med på vad du menar :)
Även "lådan" kan man kalla den.

Jasså nu passade det att veta, bara för å retas :mad:

:tomten

När ni ändå skryter om att skjuta prick.

Pysslande en del med luftgevärsskytte förut.

På ~30meter så sköt jag av bladsjälkarna på en Asp, det nu :D.
Inte bara en gång heller, flera gånger! Missade något enstaka skott i alla fall.

Gevär? Gamo Expo 2000 tror jag det hette (hänger på väggen i alla fall), med ett kasst Tasco 4*20 sikte, tror nog man siktat bättre ytan det :näsblod , skott: Dubbelringade spettshattar :)

Last edited:
The-PatriX skrev:
Vart kan man få tag på dessa delar till en M-76 (Romak).

Stock, handtag och handguard. Riktiga grekker ska det va i trä!

Magasin för en 10-20 bulor vorre inte helt fel det heller att få tag på, hittar bara magasin för Dragunov SVD, men det passar ju inte det minsta :huvet.

Rånarluva vorre också rätt så hett, vart kan man hitta en sån?
Det ska bara vara hål för ögonen, skidluva ser ju förjävligt ut, ingen maskering där inte.

:näsblod

Kanske kan hitta något här: http://www.trapper-industries.co.uk

Per skrev:
Vad har naturvårdsverket med saken att göra? Han ska väl inte slänga den i skogen när han lessnat på skräpet? :)
Antar att du menade länsstyrelse/polis

Trådskaparen mfl;
Förövrigt tycker jag det är råtöntigt att ha leksaksvapen, speciellt av den genren. (undantag de som kan klassas som konst) Sitta i soffan med polarna, dricka öl och svinga en leksaks-ak är jättetufft :3freak :7peta
För seriösa finns det ett föreningsliv med skytteverksamhet.
Fan så bra att milostaberna uttalat sin policy mot 'indianer&cowboys'mentalitet, deltagande i tex. paintballspel och ev. samtidigt avtal med vapenbärande frivillighetsorganisationer (tänker närmast på HV)

Min personliga åsikt
/Per

Nu är det faktiskt så att det är naturvådrsverket som bestämmer vilka vapen man får jaga med och inte polisen, sen kan jag inte förstå vad sosse-Sverige har emot balla vapen? Det är precis som om det är tabu att vara vapenintresserad?

Men..

piece skrev:
Sant men egenprecisionen i dom vapnen är lika god som i gamla m/96 system.
Men inte med standardammo???
Där är väl egenspridningen rätt stor??
Eller..?

Kahobe skrev:
Men inte med standardammo???
Där är väl egenspridningen rätt stor??
Eller..?

Köper man normal jaktmatch eller liknande och håller sig ifrån dom
absolut billigaste sorterna (läs Norma silver torped eller dyl)så duger det gott med standard ammunition för att hålla sig innom en tändsticksask på 300M

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman