få bort växelspak på yamaha yz?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har ett problem med min yamaha 250 yz cross.
från växellådan går det ut en pinne. på denna pinne sitter växelspaken. dessa två delar sitter ihop med splines. mina splines är totalt slut, både på pinnen och på växelspaken.
eftersom att detta är en gammal skitcross vill jag inte köpa ny pinne och växelspak för 800kr eller nått sånt utan jag vill laga det själv på något fult sätt.
jag har fösökt såga nya splines med det funkar inte nå bra.
att bara limma med locktite lär inte hålla heller.

min tanke nu är att jag ska sätta en svetsloppa på pinne och fila ur motsvarande hål på spaken så att dom fäster i varandra. sedan även använda locktite.

jag har då två alternativ.

1. dra dit loppan på pinnen när pinnen sitter på plats och då riskera att jag smälter de packningar som sitter i närheten av pinnen.

2. meka ur pinnen ur växellådan och sedan sätta en loppa på den.

mina frågor blir då:

1. tror ni att alternativ 1 kan funka? man kan ju ösa kallvatten över pinnen så fort man fått dit loppan.

2. hur mycket jobb är det att meka ur pinnen ur lådan? det enda jag har tillgång till är sprängskisser, men dom är så svårtolkade så jag har inte en aning om hur svårt det är att få ur pinnen. ja eller framför allt hur svårt det blir att få dit den sen igen. när man kollar på sprängskissen så känns det som att man kommer att sitta med 1000 smådelar i en hög som man måste få ihop igen för att ha en fungerande växellåda.
 
Är du bara snabb(10-20sek) och häller vatten över axeln direkt är det inga problem, det tar lång tid att hetta upp axeln såpass att det mular tätningen.
Ett annat alternativ är kanske att borra ett hål genom axel och pinne(gör det när spaken sitter på och i rätt läge) och dra en M6 skruv rätt igenom. Har du en överbliven skruv från motorkåporna så använd gärna en sån, de är hårdare än "mackaskruvar". Rostfritt är rätt OK också.
Förresten, går det att dela motorn med en loppa på axeln?
Lycka till!
 
jag har tänkt på att borra ett hål med det är helt omöjligt att komma åt att göra det med pinnen på plats. sen vetifan om jag har någon borr som är så liten att det funkar.

om det går att dela motorn med en loppa på axeln vet jag inte. hmm.. detta bör man ha koll på innan man drar dit nån svetsloppa. nån som vet det?
 
ja det där var ju jäääääääääävligt smart måste jag säga. jag ska lätt försöka mig på den varianten.
men jag har inte full koll på engelskan så jag fattade inte vad han använde som stift första och andra gången. kan man bara använda en avsågad spik som man slår in? först drar man in locktite i hålet och sen slår man in spiken.

jag kan dock tänka mig att det är svårt att borra hålet. känns som att borren kommer att styra ut från axeln som är i stål och göra det mesta av hålet i spaken som är av aluminium.

Edit: en sak till föresten. jag har aldrig använt locktite förut. hur lång tid tar det för locktite att härda? jag hade tänkt fixa hojen på söndag och vill gärna åka ut och sladda med den på söndag också.
 
Last edited:
Man kan även slipa en rak yta på axeln och borra ett stort hål i spaken. Där drar man i en stålgänga (HeliCoil). Sen drar man åt spaken så mycket man kan och spänner med den nya bulten mot den plana ytan på axeln. Använd gärna lite ventilslippasta mellan spak och axel för att få det "kärvt". Se bild:
 

Bifogat

  • Namnlöst-1.jpg
    Namnlöst-1.jpg
    37.9 KB · Visningar: 109
På min YZ `89 jag bytte jag bulten till en längre med mutter på andra sidan och drog åt som fan. Hade nåt lim-aktigt på pinnen också. Funkade bra så länge jag hade den.
 
UrbanTiger skrev:
Det som han använde som stift i första exemplet var en rulle från ett nållager. En nållagerrulle från ett knutkors borde väl funka kanske.
Anledningen till att du inte bör ta en spik är att spiken är så mjuk att det funkar i 5 minuter sen har du tappat grejerna igen.
Borra hålet lite mindre än rullen typ 3,1 mm om rullen är 3,2 mm. dra i Locktite åxå när du monterar stiften.


Är växelspaken av aluminium så tror jag det blir svårt. Har du en Dremel så kan du isåfall slipa in halva det borrade hålet i axeln och sen borra när du satt dit spaken.

vad är en dremel?
 
hp skrev:
Man kan även slipa en rak yta på axeln och borra ett stort hål i spaken. Där drar man i en stålgänga (HeliCoil). Sen drar man åt spaken så mycket man kan och spänner med den nya bulten mot den plana ytan på axeln. Använd gärna lite ventilslippasta mellan spak och axel för att få det "kärvt". Se bild:

jag kommer tyvärr inte åt att göra sådär med pinnen på plats
 
Tysken skrev:
På min YZ `89 jag bytte jag bulten till en längre med mutter på andra sidan och drog åt som fan. Hade nåt lim-aktigt på pinnen också. Funkade bra så länge jag hade den.

jag har redan en längre bult med mutter på andra sidan nu som jag drar åt uta bara helvete. hjälper inte.

ingen som vet hur svårt det är att få ut pinnen ur hojen och sen sätta tillbaks den igen?
 
kan informera att en ny piratväxelspak kostar typ 150:- på närmsta crossbutik.
Är du säker på att detta inte kan vara ett alternativ, då är ju åtminstorne splinesen i spaken friska?
 
Varför inte bara sätta en svets när du har spaken på plats kan det bli lättare och ska du ha loss den är det bara att slipa bort lite svets, eller är det bara jag som tycker ni gör ett lätt fel svårt :)
 
Pebl skrev:
kan informera att en ny piratväxelspak kostar typ 150:- på närmsta crossbutik.
Är du säker på att detta inte kan vara ett alternativ, då är ju åtminstorne splinesen i spaken friska?

jo men splinesen på pinnen/axeln som kommer ut ur växlelådan är också helt borta, så isåfall måste både pinne och spak bytas. vill helst slippa ta ur pinnen
 
Ninja Racer skrev:
Varför inte bara sätta en svets när du har spaken på plats kan det bli lättare och ska du ha loss den är det bara att slipa bort lite svets, eller är det bara jag som tycker ni gör ett lätt fel svårt :)

det går inte att svetsa fast spaken på axeln för spaken är av aluminium och axeln av stål.
 
jag hade samma problem på min yamma yz 250. en gamal 89 för många år sen.. men man ville inte lägga nån fömögenhet på det.. först testade jag med lite flytande metall.. det funkade ett tag. sen satte jag dit en loppa det höll till jag sålde skiten, ett halvår ungefär. det är inte nån större risk att pajja nåt om du snabbar dig lite med loppan. bara å köra.
 
myspinnen skrev:
jag hade samma problem på min yamma yz 250. en gamal 89 för många år sen.. men man ville inte lägga nån fömögenhet på det.. först testade jag med lite flytande metall.. det funkade ett tag. sen satte jag dit en loppa det höll till jag sålde skiten, ett halvår ungefär. det är inte nån större risk att pajja nåt om du snabbar dig lite med loppan. bara å köra.

hade du en växelspak i stål eller?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top