Få bort katter från vår altan?

ok dom vägrar erkänna alltså, vilka svin. jag säger som alla andra bygg en fälla sen kan du klura ut nåt otrevligt du vill göra med den, tex spraya katterna rosa, spraya dom med ditt namn eller nåt annat kul. ev kan du pissa ner katterna så även dom lär sej en läxa, kanske inte så effektivt men relativt kul kan jag tänka mej. eller jaga bort dom med luftgevär, det borde ju funka tycker man. i värsta fall får du helt enkelt "neutralisera" dom, räkna med tjafs från grannarna då, fast det va ju ändå inte deras katter så varför skulle dom bry sej...

Om det går att locka och få fast katter som har halsband och det går att på så sätt lokalisera ägaren, ska de återbördas till ägaren med en förmaning om att de faktiskt begår ett lagbrott (katter får inte springa löst, lika lite som en hund - se jaktlag/jaktförordning). Om det ändå upprepas - lämna in katten till någon mottagning eller "kattpensionat" (här hade det varit lättare med lösspringande hundar - dessa kan man släppa loss t.ex. i Djursholm och så tar hundfångaren hand om det hela :) ). En annan utväg är att släppa katten på E4:an eller annan stor väg och hoppas "på det bästa" - inte riktigt rumsrent och inget jag uppmuntrar till, men bara så att ni vet att sådant lär ha förekommit.

Omärkta katter kan anses förvildade och får avlivas. Ja, det är inte kattens fel att den gör som den gör, men om inte ägarna tar sitt ansvar är det fritt fram och katterna får inte vistas lösa ute.

Kommunen kan (ska) bistå med kattfällor om problemet är stort. Vissa bostads/villa-föreningar har gjort så och fångat in alla lösa katter för karantän i ett par veckor och därefter avlivning om de inte hämtats upp och lösts ut för en viss summa pengar.

Om man vet någon kattägare som har balkong eller trapp/altan i närheten så har man en, för egen del, mindre blodig lösning också: Kattmynta. Man köper sådant på Odal t.ex. och lägger ut i smyg på ett ställe där katterna gott och väl kan få pissa ner (helst hos en besvärlig kattägare). Grannskapets alla små kissemissar kommer då att leva fan på det stället och urinera av sig utan dess like :tummenupp

TomK skrev:
Omärkta katter kan anses förvildade och får avlivas. Ja, det är inte kattens fel att den gör som den gör, men om inte ägarna tar sitt ansvar är det fritt fram och katterna får inte vistas lösa ute.
Har du fångat den inom tätbebyggt krävs tillstånd från polismyndigheten för att få avliva den.

http://www.jagareforbundet.se/alvsborg_s/Default.asp?path=8281,8292&pageid=10452

Fungerar väldigt bra, kommer du till grannen med deras katt i fällan så kan dem ju inte neka till att det är deras katt.

Katter sprider en sjukdom som heter toxoplasmos. Den är luftburen och mycker smittsam. Toxoplasmos smittar människofoster med abort som följd under första tre månaderna av graviditeten. Därefter varierande grader av hjärnskador, ofta blindhet. Ofrivillig barnlöshet är inte sällan orsakad av toxoplasmos.
Nu sprider ju naturligtvis inte alla katter toxo...

Lösspringande katter e ett jävla ofog, en katt mår inte dåligt av att vara innekatt, vidare så är katterna terrorister som gärna plockar ägg i fågelbon, dom kan oxå få för sig att leka ihjäl nyfödda fåglar/änder osv bara för att det är kul, det är alltså inte jakten på mat, utan en ren grymhet.

Hur skulle d se ut om jag släppte min tyskterrier varje dag härutanför vind för våg?
Hmm d skulle kanske va rätt bra, för d skulle inte finnas en levande katt inom en radie på 2 km efter en veckas tid. :klappar :klappar :klappar

Så mitt förslag bör ju bli när jag tänker efter lite, att köpa en tyskterrier som fixar era problem :tummenupp

//Jösse

Alla som förespråkar luftgevär. tänk om, Kulan fastnar bara i kroppen, skadar katten och den plågas. ska katter skjutas krävs minst ett .22 eller hagelgevär. Men alla idioter som tycker att man ska plåga katterna, hoppas att ni brinner i skärselden i evighet.

låna en hund :rolleyes:
skjut den med något som inte dödar nån 2-3 gånger
typ softair gun eller nått i den stilen, slangbella kanske
och se om det funkar. :tummenupp

JesperN skrev:
Har du fångat den inom tätbebyggt krävs tillstånd från polismyndigheten för att få avliva den.

http://www.jagareforbundet.se/alvsborg_s/Default.asp?path=8281,8292&pageid=10452

Fungerar väldigt bra, kommer du till grannen med deras katt i fällan så kan dem ju inte neka till att det är deras katt.

Det stämmer nog det ja, att det krävs tillstånd - så mycket lättare ute på vischan där man får skjuta förvildade katter. En varning bara till de som ska fånga katter i fälla - fällan måste vara _exakt_ rätt konstruerad enligt Naturvårdsverkets regler, längd på skruv, nätets maskstorlek o.d. till punkt och pricka. Enklast att köpa eller låna en färdig och godkänd fälla. Den måste dessutom märkas med namn, telefonnummer och vilket typ av djur som ska fångas. Då slipper man få någon lagvrängare på sig och åtal...

Knäckehäxan skrev:
Katter sprider en sjukdom som heter toxoplasmos. Den är luftburen och mycker smittsam. Toxoplasmos smittar människofoster med abort som följd under första tre månaderna av graviditeten. Därefter varierande grader av hjärnskador, ofta blindhet. Ofrivillig barnlöshet är inte sällan orsakad av toxoplasmos.
//Jösse

Jag är mycket medveten om detta. Är själv gravid i 6:e månaden. Men de grannar jag pratat med påstår att deras utekatter "BARA kissar/bajsar i lådan.." :huvet

Får jag låna din tyskterrier ett tag? Är han van att äta eller jaga katt...? :rolleyes:

TomK skrev:
Enklast att köpa eller låna en färdig och godkänd fälla. .
Var köper man/lånar man en sådan bur?

Last edited:
crashtestdummy skrev:
Alla som förespråkar luftgevär. tänk om, Kulan fastnar bara i kroppen, skadar katten och den plågas. ska katter skjutas krävs minst ett .22 eller hagelgevär. Men alla idioter som tycker att man ska plåga katterna, hoppas att ni brinner i skärselden i evighet.

Inte bara att katten plågas - det är hårda straff på den typen av aktiviteter. Olaga jakt i flera avseenden, djurplågeri m.m. Kan leda till fängelse om det vill sig illa, annars grova böter.

exiteme skrev:
Var köper man/lånar man en sådan bur?

Kommunen (eller välsorterade jakt/lantbruks-butiker). Kommunerna har allt som oftast anställda jägare som ska kunna bistå med sådant (vilket är bäst) eller om man på egen hand sköter infångandet. Jag är inte helt 100 på alla detaljer om vad man får och inte får göra inom stadsområde. Men det ska de på kommunen kunna hjälpa till med. Kanske bostads/hyres-föreningen kan besluta om en större insats inom området ? Om du och några andra mödrar hänvisar till sjukdomsrisker m.m. borde det ta skruv...

Knäckehäxan skrev:

Lösspringande katter e ett jävla ofog, en katt mår inte dåligt av att vara innekatt, vidare så är katterna terrorister som gärna plockar ägg i fågelbon, dom kan oxå få för sig att leka ihjäl nyfödda fåglar/änder osv bara för att det är kul, det är alltså inte jakten på mat, utan en ren grymhet.

Hur skulle d se ut om jag släppte min tyskterrier varje dag härutanför vind för våg?
Hmm d skulle kanske va rätt bra, för d skulle inte finnas en levande katt inom en radie på 2 km efter en veckas tid. :klappar :klappar :klappar

Så mitt förslag bör ju bli när jag tänker efter lite, att köpa en tyskterrier som fixar era problem :tummenupp

//Jösse

Men, hur många katter bär på toxoplasmos i Sverige då ? Låter som ett dåligt argument. Ska alla katter vara inne för att en på tusen kan bära på "toxoplasmos" ?. Antar att det är större risk att dödas i trafiken, så gravida borde hålla sig borta från trafiken också ? Stackajs fåglarna förresten som blir dödade av katter, fåglar är ju så gulliga djur, speciellt i dessa tider vill ju alla kela med de söta småfåglarna..
Och grattis, naturen är grym. Lejonhanen dödar gärna lejonhonas ungar om de inte är hans egna till exempel.

Jämställer du din egen hund med en lösspringade hund ?

Klart är det irriterande att ha katter som grisar ner på ens egendom. Jag tyckte att det där med vattnet lät mest humant, förhoppningsvis kommer dom/den aldrig tillbaka efter en fejd med ett vattengevär. :tummenupp

Skjuta katterna är så dumt så klockorna stannar. Inte bara riskerar man fängelse, hur länge dröjer det innan kattägarna skaffar sig en ny?

Finns en sprayflaska med IR-sensor i välsorterade djuraffärer. Köpte en sån åt vår granne, går lös på runt 500:- o funkar klockrent. Så fort katten kommer i närheten (eller nåt annat djur för den delen) tjuter den o skickar iväg en dusch.

Finns även nån pryl som skickar ut ljudvågor som inte uppfattas av människor: http://hem.ektv.nu/~ekt025531/soliumweb/firstpage1.htm. Ingen aning om det funkar.

Sprayer mm är värdelöst, luktar i nån timme efter att man sprutat på sen är effekten borta.

Givetvis är det kattägarna som ska pröjsa eller hålla katterna kopplade/inomhus. Ge dom ett erbjudande dom inte kan motstå.

Mr o skrev:
:skrämd Vad du än gör så skjut ingen katt med kal 22, kattdjur är seglivade
Du får garanterat en katt som ligger o sprattlar o skriker ett bra tag

På gården har vi efter sommaren helt plötsligt en massa katter sist var det 11 st som skiter och pissar överallt sen när vintern kommer så är det ingen som tar hand om dom så tycker man ju synd om dom. Dom bor på höloftet och skiter i hästfodret? Dom är troligen "sommarkatter" som har blivit förvildade.

Så en dag kom jägaren och hjälpte några till den sista vilan. Men jag tyckte att kal 22 var i minsta laget :död sega vildkatter med 9 liv.

/M

exiteme skrev:
Får jag låna din tyskterrier ett tag? Är han van att äta eller jaga katt...? :rolleyes:

ALLA tyskterriers äter katter, d kvittar hur nära dom än e i uppväxten med en katt.

lorkan skrev:
Men, hur många katter bär på toxoplasmos i Sverige då ? Låter som ett dåligt argument. Ska alla katter vara inne för att en på tusen kan bära på "toxoplasmos" ?. Antar att det är större risk att dödas i trafiken, så gravida borde hålla sig borta från trafiken också ? Stackajs fåglarna förresten som blir dödade av katter, fåglar är ju så gulliga djur, speciellt i dessa tider vill ju alla kela med de söta småfåglarna..
Och grattis, naturen är grym. Lejonhanen dödar gärna lejonhonas ungar om de inte är hans egna till exempel.

Jämställer du din egen hund med en lösspringade hund ?

Naturen e grym, ja visst e den d, men katter som släpps för att strosa runt av sig själva har inte med naturens gång att göra, vad du sen menar med om jag jämställer min hund med lösspringande, vet jag inte, men du får gärna förtydliga dig.

//Jösse

Det är tur att man har en innekatt hör jag.
Jag törs inte släppa ut henne pga. trafik och potentiellt onda grannar.
Hon brukar få gå ut på gården och strosa lite med min uppsikt en
eller två gånger om dagen. Det tycker hon är kul.
Men mer blir det inte. Men till sommaren ska hon få koppel. :)

Bifogat

• DSC00006.jpg
    DSC00006.jpg
    19.5 KB · Visningar: 59
Knäckehäxan skrev:
vidare så är katterna terrorister som gärna plockar ägg i fågelbon, //Jösse
Jomen, eller hur! :rofl :fatta!

Jag är själv kattägare till två utekatter, (bor på landet).
Dom är öronmärkta, kastrerade, och vaccinerade.
Mitt tips på kattproblemet är luftgevär laddat med suddgummi, det svider bra men skadar inte, alternativt softairgun.

Katter är inte gjorda av glas, och är dom och härjar där dom inte hör hemma ska dom få veta av det.

Men, trots allt är det kattägarens ansvar, men försök fånga en katt som inte vill bli fångad. :gnissla

Till alla som tycker att glykol är en bra lösning vill jag påminna om att det inte bara är giftigt för katter, utan även för hundar, barn som smakar på allting, osv.

Knäckehäxan skrev:

Faktum är att det är mindre vanligt än vad som tidigare sagts just katter har toxoplasma i avföringen.
Katten är huvudvärd för parasiten, och många andra djur är mellanvärdar.

Den är inte luftburen! Toxoplasma är en encellig organism och de är för stora och tunga för att vara luftburna några längre sträckor...

Faran för gravida, eller fostret, är om de bli utsatta för toxoplasma för första gången under en graviditet. Då har mamman inga antikroppar mot infektionsämnet.

http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=239

exiteme skrev:
Jag är mycket medveten om detta. Är själv gravid i 6:e månaden. Men de grannar jag pratat med påstår att deras utekatter "BARA kissar/bajsar i lådan.." :huvet

Du klarar dig bra med god handhygien! Dvs ingen kattskit eller jord i munnen.

Men grannar som tror att deras kissar bara "gör på lådan" är ju inte helt verklighetsförankrade... :D

Flamma77 skrev:
Faktum är att det är mindre vanligt än vad som tidigare sagts just katter har toxoplasma i avföringen.
Katten är huvudvärd för parasiten, och många andra djur är mellanvärdar.

Den är inte luftburen! Toxoplasma är en encellig organism och de är för stora och tunga för att vara luftburna några längre sträckor...

Uppgifterna jag har är hämtade från "Förskoleålderns sjukdomar".

Att sen ta lätt på smittsamma sjukdomar, bara för att dom är sällsynta, tycker jag är helt förkastligt.
Ta tex trikiner, dom är extremt ovanliga, men nogfan tillreder man sitt fläskkött noggrannt, även om allt fläskkött skall vara trikintestat, trikiner e ju inte riktigt småmysigt å få...eller?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back